Jump to content

Hvor mye groe for å miste to knop? Targa 43

oivindg

Recommended Posts

vel enig i det meste. Men det om bunnstoff avhenger av hvilken type stoff du bruker. Selvpolerende stoff skal slites av etterhvert som de aktive stoffene blir "oppbrukt". Om båten blir liggende mye stille skjer det ikke og det vil gro litt av hvert i det oppbrukte dekksjiktet. Det er derfor viktig å vaske vekk dette når båten taes opp. Før sjøsetting kan du så vurdere om det er nokk stoff til en ny sesong, evt om det holder med flekking eller om det må legges på helt nytt lag med stoff. Om du stoffer for mye, står du i fare for å få krakkelering og avskalling. Da er muliheten for å miste en knop eller to absolutt til stede.

Aileen ll

Om båten er tilstrekkelig primet, skulle det ikke være nødvendig å slipe inn til gelcoat for å gjøre oprasjonen på ny. Selv høytrykk spyler jeg båt før pålegging av bunnstoff. Husk det finnes flere merker, både selv polerende og harde. Billige og dyre. Selv velger jeg blandt de dyre. Non-stop/ Sea jet, og bruker selvpolerende: Advarsel: legg alltid på nytt bunnstoff hver sesong. Et bunnstoff mister gift stoff/ herding etter en sesong. Bunnstoff til fritidsbåter holder en sesong og en sesong er regnet fra mai til oktober. Altså 6 mnd. Jeg har båt i bruk hele året, men ser at uansett så gror det på selvpolerende tross jevn båt bruk. En båt kollega, skulle spare penger og kun høyt trykk spylte på våren. Båten ble gjenngrodd iløpet av sesongen kan jeg bekrefe...

Er helt enig med Viknes 6BY. Har altid smørt på et lag med bunnstoff hver vår ( Jotun non-stop), om enn bare et tynnt lag, uansett, har aldri hatt groe under båten ved opptak på høsten. Har sett mange " skrekkeksempler" på de som ikke stoffer, eller kun flekker litt her og der " for syns skyld", at bunnen er full av skjell og rur ved opptak. Det er klart at dette vil virke inn på fart og forbruk etterhvert, og ikke minst en mye større jobb med spyling og skraping på høsten. Det er nok mange som lurer seg sjøl litt at bare bunnen ser "grei ut" og fargen er der, så er det ikke nødvendig med nytt bunnstoff heller. Bunnstoffet mister fort effekten, så groingen begynner ganske raskt deretter.

Betyr dette at svaret på det opprinnelige spørsmålet er at groe på akslinger og trimplan alene ikke er nok til å miste to knop?

Jeg har dårlig erfaring med rur. Disse rurne ligger i "banen" til vanstrømmen som forsyner propellene og rur vil "slå oksygen" ut av vannet slik at propellene mister grepet og effekten av dette kan fint utgjøre 2 knop. Jeg hadde mye rur på propell/trimplan/ror i 2011 og mistet 6 knop fra 20 ned til 14 med med tidligere Fjord 880(jeg hadde mye rur på selve propellen, derfor så drastisk fartsnedgang, men rur på aksling gir samme problem, dog med mindre utslag)

Båten hadde ligget mye stille og etter fjerning av rur(spylte IKKE skroget) var farten tilbake til 20 knop.

For ordens skyld:

Før fjerning

bilde

Etter fjerning

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

kameratens T43 som ligger et lite stykke fra min mistet ikke noe fart i løpet av sesongen.

som nevnt over litt forskjellig bruk utgjør en forskjell. I tillegg vil lysforhold utgjøre forskjell - mer lys = mer groe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

i år har det vært over normalt med groe i vannlinja til de fleste på brygga vår(Trøndelag) men da jeg tok opp båten så jeg at det ikke var en eneste rur elelr noen form for groe under. det var kun et slimlag, men synes den har virka noe tregere i det siste, enn når den var nyutsatt.. Kjører skjelden på toppfart så om man ikke har undermotorisert båt så merkes det jo ikke nevneverdig på masjfart. Har mørkeblått Hempel Hardt bunnstoff og kjempefornøyd etter to sessoneger ihvertfal. brukte selvpolerende på forrige båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Har man gjort et godt grunnarbeid i hht. produsentens anvisninger skal det strengt tatt ikke være nødvendig å smøre hele båten hvert år.

Penger ut vinduet spør du meg. Etter endel år begynner litt av de innerste lagene å slippe og det dukker opp groper.

Da er det å dra på land for å blåse av alt og begynne på nytt.

Ser stadig flere som kun tar vannlinjen og flikker ellers der det er behov.

Men har man mye penger og god tid er det bare å smøre... :giggle:

Helt enig har selv gjort den feilen å smurt hvert år.. det blir for tykt etter noen år, så begynner det å flasse av..

Nå smårer vi bare ved behov.. og der det er slitt og lett oppfrisking av vannlinja

Nå kommer det naturligvis an på hvilket bunnstoff man bruker, men såkalt selvpolerende skal vel ikke legge seg i tykke lag i lengden, det blir jo "brukt opp" etterhvert.

Nå kommer det naturligvis an på hvilket bunnstoff man bruker, men såkalt selvpolerende skal vel ikke legge seg i tykke lag i lengden, det blir jo "brukt opp" etterhvert.

Ja, forutsatt at man ikke smører på nytt fortere enn det gamle slites av. Smører man hvert år bygges det opp mye stoff etter hvert. Jeg flekker hvert annet år når jeg ha rbåten oppe, og fullsmører kun når det gamle laget er tynnslitt. Ser ingen forskjell på groe mellom der jeg har flekket og "gammelt" selvpolerende....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...