Jump to content

Kjøp av snekke. Max 100.000,- hva skal jeg se etter?


KLB

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg en snekke. Og har satt et maxbeløp på 100K, men det gjør ikke noe om jeg slipper unna med 50.

Vi er en liten familie på 3 som i starten planlegger korte weekend turer i uthavner, men har som mål å reise på 1-2 ukers turer og kanskje mer på sikt.

Her i Egersund hvor jeg nå holder til er det ikke så mye skjærgården å snakke om, så det er viktig at den er god i litt sjø slik at jeg kan gå sørover, evt nordover forbi Jæren, og inn i ryfylket.

Ser at plass, og romslighet er greit, og kona har bedt om at vi ser etter modeller med akter cabin.

Jeg har kikket litt på Saga 27, Sandvik 28 og Risør 27. De ser i hovedsak ganske like ut, hva er den største forskjellen?

Er det andre jeg burde sjekke ut?

Link to post
Guest Avmønstret#

Er ikke uendelig mange av de på markedet men Sandvik har ry som gode sjøbåter. Hadde en 28 ac selv og var trygg i alt vær jeg møtte. Tørre båter og veldig god plass pga bredden på 3.15. Tror det er mulig å finne de ned mott 100K om du legger inn autosøk på finn og har litt tid. Ut fra bredde tror jeg nok Sandviken er den mest romslige av de tre du har sett på. AC gjør at du har et lite soldekk bak, om dere ikke er veldig høyreiste eller stive i kneledda ;-)

 

Ellers er jo snekker som regel "same, same but diffelent", innredningsløsningene er mye det samme så det som avgjør er ofte hva som er endret på gjennom ulike eiere. Sandvik har helt standard løsninger på ting og tang. Innredningen er laget for krig. Ikke mye finsnekkerier men solid. Skrog/dekk er fra panserperioden og sikkert 3 ganger tjukkere og sterkere enn nødvendig. Tilstanden på detaljer osv handler kun om hvordan båten har vært brukt og vedlikeholdt når de er så gamle men Sandvik har i utgangspunktet solide løsninger. På den vi hadde, 79 modell, var mye av detaljer originalt og i god stand.

 

Og som nevnt ovenfor, motoren har alt å si, når det er sagt gikk den snart 35 år gamle VPen i Sandviken vår som ei klokke så lenge vi eide den.

-------------

 

Skroget til Sandvik 28 innbyr ikke til noe fart utover skrogfart så om du skal ha ei snekke som fyker avgårde er det andre modeller som gjelder.

 

Av de tre er vel Saga den peneste i mine øyne, fulgt av første utgaven av Sandvik 28, dvs den med litt lavere HT. Men i den med høyere HT slipper du å skalle om du er over 180 cm, men du venner deg uansett fort til høyden i båten.

Link to post

Mange takk for svar.

Så av disse er det Sandvik 28 AC som er den beste sjøbåten, og som er den med den beste plassen?

Ser helt klart det med motoren, og et eksemplar med godt vedlikeholdt motor er en selvfølge ;-)

Er det noen av disse som peker seg ut som den med de smarteste løsningene?

 

Ser også at noen av Sandvik 28 ac kommer med "dinette" løsning i forcabinen, og noen har standard benk styrbord/babord, og med bord mellom.
Selv liker jeg godt løsningen med "dinette",

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post

Har du litt transportetappe hver gang du er ute på fjorden før du kommer til skjærgården bør du kanskje gå for en båt med noe større marsjfart? Eller må du ha snekke?

 

Her er et par alternativer som kanskje kan prutet ned til ditt budsjett:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43090691

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=43818687

 

Kk

Link to post

Skal kanskje være litt forsiktig å påstå hvem av disse som er den beste sjøbåten :wink:

 

For ett år siden var vi i lignende situasjon som dere, vi hadde null båterfaring fra før og består av 2 voksne, 2 barn og en hund.

 

Vi hadde etter mye sondering og vurderinger på slutten av vår utvalgsfase Årø 28, Sandvik 28 og Saga 27 som finalister. Grunnen til at vi endte opp med Saga 27 var flere, men alle vi snakket med skrøt av at det er en god sjøbåt, god kvalitet og løsninger. Det at det også er solgt så mange av den og mange som kjenner til den gjør at det alltid er noen en kan spørre om råd om det er noe, ikke minst Sagaforumet hvor jeg har fått mange gode tips og råd veiet tungt på vektskålen. Det er også et pluss at Saga fabrikken fortsatt finnes og at originale reservedeler fortsatt kan bestilles derfra. Syntes også at alternativene til Sagaen ble litt mørke innvendig med veldig mye mørkt treværk, men det er jo smak og behag. Kan ikke si at jeg har opplevd det faktum av at Sagaen er litt smalere som et problem

 

Vi hadde snaut 4 uker sammenhengende denne sommeren i båten og det var overrasskende nok ikke noe problem med 2 voksne og 2 barn (4 og 8) og en hund, aktercabin er veldig greit når temperaturen mellom de to minste blir i høyeste laget. Hos oss sov barna bak, hunden i midtkabinen og vi voksne foran.

 

Så etter en sesong i båt så er jeg fortsatt meget fornøyd med valget av båt vi havnet på, men du sier maks 100' vil det si at båten skal være klar til bruk inkludert eventuell kost på ting som må byttes eller fikses eller er det en anen del av budskjettet?

 

På Sagaen vi kjøpte måtte vi kjøpe ny kalesje, nye forbruksbatterier, montere landstrøm, nytt og større kjøleskap mm. I tillegg fjernet vi gammelt bunnstoff og primer, reparerte alle sår i gelcoat under vannlinjen etter sliping med epoxy sparkel før vi primet og påførte nytt bunnstoff. Vi byttet også 2 skroggjennomføringer og ventiler selv om det ikke var nødvendig, men det fant vi jo ikke ut før etter at gjenomføringen var kuttet i to...

 

Uansett, lykke til :smiley: til syvende og sist er det vel ikke båten du velger av de du har tenkt som gjør utslaget, men det å komme ut på sjøen og nyte sjølivet.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post
Guest Avmønstret#

Enig med Santza, alle du ser på er gode snekker og antagelig kapable til å håndtere mer vær en hva du ønsker å utsette deg for. Kjenner ikke skroget til de andre snekkene i detalj men Sandviken har en relativt dyp og lang kjøl som nok bidrar positivt i dårlig vær og mye sjø, men det er jo da en ulempe ifht fartspotensiale. Sandvik leverte vel de fleste snekkene sine med relativt voksen/høy rigg som oppsjon så det satt nok litt andre krav til kjøl og dybde. Hadde selv 28 ac med rigg og den var stø som fjell under seil (og motor) i mye sjø/vind. Saga 27 leverte vel også med en minirigg, og jaggu gjorde vel også Risør det. Så dette er vel kanskje snekker med ganske like og gode sjøegenskaper?

 

Jeg tenker at for snekker i denne "klassen" handler alt om motor og båtens stand ellers. Men det er selvfølgelig forskjell i plass på den breie 28 fots Sandviken og den "smale" (relativt sett) Sagaen på 27. Men alle tre burde i utganspunktet være store nok.

---------

 

Saga har jo en stor fordel i et stort og aktivt forumsmiljø både i Norge og internasjonalt. Det er lett tilgang på stoff og dokumentasjon om båten osv.

Link to post

Ikke se deg blind på annonserte priser. Hvis du søker snekker på finn.no med prisintervall 100 K - 150 K så får du opp 3 sider med aktuelle båter. Plukk ut de du synes er fine/interessante og ta en titt på de. Det er så rolig i dette markedssegmentet at jeg er helt sikker på at du kan få prutet selv båter som er annonsert for 150K ned til 100K, for ikke å si fra 120K til 90K o.s.v. Blant treffene finner du flere Saga 27 annonsert til litt over 100 K. Du kan helt sikkert få disse langt billigere. Du får også flere båttyper å velge blant. For øvrig er Risør 27 en praktisk innredet båt, som fra fabrikk var utstyrt med to køyer i baug, i tillegg til dobbel soveplass/dinette + akterkabin. Den er i tillegg meget god i sjøen, mange av de gikk sågar med rigg.

Link to post

Har du litt transportetappe hver gang du er ute på fjorden før du kommer til skjærgården bør du kanskje gå for en båt med noe større marsjfart? Eller må du ha snekke?

 

Her er et par alternativer som kanskje kan prutet ned til ditt budsjett:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43090691

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=43818687

 

Kk

 

Kjempeflotte båter det der. Jeg skulle jo egentlig kjøpe seilbåt, men konemor har jobbet massivt for å få meg fra den tanken.

Valget av snekke kommer nok mest av drivstofføkonomien. (livredd for store drivstoffkostnader) :wink: Dessuten har vi det ikke travelt :smiley:

Tror stikkord må være sjødyktighet, og god plass. :wink:

 

Ellers så er det en fin Sandvik 28 ac blogg her.

 

http://msvivere.blogspot.no/2013/07/skipsrederen.html

Link to post

 

Valget av snekke kommer nok mest av drivstofføkonomien. (livredd for store drivstoffkostnader) :wink:

 

 

Forbruket per nautisk mil er omtrent det samme på en snekke og en mer hurtiggående båt av samme størrelse. Så det burde ikke være noen begrensning. Men det er klart, med raskere båt blir gjerne turene lengre da. Min erfaring er at jeg for en helg ikke drar lengre enn max tre timer unna, og det er jo ikke så veldig langt i 7 knop. I 25 knop ville jeg ha hat ten helt annen aksjonsradius. Men båten blir mye dyrere, og forbruket likeså på grunn av den nye bruken. Så jeg valgte å holde meg til snekka. Har en Viksund 27 Columbi, en skuddsikker sak som tåler hva det måtte være av vær. Riktignok uten akterkabin, men plass til fem i forkabin og dinette og stort selvlensende akterdekk. Med stor kalesje over akterdekket på sommerstid så har denne fungert veldig greit for oss i alle fall...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

 

Kjempeflotte båter det der. Jeg skulle jo egentlig kjøpe seilbåt, men konemor har jobbet massivt for å få meg fra den tanken.

Valget av snekke kommer nok mest av drivstofføkonomien. (livredd for store drivstoffkostnader) :wink: Dessuten har vi det ikke travelt :smiley:

Selv om jeg ikke helt er sikker på om jeg liker båten, har aldri sett noen av dem "live", så kan jo dette være en mulighet

http://finn.no/43465183

eller

http://finn.no/43162739

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Det viktige er at motor er i så god stand som mulig da det er der $ flyr om det må gjøres ting.

 

For min del valgte jeg en båt med Yanmar (som nesten alle jeg snakket med anbefalte) 4JH-E (44hk) uten turbo som startet og gikk pent uten røyk når den var kald, i tillegg var det montert baugpropell og ankervinsj i senere tid. Dette er ting som koster mye $ og var avgjørende da jeg valgte den fremfor andre tilsvarende jeg så på.

Redigert av Sanztra (see edit history)

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Link to post

Og undereveis (ved f eks lite vind): "Kan vi ikke seile nå da? Det haster jo ikke med oss?"

Jeg har satt grensen ved 2 knop, da tar Mr Perkins over.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 3 uker senere...

 

Forbruket per nautisk mil er omtrent det samme på en snekke og en mer hurtiggående båt av samme størrelse. Så det burde ikke være noen begrensning. Men det er klart, med raskere båt blir gjerne turene lengre da. Min erfaring er at jeg for en helg ikke drar lengre enn max tre timer unna, og det er jo ikke så veldig langt i 7 knop. I 25 knop ville jeg ha hat ten helt annen aksjonsradius. Men båten blir mye dyrere, og forbruket likeså på grunn av den nye bruken. Så jeg valgte å holde meg til snekka. Har en Viksund 27 Columbi, en skuddsikker sak som tåler hva det måtte være av vær. Riktignok uten akterkabin, men plass til fem i forkabin og dinette og stort selvlensende akterdekk. Med stor kalesje over akterdekket på sommerstid så har denne fungert veldig greit for oss i alle fall...

En Viksund Columbi er jeg helt enig i at det er verdt å se på.

Stødig trygg båt, og brukbar plass. Har en slik selv, og er meget fornøyd. Har hatt den på land i snart to år nå, og kurert den for pest, samt satt inn en splitter ny 42hk Craftsman. Satser på sjøsetting når jeg reiser heim fra jobb om noen dager. Gledes!!

Link to post

Har ikke falt helt for Viksund.

Ellers så har jeg bestemt meg for å gjøre litt mer research, og vil kikke litt rundt samt invitere meg selv ombord i en del kandidater. På lista har jeg nå også satt opp Nidelv 26, samt Nidelv 24.

Det er tydeligvis populære båter, og har et godt rykte mtp byggekvalitet.

Registrerer at det er et stort sprik i pris innenfor de forskjellige merkene, så det er nok mange som har forhåpninger om gullpriser.

Jeg var og kikket på 2 Nidelv 24, og den ene eieren forlangte nesten 70K mer enn den andre til tross for samme alder og kvaliteter.

 

Kona liker godt plassen i de med AC, noe jeg er enig i. Så vi får se.

Kom gjerne med flere kandidater som burde sjekkes ut.

 

Som et apropos må jeg si at jeg er overrasket over mangelen på respons når jeg sender en forespørsel på epost. Ja selvfølgelig er det mulig å ringe, men når jeg har mange kandidater, og mange spørsmål, så er mail imo den beste måten å sile ut noen kandidater før man går til neste skritt.

 

:-)

Link to post

Ser på Nidelv 24 som så langt ned i størrelse det er aktuelt å gå ;-)

Mulig at det kan være aktuelt å starte der, men da bare for kortere turer og for å gjøre resten av familien vant til båt. Byggekvaliteten til Nidelv erirmidabel imo. Men det er klart at en Nidelv 26 med AC og greier hadde vært å foretrekke, men ser jo at budsjettet på max 100K er vanskelig å overholde om man vil ha et brukbart objekt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...