sunnmøre Startet 28.September.2013 Link til dette innlegget Startet 28.September.2013 (redigert) Er det nokon som har skifta til 9,8 forgassar på Tohatsu 8? Såg at det finnast uorginal forgassar til OK pris på Ebay.Er litt usikker på kor stor hensikt det er i å bytta, då også toppen ser ut til å vere ulik på desse motorane: http://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Books.html Edit: totaktsmotor Redigert 28.September.2013 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Har sett disse forgasserene på ebay ja men ikke turd å sette i gang. Hadde jo vert interresant med to hester til selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Kjøpte orginal tohatsu til en 6 hk fikk 9,8 hk ut av den. Nå planer båten(gammel gh10) med to voksne menn. Ikke mer toppfart å skryte av. Vet ikke noe om forgasserne på ebay. Så båten har blitt brukelig etter forgasser bytte. Lett å bytte, mener det var fire skruer. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Jeg tror ikke du får 9.8 ved å bytte forgasser på en 8 hk. Du må bytte topp tror jeg. Slik jeg har forstått det er 6-8-9.8 samme motor. For å få 8 hk ut av en 6 hk må forgasser byttes skal du videre til 9, 8 må topp byttes tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 28.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Det er rett som sdu skriv, leopard, at toppane er ulike. Spørsmålet då er om det er noko særleg meir å hente dersom ein bytter berre forgassaren. Forgassarane til 8 og 9,8 har ulike delenr, og er truleg ikkje identiske. Frå 6 til 8 hk ser det ut som det berre er forgassaren som er ulik. Nokon som har bytta forgassar på 8 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 mest sannsynlig blir det bare større bensinforbruk siden motoren ikke greier å omsette all bensinen i økt effekt så lenge motoren ikke er slik den var designet opprinnelig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Luco Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Har både 8 og 9.8 2006 mod. Får 18 knopp med begge på en grand rib300. Forskjellen er når vi er fire (ca200kg) så spretter den opp i plan med 9.8 mens med 8 hk må det jobbes lenge og vi trenger et langt strekk for å komme i plan... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Med samme propell? Det var jo pussig siden det er samme kubikk på begge motorene så man skulle i utgangspunktet tro at 9,8 hovedsaklig var noe sprekere på topp med høyere toppfart (forutsatt passende propellstigning). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Grufolf Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Fikk i alle fall beskjed av mannen på tohatsu verkstedet at vi fikk 9, 8 ved kun bytte av forgasser. men det er en motor fra -95 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.September.2013 Link til dette innlegget Svart 29.September.2013 Luco, sikker på at ingen har tapt vekt? Trodde forskjellen kun var litt ekstra på toppfart, og ikke ekstra moment i planingsterskel. Har hatt både 8 og nå 9.8, men på forskjellige båter. Når jeg kjøpte den siste sa butikken at jeg fikk litt toppfart ekstra, men ikke noen forskjell i moment for å komme opp i plan. Lite sylindervolum på disse Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Nei, testet innen samme mnd, og forskjellen er svært merkbar når jeg skal opp i plan. Fart ble testet med garmin håndhaldt gps, tok litt tid før den leste, mulig litt mer snitt måling, men er vel ganske nøyaktig. Mer hk gir vel mer kraft Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 ja men siden de har samme sylindervolum så er de ekstra par hestene tilstede stort sett kun ved høyere turtall der den større forgasseren osv. bidrar til effektøkningen. Bunndraget burde ikke være så forskjellig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sy-kos Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 En kompis av meg som ligger med seilbåten sin i Hellas har fått 9,8 hk ved å bytte 2 dyser i forgasseren. i hht. hva han sier har han fått kraftig økning på ytelsen dvs. fart. Arthur Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 magi Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tomfro Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Jeg leker litt med samme tanken, mener det var en som tom hadde delenummerene på de dysene, tok litt googling nå og fant delekatalogen http://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Catalogs/Parts%20Catalog%20M8B-9.8B%20%20(2003)%20-%20(00221030-5).pdf av denne så kan jeg ikke se at det er annet i forgasseren enn 3 deler som må byttes. fant noen delenr: 3K9-03251-0 Mail nozzle 3K9-03251-0 Mail jet # 98 3K9-03254-0 Slow jet # 50 Ut fra dette så virker det også som litt større dyse ved lav turtall, altså litt mer bunndrag som noen påstår. fint med litt oppdatering om noen prøver seg Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Jeg leker litt med samme tanken, mener det var en som tom hadde delenummerene på de dysene, tok litt googling nå og fant delekatalogen http://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Catalogs/Parts%20Catalog%20M8B-9.8B%20%20(2003)%20-%20(00221030-5).pdf av denne så kan jeg ikke se at det er annet i forgasseren enn 3 deler som må byttes. fant noen delenr: 3K9-03251-0 Mail nozzle 3K9-03251-0 Mail jet # 98 3K9-03254-0 Slow jet # 50 3K9-05233-0 Stopper coli plate Ut fra dette så virker det også som litt større dyse ved lav turtall, altså litt mer bunndrag som noen påstår. fint med litt oppdatering om noen prøver seg Satte på en del til fra en tidligere tråd https://baatplassen.no/i/topic/100560-tohatsu-98-hk-totakt-kan-den-midlertidig-ned-trimmes/ Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Har en prod i 2006, gjorde dette bytte med dyser og tenningsplate, merker ingen efektforskjell, bortsett fra at den går sur på tomgang, prøvde også å skifte til større propell, heller ingen forskjell, så dette virker bortkastet Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Sjekkes den delelista litt nøyere ser en at 9,8 også har en annen blokk, topplokk og eksosport enn 8hk. Så det er nok mer enn dysene som skiller motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Jeg fikk tidligere greie på at det ville koste noen få tusenlapper å bygge om, dvs. nytt innsug og forgasser bl.a. Annen blokk kan jo ikke stemme ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mix Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Jeg vet ikke, men det ser slik ut i delelista. 6 og 8hk har samme blokka. Mulig det er slik pga. at toppen er forskjellig ? Boringa er nok den samme. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Jepp, ser ut som det ikke er noe alternativ å oppgradere http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?396006-Tohatsu-M8B-upgrade Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.