Jump to content

Din erfaring med 90-150hk utenbords motor av litt 'nyere dato'?


TeerexII

Recommended Posts

Lurer litt på hvilke erfaringer folk her inne sitter med sin utenbords motor fra 90 til 150hk?

Tenker da på både 2 og 4 takt, av litt nyere dato, altså kansje 2004-2005 og oppover.

 

I såfall, hva har du vært plaget med?

Opplevd forbruk av bensin, evnt olje?

Hvilken båt og fart?

Andre relavante opplysninger som kan være grei og få med?

 

Vil du anbefale denne motoren til andre?

Redigert av teerexII (see edit history)
Link to post
Share on other sites

min 2003 mod Yamaha F115 har iallefall vært problemfri. Står på en Yamarin 5940 (heter 59C idag) Forbruk og ytelser stemmer bra overens med Yamahas kjørefakta.

 

Ikke noe vedlikehold utover vanlig periodisk.

Har blinket noen feilmeldinger , som jeg har funnet indikerer at den får for mye kjøling, så skal bytte til varmere termostat.

Ikke noe problem med å anbefale denne motoren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Yamaha F150 2013 mod, så langt helt feilfrie 40 timer.

 

Båt 2013 mod BRIG Navigator 610 med 4 jockeyseter og brukes deretter, sikkerhet ivaretas med lang erfaring, VHF med distress og konsesjon (og VHF sertifikat selvsagt), ALLTID flytevest på samtlige i båten, 60 liter reservefuel, ekstra propell, totalmedlem av Redningsselskapet, plotter med AIS.

Toppfart 54 knop med Turbo propell 14 1/4X21 fra Winrace 5800-5900 rpm. 56 liter/timen med flat fjøl. 30 liter/timen på 45 knop. 25-27 liter/timen på 40 knop. Dette er mye mindre forbruk enn med org. sort Yamaha stålpropell på 13 3/8X23, samme toppfart på 5400 rpm men høyere forbruk.

 

Finnes ikke planingsterskel, "skyter" ut av "gropa"

 

Farten reduseres ikke av med 4 voksne ombord og bagasje i det hele tatt :)

 

Praktisk? Tja... Artig? JA!

 

Eneste negative er noe unøyaktig gearspak (fort å dumme seg ut når man skal småkorrigere ved brygga)

 

Ble vel strengt tatt mye om båt og ikke bare motor, men den kan anbefales på det varmeste! På tomgang høres nesten bare kjølevannstrålen

 

BRIG Eagle 500 med 2005 Yamaha F100 var innbyttebåten, 360 feilfrie timer, ingen oljeforbruk, bare servicer. Startet på første gnist hver vår uansett temperatur. Like stillegående på tomgang som min 2013 mod. Toppfart 42 knop med hjemlengsel og to i båten.

 

 

bilde

bilde

Redigert av Brig'en (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Yamaha er den eneste motoren som går. Alle de andre står.

 

:giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

nei har ikke hatt noen havarier på mine Honda, Tohatsu, Suzuki og E-tec motorer :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nyere Suzuki i den klassen du nevner har registerkjede i stedet for reim, og lavere vekt. Yamaha har ikke gjort større (om noen I det hele tatt?) endringer på sine motorer i denne klassen på en god del år.

Det jeg savner fra Yamahamotorene jeg har hatt er tight og distinkt hendel. Det som ble levert med Suzukien oppleves som litt diffust. Den krever litt tilvenning før man f.eks. ikke må kjenne etter en ekstra gang før man er sikker på om den er frikoblet. Dette var aldri noe problem på Yamahaene. I tillegg synes jeg standardinstrumenteringen til Suzuki er utdatert.

 

Men begge merkene, sammen med et par andre, leverer vel de utenbordsmotorene som ligger tettest opp til betegnelsen Skuddsikker.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener at Honda er blant de beste sammen med Yamaha, mens Mercury sannsynligvis nå er blant de beste. Samtidig med at Suzuki nå leverer høyeste kvalitet.

Så derfor er jeg ikke i tvil om at også E-tec kan hevde seg godt i toppen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den nye 150 hesteren til Mercury ( EFI) , fikk jo utmerkede resultater i en nylig test av flere 150 hk. Kom vel faktisk helt på topp. Så Mercury stiller vel sterkere enn noen gang. :yesnod:

 

Har ellers god erfaring med Mercury sine motorer, både Optimax og firetakterne. Har ikke opplevd noen form med problem på noen av dem.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Mercury 115 EFI Den hadde gått bare 100t når jeg kjøpte båten..jeg har vel brukt den dobbelt så mye på to år som forrige eier på 10 år. Ikke et feilslag. starter veldig lett, og går kjempefint på tomgang selv ved kaldstart. Veldig stillegående på tomgang of ganske støysvak ved masjfart. Forbrukert er veldig fint rundt 4000-4500 omdr. Min askeladd er en ganske tung/solid og bred båt, så akselrasjonen er ikke så veldig bra.. mulig stålpropell hjelper. men jeg er mest optatt av fint forbruk og støy ved 24-26 knop.

35 knop på Max. Veldig enkelt og billig vedlikehold som vi utfører selv i samråd med godkjendt merkeverksted. Han tar diagnostikk eller skifte av komponenter om nødvendig. Eneste som har vært var at tiltmotoren tok kveld etter 10 år. men så er jo den omtrent under vann når båten er på sjøen.

 

Bruker erfaringene mine med Mercury 115 EFI er veldig gode.. Det hadde jeg aldrig trodd på forhånd da jeg husker hvordan Mercury var på 70-80tallet!! Jeg favoriserer Honda og Yamaha.. og Har kjørt Honda 75/90 og Honda 50

Når det gjelder Mercury ville jeg ikke valgt totakt eller med kompressor.. Jeg liker minst mulig dilldall..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Som jeg selv og flere har nevnt her, gearhendel er for unøyaktig og må strammes unødig ofte på Yamaha sin motor når man legger 180.000,- på bordet. Etter min mening burde den vært elektronisk nå etterhvert. Vedr. motorkonstruksjonen som nærmest er uforandret er det jo noe som heter "why change a winning team" :)

Link to post
Share on other sites

jeg tolker det som at han er fornøyd med Yamaha sin , men ikke like fornøyd med Suzuki sin.

 

Det jeg savner fra Yamahamotorene jeg har hatt er tight og distinkt hendel. Det som ble levert med Suzukien oppleves som litt diffust.

 

uansett, enhver wireoverføring vil ha mulighet for at det oppsår litt slakk over tid. Min F115 er like distinkt nå som da den var ny i 2004 men på min 80hk byttet jeg gir/gasskablene i sommer siden de begynte å få litt mer dødgang enn jeg var komfortabel med. Kablene var da sikkert over 15 år gamle

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jeg lurer forsatt på om de har vært mye problemer med suzuki 2005 og 2006 mod.

har en stående som går på 3 cyl hvis de er noen er intersert i kjøpe seg hobby arbeid til vinteren så kom med bud.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Har en 2006 DF115 som har gått 750 timer uten problemer av noe slag, ikke uventet akkurat. Kjenner til både DF115 og DF140 som har gått ti ganger så lenge uten problemer. Funderer på å bytte til en DF115A for å få trolling mode (finjustering av hastigheten i trinn på 50 rpm i dorgehastigheter) DF115A har fått ca 200 cm3 større sylindervolum (samme volum som DF140) og lean burn.

 

Har også en 2010 DF175, dette er samme motor som DF150 men med variabel ventilstyring. Enda lavere lydnivå og mindre vibrasjoner enn DF115. Rett og slett en helt suveren motor.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 2005 modell evinrude e-tec 90 hk på slutten av sommeren mhar vel kjørt cirka 120 mil til nå med den og er veldig fornøyd. Starter lett og går stille. Forbruket har jeg følelsen av ligger mellom 0,75-0,80 pr mil. Litt vanskelig å si da jeg kjører med varierende last. Har og for stor proppel da jeg just når 5000 tallet når eg er alene i båten uten last. Skulle vel hatt proppel som ga meg 5500 alene i båten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

E-tec'en er vel ikke særlig turtallsvennlig. Mange setter på mindre propeller og får mer turtall og markant lavere fart. Tror du skal være fornøyd med den som den er.

 

UIt fra erfaringer vi ser her på BP så er jeg enig. Mens andre 2-taktere gjerne trives godt på 5500 så virker det som at spesielt disse 3syl e-tecene trives bedre på rundt 5000.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

2004 Suzuki DF140 uten et eneste feilslag (altså 10 år neste år). Har hele tiden stått på en 2001 Skibsplast 655 Selected. Kan absolutt anbefale både motor og båt :)

http://www.seljeseths.net/baat.html

Link to post
Share on other sites

UIt fra erfaringer vi ser her på BP så er jeg enig. Mens andre 2-taktere gjerne trives godt på 5500 så virker det som at spesielt disse 3syl e-tecene trives bedre på rundt 5000.

 

Ifølge et amrikansk/canadiske e-tec forum er det helt iddeele for denne motoren 5200.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...