Jump to content

Hummer- og krabbeteiner samtidig - dybdekrav?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har to rene hummerteiner og en del krabbeteiner og har tenkt å fiske litt fra tirsdag. Hovedsakelig for å få krabber, jeg syns det smaker bedre enn hummer (ja, jeg vet jeg er pervers...). Reglene sier jo at man kan fiske med opptil ti hummerteiner og ti krabbeteiner i tilleg, til sammen 20 teiner. Men er det noen som har snøring på om jeg da kan fiske med 20 teiner hvorav to er hummerteiner og 18 er krabbeteiner (med 80 mm fluktåpning)? Og om det i så fall er greit å sette også krabbeteinene på grunt vann? Har alltid fått mest krabber på grunt vann, pluss en del "svarte krabber". Men lovlydig som jeg er, har jeg hevet ut de svarte igjen. En gang fikk jeg en skikkelig kjempe der jeg skal sette hummerteinene nå, så jeg håper jeg får ham igjen denne gangen, når han er lovlig bytte! :yesnod: (Og at det ikke er en henne, med rogn, så klart.)

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/krabbefiske

 

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/hummerfiske

 

Aldri tenkt over det, men slik jeg tolker det kan du fiske med 20 krabbeteiner og 10 hummerteiner samtidig.

Så med 2 hummer og 18 krabbeteiner så burde du vel være innenfor lovverket.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det stemmer. De reglene der er fra 2009, og Skageraktrål har denne oppføringen på sin nettside, fra 2010 om forståelsen av reglene:

 

 

I hummerfisketiden skal kombinasjonen av antallet torskeruser og hummerteiner for fritidsfiskere være maksimum 10 stk.

Fritidsfiskere kan i tillegg fiske med 10 krabbeteiner eller 10 krepseteiner slik at antallet maksimalt er 20 stk.

For krabbeteiner skal det være 80 mm sirkelformet flukthull.

 

Men det kan være at det er endret, kanskje best å ringe direkterotet for å være sikker. :smiley: Eller onkel Lakris, det er vel han som er ute i skjærgården her for å se at vi er snille gutter og fisker lovlig.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er som Zenit sier (reglene er først publisert i 2009 som Mastiff sier, men er oppdatert i hhv 2013 og 2011 for hummer- og krabbefiske).

 

Du kan fiske med inntil 10 hummerteiner. Antall teiner for hummer og antall ruser for fisk kan ikke overstige 10.

 

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/hummerfiske

 

Du kan i tillegg fiske med inntil 20 krabbeteiner http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/krabbefiske

 

Dybdebegrensning. På strekningen mellom svenskegrensen og Varnes fyr på Lista er det satt en minimumsdybde for setting av krabbeteiner eller andre redskaper til fangst av krabbe på 25 meter fra og med 1. desember til og med 1. oktober klokken 08.00.

Link to post
Share on other sites

Fett, takk! Det vil i praksis si at jeg kan sette krabbeteinene mine så grunt jeg vil, så lenge de har fluktåpning på 80 mm (som de har), og så i tillegg sette mine to rene hummerteiner. Spørsmålet blir selvsagt om jeg har hjerte til å hive uti igjen hummer som roter seg inn i krabbeteinene (så lenge de er over minstemålet på 25 cm og ikke er rognhummer, så klart). For det er vel egentlig ikke lov til å beholde hummer tatt i teiner med fluktåpning på 80 mm, siden dette regnes som krabbeteiner. Eller misforstår jeg da?

Link to post
Share on other sites

Med masse rogn og fast kjøtt, ikke løs i fisken som gjørme... Nam! Og spesielt godt smaker det hvis man fisker dem selv og lar dem gå et par uker i ei sanketeine mens man mater dem med torsk og sei eller makrell. Det er himmelsk! I år har jeg vært for opptatt med oppussing, men neste år skal det bli system i sakene igjen. Har for øvrig tenkt å fryse ned hummeren til nyttårsaften hvis jeg får noe. Må bare drikke noen liter melk først. Husker godt at onkelen min pleide å fryse ned hummer i melkekartonger. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vil sette krabbeteinene grunt, uten å bryte loven. :wink: Og jeg er faktisk ikke sikker på om hummeren er lovlig å ta fra en teine med 80 mm fluktåpning eller ikke. For forskriftene sier jo:

 

 

Det er kun lovlig å fange hummer med hummerteiner. Hummer som tas på andre redskaper skal i henhold til regelverket settes tilbake i sjøen.

Og teiner med 80 mm fluktåpning defineres etter det jeg kan se som krabbeteiner. Morsom grenseoppgang, lurer på om noen er blitt hektet for å fiske hummer med for stor fluktåpning noen gang! :lol:

Link to post
Share on other sites

Den der var litt forvirrende, du. Det er jo ikke noe dybdekrav for hummerteiner. Dybdebegrensningene gjelder nettopp utenfor hummersesongen, i hummersesongen har man lov til å sette alt av teiner, også krabbeteiner, så grunt man vil. Og da er minstekravet på 60 mm for fluktåpningen. Så det har ikke noe å si for om man må hive uti hummeren. Det jeg lurer på, er om man må hive uti hummer fra ei teine med 80 mm fluktåpning.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg tolker det, både ja og nei. De 10 "ekstra" teinene du har til krabbe fiske er det ulovlig å fange og beholde hummeren fra, de resterende 8 er det greit fra. Hvordan man eventuelt bestemmer/ beviser hvilke teiner som er hva er uvisst fra min side.

 

Presiserer at jeg IKKE har lest forskriften i år of husker den bare noe vagt fra ett år siden.

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å bli klok på dette nei.. er vel 20 teiner per båt?

 

 

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/spoersmaal-og-svar

 

 

Vår sønn på 15 år har egne teiner han ønsker å fiske med. Kan han være med i sin fars båt og samtidig trekke sine egne teiner, eller må han ut i sin egen båt etterpå og trekke sine teiner?

I en båt som brukes til fritidsfiske kan man benytte følgende redskap:

  • håndsnøre, fiskestang og liknende håndredskaper.
  • én maskindrevet jukse eller dorg.
  • garn med samlet lengde inntil 210 meter.
  • liner med inntil 300 angler.
  • inntil 20 teiner eller ruser (Se egne regler for hummer her).

Disse redskapsbegrensingene er knyttet til båten, uavhengig hvor mange som bruker den.

Redskapsbegrensingene gjelder også når samme person eller de samme personene benytter flere fartøy.

I situasjonen der far og sønn er om bord på samme båt kan man trekke begges teiner, så lenge det samlede antallet teiner ikke overstiger 20. Se egne regler for hummer her.

panorama-baat-med-flere-460x147.jpg
Link to post
Share on other sites

Vanntett, takk, men jeg kommer til å ringe dem i dag. Reglene endrer seg så fort at et noen år gammelt svar er litt for farlig/potensielt dyrt å forholde seg til. Mulig at jeg rett og slett bør investerer i åtte fluktåpninger til hummer og feste dem i åtte av krabbeteinene for å være sikker...

 

Mah, Jepp, men det var det med egne regler for hummer. Og det løser ikke problemet med skillet mellom hummer- og krabbeteiner.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gått gjennom teinene og fjernet alle de "lovlige" fluktåpningene på de svarte billigteinene (som etter min erfaring fisker helt utmerket). Det viste seg at alle sammen var 3-4 millimeter for trange, og ikke f... om jeg vil ha bot for å bruke teiner som er kjøpt i butikker i Norge og skal være lovlige! Festet fluktåpninger av plast med strips til bunnen av teinene og til den store ringen (krabbeåpningen) istedenfor, så nå skal alt være lovlig. Så da er det bare å stå opp tidlig i morgen (selvstendig næringsdrivende og sover som regel til åtte...) for å være ute og klar til å dumpe teinene på slaget i morgen tildlig. Men jeg må ærlig innrømme at jeg vil bli like glad for krabber som for hummer, selv om det sikkert er helligbrøde for en del at jeg innrømmer det. Jeg setter krabbeteinene med digre torskehoder med noe innmat som agn og har fordelt hummeteinene sånn at de er i hver sin ende av lenkene, med et par meter tau mellom hver teine i lenkene. Dette blir spennende!

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...