Jump to content

Brandrisk i elpatron ?

I.E

Recommended Posts

Alla,

Har en Elpatron som sitter så illa till att jag inte ( inte med spegel heller.. ) kan se vilken modell eller märke den är av. Den sitter monterad i en stålbehållare och min fråga är:

Är alla elpatroner kontruerade med en smält säkring eller dylikt som hindrar den från att ta eld om vattnet av någon anledning skulle rinna ut ur systemet ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Elpatron.jpg

mvh / Dan

Nei dessverre. Det er vel kun de nyere og event. dyre varmekolbene som er utstyrt med en temperaturvakt. Men dersom vannet renner ut og varmekolben er aktiv, ville jeg tro at det eneste du ville oppleve, er at kolben "brenner", dvs. blir så varm at den brenner av og slutter å virke, det skal nok mye til for å skape en brann utenfor tanken. Selvfølgelig forutsatt at tanken og isolasjonen ikke er brennbar. Men det ville jeg følt som relativt trygt.

Det er jo mulig å ettermontere en temperaturvakt, dersom du ønsker det, men dersom det er så trangt å komme til, vil det nok bli endel arbeid......, den må jo selvfølgelig monteres i nærheten av varmekolben.

Lykke til!

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Nei dessverre. Det er vel kun de nyere og event. dyre varmekolbene som er utstyrt med en temperaturvakt. Men dersom vannet renner ut og varmekolben er aktiv, ville jeg tro at det eneste du ville oppleve, er at kolben "brenner", dvs. blir så varm at den brenner av og slutter å virke, det skal nok mye til for å skape en brann utenfor tanken. Selvfølgelig forutsatt at tanken og isolasjonen ikke er brennbar. Men det ville jeg følt som relativt trygt.

Det er jo mulig å ettermontere en temperaturvakt, dersom du ønsker det, men dersom det er så trangt å komme til, vil det nok bli endel arbeid......, den må jo selvfølgelig monteres i nærheten av varmekolben.

Lykke til!

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret Fernanda !

Det jag funderade på är att sätta en givare i behållaren som bryter 230 V spänningen då vattnet av någon anledning skulle rinna ut och lämna behållaren tom. Är det någon som vet var man kan få tag i ett sådana komponenter eller finns det enklare lösningar ? Vill kunna lämna båten med den vattenburna värmen på utan att komma tillbaks till en sothög...

Tack / Dan

Alde (tidligere Optimus Alde) sine elpatroner har överhettningsskydd, det slår ut på 110 grader C. Hvis jeg ikke husker helt feil har de også en termostat på 60 grader. Alde`s hjemmeside

Siste halvdel av 80-tallet hadde jeg bijobb hos en husvognimportør i Bodø (KABE), og jeg mener å erindre at OA hadde de samme sikringene da også. Kan ikke se ut fra bildet ditt om det er en OA som står inni stålkassen.

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...