Jump to content

3.7 mercruiser 190 hk, bensinforbruk?

ThoGra81

Recommended Posts

nææ heilt vanlig og ikkeno' å klage på om du kommer ut der omkring. Kansje du greier under det også om ting er på stell og kjører økonomisk. Kommer jo et stykke på en time også da..

Forbruk pr time er jo egentlig urellevant, man hører jo aldri om hvor mye bilen bruker pr time lixom

Redigert av Plutonium (see edit history)

Mja... forbruk pr time er jo interressant forutsatt at man går i noenlunde optimal marsjfart.

Det er vel en kjent sak at en planende båt enten bør gå i lav hastighet (5-7 kn) eller plane...

Deplassementsfart for en planende båt er som regel svært uøkonomisk (mye energi går med på å fortrenge vann og ikke drive båten fremover).

Gitt at du ikke har en halv blåskjellfarm under båten og du kjører på et turtall motoren trives på, vil jeg tro du kommer ned i ca 25 l/t ved en hastighet på 22-24 kn, altså nærmere 1 l/nm.

Dette er jo veldig avhengig av turtallet - som Madserazzi skriver ser du at ved en relativt beskjeden økning i hastighet (=økt turtall) øker forbruket ganske vesentlig.

For min nåværende motor (VP D6-350) har VP laget følgende graf som greit viser sammenhengen.

For egen del planer jeg fint på ca 2500 rpm (22-23 kn) men ønsker jeg å ta hastigheten opp til ca 30 kn, må jeg opp i et turtall på >3000 rpm og da dobler drivstofforbruket seg.

Det er altså dyrt å ha dårlig tid på sjøen...

Dette er altså en dieselmotor og bensinmotoren din har nok ikke helt identisk kurve, men prinsippet er det samme.

Kanskje du finner en tilsvarende tabell for din motor hvis du søker litt rundt på nettet?

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...