Guest Avmønstret# Startet 27.September.2013 Del på Facebook Startet 27.September.2013 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Haper-at-gratis-kartdata-vil-brukes-av-norske-Petter-Smart-er-7316173.html#.UkXKBUDw1DQ Kartdata frigis og det vil bli mer etterhvert. Ettersom stadig flere navigerer ved hjelp av nettbrett og lignende vil vel frigjøring av norske sjøkart bety døden for leverandører som binder bruker opp til egne kart type Navionics osv, og kanskje også for egne bokser kun for navigering til "amatørmarkedet"? ------ Førstemann med en god norskspråklig app til iOS, nettbrett og pc som bruker gratis norske kartdata vil kunne gjøre det godt i markedet. Locus ligger jo klar til å laste ned gratiskart men ikke-norsk og avansert grensesnitt gjør det ikke til en vinner. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Når sjøkartene blir frigitt så lastes de bare rett inn i OpenCPN og vi er i business. Det burde allerede når være mulig å laste ned rasterkartene fra norgeskart.no, men ingen har tatt jobben med å lage en sammensydd fil med hele landet. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Pequod Svart 27.September.2013 Del på Facebook Svart 27.September.2013 Leste også denne saken i dag og lurte litt på om det gjaldt sjøkart også, men oppfattet det kun som vanlige kart. Men hvis dette frislippet betyr at det ligger i luften et frislipp av sjøkart også, så er jo det fantastisk, i alle fall for oss, om ikke kartprodusentene. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
trekko Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Dette koster fortsatt penger * Kart fra Felles kartdatabase som er kart med oppløsning på mellom 1:1000 og 1:10 000. Omtrent 60 prosent av Norge er dekket av kart med så stor oppløsning. * Ortofoto (Bearbeidet flyfoto) * Eiendomsinformasjon * Dybdedata eller marine geodata. Det er kort fortalt detaljerte kartdata over norske sjøområder. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Dette koster fortsatt penger Jeg synes "koster penger" og "gratis" er litt feil fokus. Det viktigste er at kartene er _frie_, ikke at de er _gratis_. Kartverket gjorde mye kartdata _gratis_ tilgjengelig for noen år siden (og bl.a. android-app'en Norgeskart utnytter dette), men siden det ikke er _fritt_ tilgjengelig er det vanskelig å bruke det i OpenCPN og umulig å inkorporere det i OpenStreetMap. Ellers - slik situasjonen er i dag, er det _umulig_ å få inn gode kartsett på OpenCPN på lovlig måte, selv om man er villig til å betale for det. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
olews Svart 28.September.2013 Del på Facebook Svart 28.September.2013 Kanskje en felles front mot kartverket for å få kart som er tilpasset OpenCPN kunne vært en idé ? Norgeskart.no har jo utmerkede kart, men disse er ikke så enkle å laste ned og få inn i OpenCPN. Eniros sjøkart kan lastes ned, men jeg tror ikke OpenCPN kan lese inn disse. Men jeg har ikke undersøkt. Eniro dekker jo Sverige også. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
olews Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Kartverket skriver i mail i dag: "Vi har mottatt liknende henvendelser før. Vi kommer ikke til å støtte open source kartplottere med å konvertere data til spesielle format som passer for slike.To distributører av våre data ser på dette, og den ene vil konvertere våre rasterkart til BSB-format som kan leses inn i f.eks OpenCpn. En annen leverandør er i kontakt med OpenCPN Norge med tanke på å distribuere rasterkart fra hovedkartserien. Så det rører på seg. Jeg har spurt om status nå nettopp, men har ikke ennå fått tilbakemelding fra disse hvor langt de er kommet med å tilrettelegge våre sjøkart.Et annet alternativ kan være s57-data, men det distribueres ikke fra oss til enkeltbrukere. Dette er en problemstilling vi ser på, i og med at vår direktør er svært oppsatt på at våre data skal komme flest mulig til gode." og "Jeg har fått vite at en av våre distributører av kart til bruk i kartplotter, EME i Egersund, er i kontakt med OpenCPN Norge med tanke på å tilgjengeliggjøre norske sjøkart for denne type gratiskartplotter.En annen av våre distributører vil lage BSB-formaterte norske sjøkart, svenske Soltek (www.soltek.se) ." Ting skjer, snart finnes det kart til OpenCPN som ikke er piratkopierte. Vektor eller raster, Hydrographica skriver en an mail at rasterkart er mye bedre siden man får se selv at oppløsningen er dårlig. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Det hadde jo vært et løft om man kunne få kjøpt kartdata og selv valgt hvilken software/app/plattform man vil bruke. Hadde ikke nølt med å betale noen kroner for å slippe å laste ned kart til Locus bit for bit over lang tid... Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Kartverket nevner Soltek i Sverige som er mulig kanal. Jeg har vært inne på sidene deres og de selger BSP kart for Sverige. Jeg tror disse går fint på OpenCPN, du kan jo kontakte dem og høre? Jeg har ikke testet, men kunne godt tenke meg å kjøpe Västkusten nord og syd på CD eller USB-pinne. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
olews Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Mottatt følgende mail fra Egersund Marine : "Hei! Som du ser av mail korrespondanse under har jeg hatt en dialog med Sjøkartverket angående bruk av raster kart fra hovedkartserien. EME har utviklet et system for distribusjon av slike rasterkart. Her er det også bygget inn en lisensiering og betaling av royalties til Sjøkartverket. Dette er basert på en brukerkonto på web-siten seadataweb.com. Royalties er 20,- per kart og utsalgspris er 30,- (dekker administrative utgifter). Ganske rimelig altså. Dette kan brukes også av OpenCPN uten noen kostnad for integrasjon av programvaren. Dette er foretrukket av Sjøkartverket. De ønsker ikke å håndtere mange forskjellige aktører på dette, forståelig nok. Er dette av interesse? Håper det J Mvh Øyvind Misje" Dette ser jo bra ut, jeg har ikke sjekket om kartene fungerer med OpenCPN under Linux. Jeg håper noen skriver en plugin som dekrypterer BSB i nyeste versjon. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mix Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Royalties er 20,- per kart og utsalgspris er 30,- (dekker administrative utgifter). Ganske rimelig altså. Vil dette si at en må betale 30.- pr kart i Hovedkart, Havnekart, og Kystkartserien ? Da blir jo dette svindyrt. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Fant ut at jeg kunne jo prøve å laste ned et kart for å se, men det var ikke mulig :( Dvs, det er sikkert mulig, men jeg klarer ikke å finne ut hvordan nettbutikken kan brukes. Enn så lenge, scanner jeg inn kart fra Kystkart, og legger dem inn i OpenCPN. Fungerer veldig greit. Siden jeg liker å ha "papirkart", så vil jeg uansett ha kart ombord, og det fungerer fint å scanne inn for å legge i OpenCPN, ihvertfall for mitt bruk (foreløpig). Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Kartverket nevner Soltek i Sverige som er mulig kanal. Jeg har vært inne på sidene deres og de selger BSP kart for Sverige. Jeg tror disse går fint på OpenCPN, du kan jo kontakte dem og høre? Jeg har ikke testet, men kunne godt tenke meg å kjøpe Västkusten nord og syd på CD eller USB-pinne. http://www.hydrographica.se/ disse går til TIKI og OpenCpn Disse er bra http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vastkusten_norra.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
olews Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Ja, Hydrographica kartene fungerer utmerket for OpenCPN og Ubuntu, det kan jeg bekrefte. Nå dekker de selvsagt bare den delen der man virkelig trenger gode kart. Det er mye som lurer der vest av Koster. Å scanne inn kartene i hovedserien er etter min mening ganske mye arbeid, de er for store for en A4 scanner og så må kooridinater legges inn, for deretter å konvertere til BSB. Egersund Marine vurderer å skrive en applikasjon som dekrypterer kartene under Linux også. De har all kode klar så det må være en smal sak å kompilere den under Ubuntu. Det ser ut som om verden går framover. Heldigvis. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Athena Svart 10.Januar.2015 Del på Facebook Svart 10.Januar.2015 Ser det er litt snakk om OpenCPN og karter her. Håper de fleste har fått med seg at OpenCPN (Linux, Windows og Mac OS X) kan bruke S-63 Chartworld karter som har veldig god kvalitet til en rimelig penge. Vi rekner med å ta kontakt med Kartverket i løpet av året som kommer ang. en løsning for deres S63 karter gjennom en utvidelse (ikke open source) for å omgå deres restriksjoner mot OpenSource programvare. Ser denne tråden er gammel etter hvert, men den leses nok likevel. https://opencpn.no Sitér dette innlegget Mvh. Frode og MV AthenaOpenCPN Norge - Gratis Kartplotter for PC Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.