Jump to content

Hvor mye frostvæske går med for å konservere en Volvo D6-400


Aq 28 Ht

Recommended Posts

Hvor mye frostvæske kjører dere igjennom D6 når dere koserverer den for vinteren?

Jeg søket litt, men fant ikke noen om det, men det er sikkert skrevet masse om dette på Båtplassen.

Jeg hadde tenkt til å blande opp ca 20 liter som jeg heller i sjøvannsfilteret etter at jeg har kjørt den 5-10 min med ferskvann.

 

Er 20 liter nok, har ikke tenkt til å drenere etterpå.

Link to post

Hei

 

20 ltr burde være mer en nok. Vet om dem som kjører først på ferskvann og etterpå heller de i ren frostvæske i filteret og stopper motoren når det kommer farget væske ut av eksos.

Den rene kjølevæsken vil da blande seg med det ferskvannet som ligger i systemet/ eksospotte osv...

 

De har aldri hatt problemer med å gjøre det slik.

 

Jeg for min del liker å ha en beholder under eksos utløpet og sug fra impellerpume i samme beholder og så kjøre en god stund på dette. Med min metode føler jeg at jeg får flushet systemet bedre.

 

larss

Link to post

Ren frostvæske fryser vel på 12-15 kuldegrader, så det er en veldig dårlig ide. Misser du noen få prosent blanding er du på 25 i stedet for 35 kuldegrader. Så jeg ville blandet ganske nøye hvis du står frostutsatt, min egen båt har opplevd omkring 28 minusgrader på land i noen år, så jeg blander passe nøye.

 

Bruker 16 liter på mine TAMD 60 C og det er rikelig - renner masse utover. Kommer nok til å begynne å samle opp dette, ser de fleste rundt meg gjør dette.

Link to post

Ren frostvæske fryser vel på 12-15 kuldegrader, så det er en veldig dårlig ide. Misser du noen få prosent blanding er du på 25 i stedet for 35 kuldegrader. Så jeg ville blandet ganske nøye hvis du står frostutsatt, min egen båt har opplevd omkring 28 minusgrader på land i noen år, så jeg blander passe nøye.

Bruker 16 liter på mine TAMD 60 C og det er rikelig - renner masse utover. Kommer nok til å begynne å samle opp dette, ser de fleste rundt meg gjør dette.

Er helt enig med deg nordan family 27. Jeg er også nøye på blandingen som blir kjørt gjennom motoren, og jeg sparer på det som er igjen til neste gang.

Har nå ca 8 ltr frosvæske igjen som har vært gjennom motoren ett X antall ganger, til neste sesong blander jeg sammen noen ltr til og så samme prosedyre.

Så lenge en flusher med ferskvann først er det ikke fare for at det er salt i denne frosvæsken.

Vi snakker om frostsikring av motoren for vinteren, men kjølere og saltvannskanaler blir jo også rengjort og preservert.

De er heldige de som har båtplass i en elv el. De får kjørt ut salt av motoren før hver stopp.

 

En god følelse når jobben er gjort :)

 

larss

Link to post

Hei

Vi har d6 365 hk med aksling, mulig det er forskjell på eksospotte ( lyddemper) i forhold til din. Jeg bruker biltema sin frostveske. Først så heller jeg 3l med rein frostveske i sjøvannsfilteret, reiner med at det blander seg med vannet som er igjen i motoren og potta, deretter heller jeg på 12 kg 50/50. Dette har jeg gjort siden 2008 og kommer til å forsette med det. Påforhånd er det ferskvann i systeme.

 

Jan Martin

Link to post
  • 4 år senere...

Kommer ann på om impelleren er før eller etter sjøvannsfilteret. På D6 310 fea 2007 er den etter filteret. Mulig det ble gjort endringer i senere år. ? 

 

Jeg må kjøre inn frostvæsken via slangen som går fra drevet. 

 

Det er nok ikke tilstrekkelig å bare helle inn via sjøvannsfilteret i alle tilfeller. Motoren må startes. -et filteret før impeller kan man helle i sjøvannsfilteret mens motoren går. 

 

( det har vært en egen diskusjon om modifisering av den tykke slangen som går inn på pumpa. 

 

Jeg har en våt drøm om at noen konstruerer en sak som kan monteres i stedet for sila på drevets vanninntak... 

for på en dårlig dag, kan det være litt dritt å få av, og særlig montere på igjen slangen inn på drevet...,

 

( gjorde jobben i går.... og vet at den slangen kommer til å vise meg fingeren til våren, nå den skal kobles på drevet igjen... men alt er bedre enn styret med drevposen)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Flott! Virker som slangen fra drevet er tingen i år, på min nye båt/motor. Impeller er sterk nok for å suge igang, eller må man drive å fylle på i impellerhuset for at den skal starte å suge?

 

Mitt drev tar seg en mekaniker av, så jeg slipper knot med s-slangen på våren selv.

 

Det er også mulig å sette på en t-kobling med kuleventil før vannpumpa. Da er det bare å stappe ekstraslangen ned i en bøtte om ventilen er åpen. Se bilde, dog fra en dobbelinstalasjon uten drev.

9B823C81-C183-448B-86B0-AF9A47593A95.jpeg

Link to post

Går det å få kjøpt et slikt T ledd med låseventil før leddet? Eller må man kjøpe deler og pusle sammen? Noen som kjenner dimensjoner? Hver på gamlebåten at de sleit med å få det tett imellom delene de brukte for kuleventil og T ledd. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...