Jump to content

Kaldstartproblem Yamaha F50 1997 4-takt forgassermotor


jerognal

Recommended Posts

Har store problemer med kaldstarten for tiden. Lurer på om solenoiden er gåen da den ikke slår inn choken. Skal prøve å skifte denne. (Men det rare er at ved 12V rett på Solenoiden fra et eksternt batteri, så slår den inn).

Men lurer på en ting til: Starter kutter så snart motoren har tenning, men det er ikke nok for å få turna den skikkelig i gang. ALtså litt gammeldags kinning er umulig. Skal det være slik? Er det i så fall mulig å koble om dette slik at den kinner så lenge en holder starter inne?

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

høres ut så du har noe trøbbel med ledningsnettet fra kontrollboksen og bak til motor, eller koblinger bakpå motoren. Den skal kinne så lenge nøkkel holdes inne

 

Motoren har startet lett tidligere når det er kaldt? En kamerat av meg som har vært Yamaha mekaniker hadde en F60 med forgassere, her måtte han shimse opp chokene litt slik at de gav mer bensin. Da ble den mye mer lettstartet når det var kjølig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har alltid vært tungstartet, men nå er den helt umulig. Går som en klokke når den først starter.

har lurt litt på kontrollboksen ja... Skal være en switch inni som gir strøm til solenoid. Switch er slitt. Kan bare stikke inn et skrujern å vri rundt....

Målte strøm på solenoid under start. Fikk ikke 12V bare 8-10 et øyeblikk.

 

Det er et relè rett i front på blokken under koblingen til fjernkontrollen. Der er det eiret og rustent. Har dette rele noe med saken å gjøre tro?

Del 23 her:

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1997/F50TLHV/ELECTRICAL%202/parts.html

 

Har egentlig null peiling på sånne strømgreier.... Men er en racer med skiftenøkkel.... :giggle:

(Skulle ikke bo i Bergen han kompisen din?)

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hadde en F40 her for noen år siden, men hadde bare av lokket på den når det skulle byttes/peiles olje, så har ikke satt meg inn i hva som gjør hva på de der.

 

8-10 volt kan tyde på tæring i kabel eller dårlig kontakt i brytere / kabelsko. Kan være verdt et forsøk å gå på med kontaktspray og gjøre rent for rust og irr

 

(nei han holder ikke til i Bergen :) )

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En liten ting til ang. starteren som ikke vil mer enn dra til det er tenning: Så lenge eg holder nøkkel inne hviner det fra starteren hele tiden, men tannkransen detter ned igjen selv om nøkkel holdes i startposisjon. Noe gale med starter?

 

Alle sko er gått over så det er ikke det....

 

Ser og at når eg hjelper solenoiden litt så slår den helt inn av seg selv. Kan jo tyde på at solenoiden er dårlig.....

 

Og det rele 23 kan vi glemme. Kom på at det er rele til tiltmotoren. Skiftet jo den i fjor.... :-)

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

feil i tenningslås...? trykke nøkkelen inn skal vel aktivere chokesolenoiden?

 

hvis det bare kommer 8-10 volt fram til solenoiden, og den funker med 12v rett innpå så tyder det mer på spenningstap underveis

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

tror kanskje min fjernkontroll er annerledes. Ser i manual at det ikke nevnes noe om å trykke nøkkel inn, bare vri. Men kan sef være noe gale likevel inni der...

 

Slår inn ved startposisjon og så er det en temp-sperre på motor som stopper vandring på choke-stag ved varm motor....(Og temp-sperre funker som den skal.)

 

Synd at deler er så dyrt ellers var det jo bare å skifte ivei.... :lol:

 

Edit: Skal få hjelp av naboen å måle strøm til solenoid mens eg holder starter inne.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

bare at mitt problem er ikke å få start, men at den går for høyrt på turtall, viser seg at choken ikke holder nede staget på forgasserne. har målt at den får en rundt 8V akkurat i starten når jeg starter motoren, men så får den ikke mere strøm å derfor slipper taket på pinnen som holder fjæra mot stagene å den ruser seg opp. skal choken ha konstant spenning? variabel spenning? har fulgt + kabelen til start releet å det gir jo kun strøm akkurat i start øyeblikket.... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...