Jump to content

Justere propeller på Fairline 43 Phantom


REM

Recommended Posts

Jeg trenger å hente inn et par hundre omdreininger på motorene mine. De gjør 2500RPM på WOT om våren med nytt bunnstoff og kalt vann. Utover sommeren synker de en del og ender på omlag 2400 på høsten før jeg tar opp.

 

Motorene skal gjøre 2650 fullastet, så derfor ønsker jeg å øke mine 2500 på våren til ca. 2700RPM.

Jeg ringer rundt og får høre at å endre stigningen (4 bladers, Ø24‟ x 33,5‟ pitch) er dyrt og vanskelig, og resultatet er noe uvisst. Å redusere diameteren derimot er veldig greit og resultatet mere forutsigbart.

 

Da spør jeg meg selv hva som er ulempen med å redusere diameteren uten å justere pitch? Noen her som kan svare på det.

 

Med det samme. Det er mange svensker her inne, og er det noen av dere som kjenner til bedrifter som gjør slike jobber på svensk side av grensen ned mot Gøteborgområdet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sveis og propellservice! :thumbsup:

Har ordnet to propeller der. Oppnådde akkurat det jeg ville begge gangene.

24X18 ble Øket til 20 Pitch. Perfekt turtall og fart.

Femblader med skew ble cuppet kraftig da det ikke var mulig å endre Pitch pga bladareal 110%

ble også rettet og reparert en 10cm skade på det ene bladet. var som ny når den kom tilbake, og resultatet var igjen perfekt turtall og fart og mindre støy.

 

Og dette var på en båt som det ikke finnes maken til slik at han ikke kunne bruke tidligere "erfaring" på motor/båt kombinasjonen. :clap:

OG han holder det han lover mht leverings dato.


Det er alltid best med størst mulig propell diameter..

Link to post
Share on other sites

Femblader med skew ble cuppet kraftig da det ikke var mulig å endre Pitch pga bladareal 110%

ble også rettet og reparert en 10cm skade på det ene bladet. var som ny når den kom tilbake, og resultatet var igjen perfekt turtall og fart og mindre støy.

Det er alltid best med størst mulig propell diameter..

OK? Du sier det alltid er best med størst mulig propelldiameter. Dette tilsier vel egentlig at jeg bør forsøke å endre pitch uten å redusere diameter tiltross for at du hadde god effekt av å cuppe kraftig som du sier? Regner med at du med "cuppet" mener å redusere diameter?

 

Ingen svensker her inne som kan tipse meg på firmaer som gjør slike jobber på strekningen Strømstad-Gøteborg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Cupping betyr å lage en vinklet bakkant på bladene for å øke den effektive angrepsvinkelen. Det blir på en måte som å øke pitchen uten å vri bladene men er vel mest brukt på raske båter? Tenk deg som en flap på en flyvinge. Å redusere diameteren høres som en dårlig løsning. Ja, propelleren går lettere men du får større slippvinkel og det kan bety kavitasjon..... Jeg ville ikke begynt med å redusere diameteren på en slik båt. På raske båter med små motorer blir det noe annet.

Link to post
Share on other sites

OK DieselDahl, da parkerer jeg den tanken. Takk for oppklaringen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en endring på en 4-bladers 20x19, men jeg gikk andre veien(en tommer mer stigning). Dette ble gjort hos Winrace Propellers for Kr. 2000,- Da ble propellen også utbedret for hakk, ballansert og polert.

Jeg synes dette var en god pris. har du sjekket med dem ?

 

Jeg var i utgangspunktet klar for å kjøpe ny propell, noe som selvfølgelig var langt dyrere. Winrace kunne for øvrig berolige meg at en propell de hadde "overhalt" gjerne var bedre ballansert og korrekt enn hva tilfellet gjerne var for en fabrikkny propell. Mulig dette bare er "marketing", men de selger jo nye propeller også....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Cupping var som nevnt en kant ytterst på bladene. Selv om dette brukes mest på hurtiggående så fungerte det utmerket på min propell som går med 1200rpm.

Bakdelen er at den blir mindre effektiv i revers, og begynner lett å kavitere med mye belastning bakover.

 

Winrace kunne bare ta propeller opp til 20" sist jeg snakket med dem.


bilde

Når man tar på bladene kjenner man det veldig tydelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...