WGM Startet 27.September.2013 Link til dette innlegget Startet 27.September.2013 Ved bestilling av nye propellere fra "opplagsverftet" i fjor, ble det montert B5 propellere istedefor originalt B4 som båtbygger beskriver som standard og deres valg.Jeg har sett at jeg har manglet 2-250 o/min på maks turtall (2xKAD44) men dette var litt utpå sensommeren , så jeg tenkte det kanskje var groe. Men så begynte hard-discen å spinne litt og kom på tanken om at det kanskje kunne ha noe med de nye propellerne å gjøre. Noen som har synspunkter på dette ?Er B5 større ? - Annen stigning ?Da jeg sjekket de gamle propellerne i garasjen, fant jeg ut at det hadde sittet en miks av B5 og B4 tidligere. B5 innerst og B4 ytterst ! Antagelig blitt slik ved et "uhell" ved tidligere skifteDette fungerte jo faktisk utmerket i forhold til hastighet og turtall i fjor, Toppet på drøyt 3900 omdr. som er i henhold til boka.Men kan en slik miks være skadelig for innmaten i drevene ?Noen kvalifiserte synspunkter ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Det utgjer ca 200rpm for hvert nummer ,så om du mangler 200rpm så er nok for tunge propeller mulig årsak.Har høyrt at det ikkje er bra å blande forskjellige nr på propellane,men det er det sikkert andre her på forumet som veit Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Read all about it: http://forums.iboats.com/prop-questions-topics/volvo-penta-propeller-553848.html "NEVER NEVER NEVER mix volvo props. always use both an A7 inner/outer or a6 inner/outer never run an A7/A6 combo" Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
WGM Svart 29.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Ja, jeg ser påstanden, men ingen begrunnelse for den.Jeg ser også at det selvfølgelig vil bli forskjell i vridningsmomentet på akslene, men er forskjellen så stor at det vil være skadelig ?Noen som har erfaring med dette - positiv eller negativ ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.