Vestafor Startet 25.September.2013 Link til dette innlegget Startet 25.September.2013 Jeg har en Comfortina 32, uten kryssholt midtskips. Jeg har prøvd å se om hvor jeg kan få tak i disse, men har ikke funnet noe (eller fått svar på epost til comfortina.se). Så jeg spør det o-store forum i stedet Ser det finnes mange båter fra som har denne typen rekkelist, så det bør vel være mulig å finne samme kryssholt-patent uten at det nødvendigvis kommer fra Comfortina. Noen som har noen tips på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Hei!Dette ligner veldig på rekkelista som er på Omegabåtene.. I så fall er både den og kryssholtet produsert av firma Nordic Yachting. Deres produkter kan du få fra hjertmans.se i sverige, - se katalogside 40, knap,alum part no 2274-01 eller 2275-01. I Norge er det Flak.no som importerer produktene fra Nordic Yacht. Jeg finner ikke kryssholtene på deres hjemmesider, men du kan jo kontakte dem og spørre.... Redigert 25.September.2013 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Det der er ei systemrekke fra Nordic Yachting. Ble brukt på de fleste svenske seilbåter på 70 og 80 tallet. Nordic Yachting ble kjøpt opp av Plastimo. Som sagt over, Hjertmans har. Jeg ville imidlertid ikke gått for en sånn løsning. Jeg har midtmontert kryssholt. Er veldig glad for det i havn, og hater det intenst når jeg seiler. Genoaskjøtet hekter seg hele tiden. Jeg ville gått for et nedfellbart. Hos Comfortina i Arvika får du nok ikke noe svar. De er ikke der lenger. Byggingen av C35, C39 og C42 er flyttet til Tyskland siden så godt som alt de bygger blir solgt der. De har overtatt verftet der Dehler ble bygget. Sitér dette innlegget Link to post
Vestafor Svart 25.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Det der er ei systemrekke fra Nordic Yachting. Ble brukt på de fleste svenske seilbåter på 70 og 80 tallet. Nordic Yachting ble kjøpt opp av Plastimo. Som sagt over, Hjertmans har. Jeg ville imidlertid ikke gått for en sånn løsning. Jeg har midtmontert kryssholt. Er veldig glad for det i havn, og hater det intenst når jeg seiler. Genoaskjøtet hekter seg hele tiden. Jeg ville gått for et nedfellbart. Hos Comfortina i Arvika får du nok ikke noe svar. De er ikke der lenger. Byggingen av C35, C39 og C42 er flyttet til Tyskland siden så godt som alt de bygger blir solgt der. De har overtatt verftet der Dehler ble bygget. Hm, godt poeng med genoaskjøtet. Hvilke dimensjoner/typer ville du anbefalt av nedfellbart da? Må jeg ikke da kutte ned listen der kryssholtet ligger for at tauet ikke skal gnage over kanten? Hei! Dette ligner veldig på rekkelista som er på Omegabåtene.. I så fall er både den og kryssholtet produsert av firma Nordic Yachting. Deres produkter kan du få fra hjertmans.se i sverige, - se katalogside 40, knap,alum part no 2274-01 eller 2275-01. I Norge er det Flak.no som importerer produktene fra Nordic Yacht. Jeg finner ikke kryssholtene på deres hjemmesider, men du kan jo kontakte dem og spørre.... Skal måle og se hva jeg som passer, takk for super info. Det o-store forum er allvitende ser det ut til :). Må også tenke litt på det Mulligan sa.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Det finnes måter å dekke til kryssholtet slik at skjøtet ikke så lett henger seg opp. Noen bruker tilpassede treklosser som går innunder, andre surrer bare en line over kryssholtet og til relingslist eller rekkestøtter slik at skjøtet ikke får tak. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vestafor Svart 25.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Nå har vel Mulligan moddet sine genoa-skinner slik at de ligger lengre ut også (om hukommelsen min holder mål), dette gjør vel sikkert at skjøtet hekter lettere. Vil nok ende med å kjøre samme type som Athene kom med i posten over, det blir mer symmetrisk :-) Så får jeg gruble på hvor i "å gjøre i vinter" listen dette kommer. Takk igjen. Sitér dette innlegget Link to post
hkvidal Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Skal montere kryssholt midtskips på min Comfortina 32, slik som beskrevet ovenfor. Kom til å tenke på: Bør de plasseres midtskips, eller der båten er bredest? Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Tja, vet ikke om det spiller så stor rolle... Kanskje et like viktig moment er hvordan det ser ut under dekk... Du skal jo feste dette beslaget med en gjennomgående bolt og da kan det jo være greit å slippe å skru ut masse innredning for å komme til... Mine er plassert der av produsenten og står minst en meter foran det bredeste på båten, så det ser ut som om de mente midt på båten var et egnet sted... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Jeg er enig i at de bør plasseres midt på båten. Ikke der den er bredest. Det er ikke nødvendig å demontere noen innredning for å komme til på den båten. Alle steder det er nødvendig å komme til er dekket av en himling som taes ned ved å skru ut fire skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 25.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Kryssholtet midtskips vil du gjerne ha for å legga spring, og både for- og akterspringen vil ein gjerne ha fri frå båtskroget. Mine er plassert akter for midten av båten, men litt framfor det breidaste punktet, rett akter for ei rekkestøtte. Til lenger akter du plasserer kryssholtet, til mindre konflikt får du med genoaskjøtet. Fortøy båten langs ei brygge, og sjå kvar du helst vil festa springane dine. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.