eXpence Startet 22.Mars.2005 Del på Facebook Startet 22.Mars.2005 (redigert) Hei Skal montere ankerwinch på båten og må da ha et løftebeslag montert på hekken. Løftebeslaget sørger for at ankeret (10kg) løftes opp av vannet. Løftebeslag: Når ankeret er i bruk vil løftebeslaget slå seg ned og dermed lage en "arm" som vil forsterke kraften på festet og dermed hekken av båten. Dette er jo spesielt aktuelt om man f.eks. får sidevind og presset fra vinden blir 90 grader på ankertauet. Spørsmålet til dere med ankerwinch er da: Er det "vanlig" å forsterke festepunktet i akterspeilet? Og i så fall - hvordan? Holder det å legges på en finèr forsterkning i noen matter glassfiber/polyester, eller bør man legge inn en syrefast plate? Har hørt noen "skrekkhistorier" om wincher som drar både seg "selv" og festene ut av båten (!), og det vil jeg unngå ... Båten er i utgangspunktet relativt "sterk" i akterspeilet, men her tar jeg ingen sjanser.... Takknemlig for input her /U EDIT: Trykkleifer... Redigert 22.Mars.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Burde vel holde med en stressplate på akterspeilet hvis du er bekymret for styrken i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 22.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 (redigert) Hei Thor. Eh.. "stressplate"? Hva er det (skjønner jo et det er en forsterkning, men...) /U Redigert 22.Mars.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Åssen båt er det du har Ulmo ? Kan se ut som en NESSY 94 i profilen, men er ikke sikker ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eXpence Svart 22.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 (redigert) Åssen båt er det du har Ulmo ? Kan se ut som en NESSY 94 i profilen, men er ikke sikker ? Suzuki Jepp Bra observert! (EDIT: Endret båtype i profilen min etter innlegget ditt ) Redigert 22.Mars.2005 av Ulmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 En stressplate er en plate som står på baksiden av den tingen som belastes feks en puller eller som du skal ha et løftenebb. Stressplata kan lages av nesten hva som helst feks vannfast finer. På Slagskipet har jeg montert stressplater av finsk forskallingsfiner på kryssholtene,resirkulering av gammel varehenger Det finnes sikkert måter å beregne størrelsen som trengs på stressplater men her ble det gjort veldig uvitenskapelig. Brukte så stor plate som det var plass til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.