Jump to content

Elektronikk-tur i finværet

mons

Recommended Posts

Hei

Jeg var ute og luftet vettet litt i går kveld, og hadde en kjempefin tur.

Søstra til madammen skulle fra Søgne og til Kristiansand, og jeg valgte å bruke båt.

Helt flatt hav og god sikt i går kveld ca kl 2130-2230.

"Kjørte" inn til byen i 24 knop med nystoffet båt og ny propell.

Kartsystemet virket helt perfekt, og med det helt blanke havet kom den gamle Furuno-radaren virkelig til sin rett.

På radarskjermen dukket det opp femliterskanner som folk her i distriktet bruker som bøyer på fiskeredskapen på flere hundre meters avstand, og jeg hadde god tid til å svinge rundt.

Ved kobbernaglen i innseilingen til Vestergapet måtte jeg ned med farten, for det så ut som om det var store mengder fiskeredskaper i sjøen. På med lyskasteren, og masse ærfugl lettet.

Staker, holmer og annet dukket opp på radaren akkurat der kartet fortalte at det skulle være, og dybdene på loddet stemte også med kartet.

Helt inn til Kuholmen etter 25-30 minutters gange før jeg tok på hjemveien.

Falt for fristelsen til en tur igjennom Ny Hellesund og Hundsøya før jeg fortøyde i Høllen igjen.

Jeg kikket ut noen ganger og så det vakre havet (åpent sidevindu :wink: ), men det er artig å prøve elektronikken skikkelig i finvær også.

Jeg trives godt i mørket på havet, men så ikke noen andre båter på turen.

Skal dere ikke sjøsette snart? :lol:

Mons

Mons

Skal dere ikke sjøsette snart? :lol:

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

Sjøsette ? Lengste båten min har vært på land er 3 dager's bunnsjau .Hakke hjul på båten min så den må nok være på vannet :wink:

Fra spøk til alvor , ossen radar har du ? Det høres så vannvittig deilig ut og kjøre avsted sånn med full kontroll (forhåpentligvis) Jo'a jeg ønsker meg en radar , men si det ønske til fruen så blir det utrivelig her .Har kosta på båten litt mye etter at jeg kjøpte den . Så det er best og gå litt stille ang ønsker , men radar og baugpropell står øverst ja .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

:flag: HURRA, Mons! :flag:

Snakk om LIVSGLEDE, BÅTGLEDE, SJØGLEDE og e-r-t-e-l-y-s-t...........!

Gleder meg også veldig over turene både dag og kveld (natt) og at man behersker "elementene" noenlunde brukbart!

:smiley: Og den tiden vi har foran oss, da gitt, - jeg sier bare:

Ship'O'hoi til dere alle! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)

Hei

Har en skikkelig fin radar selv. Men for å være helt ærlig, det er kanskje den båtinvesteringen jeg synes jeg har fått minst igjen for. Du skal være virkelig godt trent til å kunne stole 100% på denne.

Det er så greit med GPS og de andre elektronisk duppedittene ombord, du slår de på og så får du den informasjonen du skal. Med radar må det tunes for forskjellige forhold og etterhvert øving og øving. Og når du endelig tror at du behersker det, så innser man at man allikevel ikke stoler helt på dette....

Og en annen side at jeg får endel kjeft fra kona for at jeg bruker hele båturen til å fikle med elektronikken og ikke koser meg med henne, - og ja hun har ett poeng.

Kartsystemet virket helt perfekt, og med det helt blanke havet kom den gamle Furuno-radaren virkelig til sin rett.

På radarskjermen dukket det opp femliterskanner som folk her i distriktet bruker som bøyer på fiskeredskapen på flere hundre meters avstand, og jeg hadde god tid til å svinge rundt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hurra for gammel Furuno dampradar! Det befinner seg en slik ombord i Hangarskibet også, på tross av alder og gammel tekologi er den et fabelaktig redskap. På hjemturen etter henting i Stavanger reddet den oss fra å fare på to små blåser i Nyleia (Bømlo/Fitjar). Den viste bøyene på lang avstand og klart og tydelig.

Hei

Har en skikkelig fin radar selv. Men for å være helt ærlig, det er kanskje den båtinvesteringen jeg synes jeg har fått minst igjen for. Du skal være virkelig godt trent til å kunne stole 100% på denne.

Helt rett. Det må øves, for bare øvelse gjør mester. Min svoger losbåtsjåføren bruker alltid radar, selv om han kan gå inn/ut til losstasjonen i blinde og med begge armene i fatle (så lenge han har en lillefinger til joystick'en pleier jeg å si :yesnod: ). Likevel er radaren alltid på. Dermed er bruken dagligdags og ligger i fingrene. Dessuten, spesielt i godt kjente farvann, lærer du å tolke radarbildet mht. forskjellen mellom dette og landlinjen i virkeligheten. Så det er ingen grunn til å gi opp!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

God dagen båtvenner,

Jeg bekrefter med glede at radaren må brukes flittig slik at man blir fullt fortrolig med den. Det er i slike situasjoner man så lett kan bli henfallen til plotteren - den er langt lettere å tyde - men OBS, OBS, der viser hverken fiskeredskaper eller andre båter :wink::wink:

Forøvrig hadde jeg praksisturer med 4 båtførergrupper sist søndag; siste gruppen ble gående fra 1800-2100, det ble etterhvert stup mørkt og når vi i tillegg fikk tette snøbyger så var sikten heller knapp....

Bilde fra den lykkelige hjemkomsten finnes her: Tilbake i Lundsvågen!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei

Det  er så greit med GPS og de andre elektronisk duppedittene ombord, du slår de på og så får du den informasjonen du skal. Med radar må det tunes for forskjellige forhold og etterhvert øving og øving. Og når du endelig tror at du behersker det, så innser man at man allikevel ikke stoler helt på dette....

Og en annen side at jeg får endel kjeft fra kona for at jeg bruker hele båturen til å fikle med elektronikken og ikke koser meg med henne, - og ja hun har ett poeng.

<{POST_SNAPBACK}>

Min båt ligger också i vannet och väntar på att jag skall få ihop alla elprylar och övrig materiell. Jag har informerat frun att jag måste ut på en PT ( provtur ) innan jag vågar släpa med hela familjen. På denna provtur har jag en rejäl lista att gå igenom, och när det gäller min radar kan jag bara instämma med JRK, fick mig en mindre chock när jag ( mitt på Östersjön, mitt på natten ) konstaterade att jag såg alla bojar men missade Ålandsfärjan ..... :eek:

/ Dan

Fra spøk til alvor , ossen radar har du ?

Hei

Har en hundre år gammel Furuno som tar halve cocpiten, og en meter bredde på snurrebassen på taket..

Tar mye plass, og er nesten ubrukelig i dagslys. Da må en på med gummihylsteret og trykke øyene inntil hvis en skal se noe.

Den har imidlertid svært bra muligheter for finjustering, og fungerer veldig bra - selv i grov sjø.

Har samme erfaring med et gammelt ekkolodd som skriver på papir.

Tungvint og mye mekanikk, men i fint vær får vi et svært bra bilde. Fant engang (1992) vraket av "Havbris" ved Songvår med det. Når vi kjørte på langs av vraket og hadde helt rett innstilling på luddet så kunne vi se hekken, telle lasterommene, se det som er igjen av overbygget, se lanterneplatene på masta samt mastetoppen for til slutt å se rekkverket i baugen.

De kunne sitt - instrumentmakerne for en liten mannsalder siden også!

Har ikke sett noe moderne elektronikk i en tilgjengelig prisklasse som er i nærheten av slik kvalitet.

God kveld fra Mons

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...