Jump to content

Hanse 350, dørken i dusjen dreneres ikke, mye vann ligger igjen


mosby

Recommended Posts

Hei,

 

etter å bodd i båten min i ca 1 mnd så nyter jeg livet. Men mitt største problemet er at hver gang jeg dusjer så renner vannet feil vei i forhold til sluken. Båten er fra 2009. Jeg har en 3 kabin versjon med bad forran. Er ca 130l med diesel bak i båten styrbord side og 230l med vann forran under senga.

 

Sluken er plassert lengst bak på badet ca 5 cm fra veggen og når båten heller fremover så renner alt vannet fremover i båten mot der toalettet står på badet. Så når jeg er ferdig ender jeg opp med å bruke 10-20min å fjerne vannet etter dusjen. Må dytte det oppover mot sluken og la resten tørke av seg selv eller ta håndklet.

 

Kan også bli problemer med at vannet kan renne over kanten og kommer av og til litt vann i stua og soverommet om jeg er uheldig. Ikke store problemet, tar å tørke det opp med håndkledet.

 

Tenkte jeg kanskje kunne modifisere gulvet litt, men alt er støpt sammen i nesten et stort rom så lite muligheter.

 

Noen som har hatt samme problemet i sin Hanse eller eventuelle andre båter? Da jeg bor i båten er det litt irriterende og en av tingene jeg kunne tenkt meg å fikse :)

Link to post
Share on other sites

Vil ikke litt omfordeling av ballast til lenger bak i båten hjelpe?

 

Høres jo voldsomt ut med 230l vanntank forran sengene framme. Hvordan er fallet mot/fra sluket når denne er nesten tom?

 

Er litt kjipt at det ikke er så mye fall i dusjen at det renner rett vei, selv med uhensiktsmessig fyllingsgrader i de ulike tankene.

Link to post
Share on other sites

Det vil hjelpe deg mye å sette inn en teak baderoms matte/rist på badet. Da kan det ligge litt vann igjen mellom spilene, uten at det gjør noe. Utgjorde stor forskjell hos oss ihvertfall. Nå er det overflate tørt på 10-15 min uten å gjøre annet enn å kjøre pumpa til den ikke tar mer.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har sett dette i et par 370er , eneste som hjelper er å fylle på med ballast i båten den veien du vil at vannet skal renne.

 

Forøvrig merkelig at folk godtar slikt på ny båt, overtar man en ny leilighet og vannet tenner bort fra sluken så reklamerer man og godtar det ikke mens når et verft ikke har kompetanse til å lage fall til en sluk så godtas det somregel

Link to post
Share on other sites

Jeg godtar det egentlig ikke, men båten er 4 år så usikker på hva jeg kan kreve og virkelig få fikset. Just kjøpt båten og forrige eier brukte aldri dusjen så forstår at det ikke plaget han noe. Han hadde problemer med vinduene og Hanse byttet alle de vist pga lekasje.

 

Angående ballast, hvordan fungere det i nyere seilbåter? For vil helst fikse det så det renner riktig vei, må virkelig jobbe for å få vannet vekk så ei teak rist vil bare skjule problemet og så vil jeg ennå ha 2cm med vann på gulvet minst.

Link to post
Share on other sites

Kompisen min pratet om det, men litt usikker på åssen man skal gå frem for å faktisk gjøre det. Skulle gjerne hatt noen andre som har gjort det som kan kanskje gi bilder og en kort beskrivelse av hvordan de gjorde det. Om ingen andre har gjort det (tviler) så får jeg og et par kompiser vurdere det videre og prøve å få noe som faktisk duger, holder over lengre tid og som ser ok ut.

Link to post
Share on other sites

Det absolutt beste er å legge inn en ekstra sluk på laveste punkt slik at du ikke ødelegger for fremtidig endret ballastforhold. Da har du sluk både for dagens situasjon og situasjonen båtens konstruktør har sett for seg.

 

Men 20 minutt for å tørke opp vann fra badegulvet? Virkelig? Hvor stort bad har du egentlig?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt åssen man skal klare å trimme båten slik at den ligger mer riktig i vannet slik at vannet renner riktig. Men lest på myhanse.com at det er meningen å være slik, problemet er at de ikke har flyttet sluken. Dette har vist vært et problem med Hanse båter lenge.

 

Jeg bruker ikke 20 min på å fjerne vannet, men 20 min totalt på en dusj kanskje. Minst halvparten av tiden går på å fjerne vannet fra gulvet. Har ca 2-3cm med vann i feil ende og sluken tar unna svært lite vann.

 

Føler jeg står med 2 løsninger, der den ene er ny sluk (må modifisere og veldig usikker på åssen man skal gjøre det) eller montere et t-ledd på pumpa slik at jeg kan ha en slange og pumpe ut vannet med en slage, noe som høres lettest ut.

Så håpet å få innspill fra andre som har løst dette problemet, kanskje få litt info om åssen de har gjort det osv da jeg er veldig usikker på hvordan man kan modifisere gulvet som er i et helstøpt baderom sak uten store muligheter for å skru det fra hverandre ser det ut som.

Link to post
Share on other sites

Hei, skal få lagt ut bilder. Bare mye som skjer.

 

Skal også prate med forrige eier for å høre om han har noe info vedr prate med importør eller annet. Er tydeligvis et kjent problem for flere andre Hanse eiere som sier de har samme problemet vist.

 

Men igjen problemet er som sagt at badet er helt forran i båten, båten heller fremover og sluken er bakerst på badet slik at alt vannet havner forran på badet langt unna slukten. Etter et par minutter med dusjing har jeg ofte 2-3cm med vann i feil enda av båten som er stress å fjerne. Skal få lagt ut bilder imorgen håper jeg. Kanskje ta en dusj og så ta bilder etterpå, at dusjen selvsagt :P

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...