ThoGra81 Startet 24.September.2013 Link til dette innlegget Startet 24.September.2013 Noen som vet hva jeg kan forvente av forbruk med denne motoren? Sitter i en Alicraft 740DC 1600kg tørrvekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 ca 1.5 l/nm Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Så mellom 30-35l i timen. Er ikke dette drøyt? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) nææ heilt vanlig og ikkeno' å klage på om du kommer ut der omkring. Kansje du greier under det også om ting er på stell og kjører økonomisk. Kommer jo et stykke på en time også da.. Forbruk pr time er jo egentlig urellevant, man hører jo aldri om hvor mye bilen bruker pr time lixom Redigert 24.September.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Mja... forbruk pr time er jo interressant forutsatt at man går i noenlunde optimal marsjfart. Det er vel en kjent sak at en planende båt enten bør gå i lav hastighet (5-7 kn) eller plane... Deplassementsfart for en planende båt er som regel svært uøkonomisk (mye energi går med på å fortrenge vann og ikke drive båten fremover). Gitt at du ikke har en halv blåskjellfarm under båten og du kjører på et turtall motoren trives på, vil jeg tro du kommer ned i ca 25 l/t ved en hastighet på 22-24 kn, altså nærmere 1 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 25.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Ok, ja det høres litt bedre ut;-) Sitér dette innlegget Link to post
Alexbry Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Denne motoren og denne båten må du nok regne med ca 2l pr nm i marsj min. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Det er jo mange faktorer som spiller inn, men det beste rådet er å teste selv- ikke bare marsjfart men et realistisk gjennomsnitt. Fyll tanken, kjør båt og mål tilbakelagt distanse etter noen dagers bruk og fyll opp igjen og se hvor mye som går på tanken, da kan du lett regne ut forbruket ditt... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Vet ikke helt hva båten din veier. Og hvordan skrog den har. Men har selv en draco 24. Har et gjennomsiktig forbruk på 10 l t . Kjører mye snekkefart. Ca 80 prosent av tiden Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Nagel Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Min forrige båt var en Draco 23 SC- og jeg bygger mine kommentarer på erfaringene med denne (som også hadde Mercruiser bensinmotor). Jeg så på en tilsvarende som din båt på finn.no, og synes det så ganske likt ut- derav mine kommentarer... Sitér dette innlegget Link to post
ThoGra81 Svart 26.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 24 fot ca 1600 tørrvekt, 205 l bensin 50l vann. Hel-planer Vil jo ta målinger til sommeren;-) Men har hørt fra noen at jeg bør forvente nærmere 40 enn 20 liter i timen, så da jeg høre om jeg kanskje fant noen med lik type ( tilsvarende) og høre hva dere har erfart. Setter veldig prispå innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Vet ikke om dette hjelper, men hadde en Askeladden 705 med 99 mod 4,3 l 210 hk mercruiser bensin motor. Forbruk der ved 26 knop var ca 34 l/t. I rundt 30 knop var forbruket ca45 l/t. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 26.September.2013 Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 Dette er jo veldig avhengig av turtallet - som Madserazzi skriver ser du at ved en relativt beskjeden økning i hastighet (=økt turtall) øker forbruket ganske vesentlig. For min nåværende motor (VP D6-350) har VP laget følgende graf som greit viser sammenhengen. For egen del planer jeg fint på ca 2500 rpm (22-23 kn) men ønsker jeg å ta hastigheten opp til ca 30 kn, må jeg opp i et turtall på >3000 rpm og da dobler drivstofforbruket seg. Det er altså dyrt å ha dårlig tid på sjøen... Dette er altså en dieselmotor og bensinmotoren din har nok ikke helt identisk kurve, men prinsippet er det samme. Kanskje du finner en tilsvarende tabell for din motor hvis du søker litt rundt på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.