Jump to content

Tohatsu 8 hk, skifte til 9,8 forgassar


sunnmøre

Recommended Posts

Er det nokon som har skifta til 9,8 forgassar på Tohatsu 8? Såg at det finnast uorginal forgassar til OK pris på Ebay.Er litt usikker på kor stor hensikt det er i å bytta, då også toppen ser ut til å vere ulik på desse motorane: http://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Books.html

Edit: totaktsmotor

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post

mest sannsynlig blir det bare større bensinforbruk siden motoren ikke greier å omsette all bensinen i økt effekt så lenge motoren ikke er slik den var designet opprinnelig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med samme propell?

Det var jo pussig siden det er samme kubikk på begge motorene så man skulle i utgangspunktet tro at 9,8 hovedsaklig var noe sprekere på topp med høyere toppfart (forutsatt passende propellstigning).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Luco, sikker på at ingen har tapt vekt? Trodde forskjellen kun var litt ekstra på toppfart, og ikke ekstra moment i planingsterskel. Har hatt både 8 og nå 9.8, men på forskjellige båter. Når jeg kjøpte den siste sa butikken at jeg fikk litt toppfart ekstra, men ikke noen forskjell i moment for å komme opp i plan. Lite sylindervolum på disse

Link to post

ja men siden de har samme sylindervolum så er de ekstra par hestene tilstede stort sett kun ved høyere turtall der den større forgasseren osv. bidrar til effektøkningen. Bunndraget burde ikke være så forskjellig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg leker litt med samme tanken, mener det var en som tom hadde delenummerene på de dysene, tok litt googling nå og fant delekatalogen http://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Catalogs/Parts%20Catalog%20M8B-9.8B%20%20(2003)%20-%20(00221030-5).pdf

av denne så kan jeg ikke se at det er annet i forgasseren enn 3 deler som må byttes.

fant noen delenr:

3K9-03251-0 Mail nozzle

3K9-03251-0 Mail jet # 98

3K9-03254-0 Slow jet # 50

 

Ut fra dette så virker det også som litt større dyse ved lav turtall, altså litt mer bunndrag som noen påstår.

fint med litt oppdatering om noen prøver seg

Link to post

Jeg leker litt med samme tanken, mener det var en som tom hadde delenummerene på de dysene, tok litt googling nå og fant delekatalogen http://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Catalogs/Parts%20Catalog%20M8B-9.8B%20%20(2003)%20-%20(00221030-5).pdf

av denne så kan jeg ikke se at det er annet i forgasseren enn 3 deler som må byttes.

fant noen delenr:

3K9-03251-0 Mail nozzle

3K9-03251-0 Mail jet # 98

3K9-03254-0 Slow jet # 50

3K9-05233-0 Stopper coli plate

Ut fra dette så virker det også som litt større dyse ved lav turtall, altså litt mer bunndrag som noen påstår.

fint med litt oppdatering om noen prøver seg

Satte på en del til fra en tidligere tråd

https://baatplassen.no/i/topic/100560-tohatsu-98-hk-totakt-kan-den-midlertidig-ned-trimmes/

Link to post

Jeg fikk tidligere greie på at det ville koste noen få tusenlapper å bygge om, dvs. nytt innsug og forgasser bl.a. Annen blokk kan jo ikke stemme ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jepp, ser ut som det ikke er noe alternativ å oppgradere http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?396006-Tohatsu-M8B-upgrade

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...