Jump to content

Hva er forskjellen på B4 og B5 propellere?

WGM

Recommended Posts

Ved bestilling av nye propellere fra "opplagsverftet" i fjor, ble det montert B5 propellere istedefor originalt B4 som båtbygger beskriver som standard og deres valg.
Jeg har sett at jeg har manglet 2-250 o/min på maks turtall (2xKAD44) men dette var litt utpå sensommeren , så jeg tenkte det kanskje var groe. Men så begynte hard-discen å spinne litt og kom på tanken om at det kanskje kunne ha noe med de nye propellerne å gjøre. Noen som har synspunkter på dette ?
Er B5 større ? - Annen stigning ?

Da jeg sjekket de gamle propellerne i garasjen, fant jeg ut at det hadde sittet en miks av B5 og B4 tidligere. B5 innerst og B4 ytterst ! Antagelig blitt slik ved et "uhell" ved tidligere skifte
Dette fungerte jo faktisk utmerket i forhold til hastighet og turtall i fjor, Toppet på drøyt 3900 omdr. som er i henhold til boka.
Men kan en slik miks være skadelig for innmaten i drevene ?

Noen kvalifiserte synspunkter ?

Read all about it: http://forums.iboats.com/prop-questions-topics/volvo-penta-propeller-553848.html

"NEVER NEVER NEVER mix volvo props. always use both an A7 inner/outer or a6 inner/outer never run an A7/A6 combo"

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...