Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Selco 13.

Choaker

Recommended Posts

Hei, jeg har jobbet endel med båten nå, men tenkte tilslutt jeg skulle legge ut bilder av det.

Da jeg fikk båten så var den i meget dårlig stand, flere sprekker under vannlinjen og fuktig gulvskum.

bilde

bilde

bilde

Det ser ut som overdelen er selvbygget.

Endel rottent treverk er også å finne.

Jeg laget et hull i dørken får å se hva som hva der, hva jeg fant var rett og slett et forferdelig syn.

Gjennom vått skum og råttent treverk, tilogmed en meitemark koste seg der.

bilde

bilde

Her måtte hele dørken ut, for å bygge et nytt. Det var langt mer jobb en jeg trudde, og etter mye slit fikk jeg alt ut.

bilde

bilde

bilde

Deretter fikk jeg satt båten inn i en plasthall for å tørke, der sto den i 1 mnd før jeg fortsatte arbeidet.

bilde

bilde

Treverket på rekka var helt råttent så dette måtte bort.

bilde

bilde

Deretter startet jeg arbeidet med å pusse ned maling og lakk.

bilde

bilde

Etter dette startet jeg konstruksjonen av den nye rekka, dette ble laget av impregnert treverk.

bilde

bilde

Rekka ferdig konstruert.

bilde

Etter dette gikk turen til ramma rundt vindskjermen, ruta stammer artig nok fra en gammel Opel fra 70 tallet.

Ramma var rusten og hadde et tykt lag med maling på seg, så denne pusset jeg helt ned.

bilde

bilde

Jeg gikk til innkjøp av Brunox Epoxy spray som lager en hinne og stopper rust.

Da jeg sprayet den på var den helt klar i fargen, men etterhvert reagerte den med jernet og ble mørkelilla/svart i fargen.

bilde

Slik så det ut etter jeg hadde sprayet det på.

bilde

Og etter en halv time.

bilde

bilde

Deretter la jeg båten over på siden får å begynne med undersiden av båten.

bilde

bilde

Deretter for å snu den og pusse alt ferdig.

bilde

bilde

Jeg kom over endel skader i det jeg pusset og finurlig nok et hull som var blitt borret opp. (sikkert en enklere måte enn å øse) :giggle:

bilde

bilde

bilde

Deretter startet jeg å forme nye oppstivere til dørken. Jeg lager ferdig alle sammen, tørket dem inne i 2 uker, og inpregnerte dem med antipest middel.

bilde

bilde

bilde

bilde

Etter dette startet arbeidet med å reparere skadene i skråget, jeg støpte fra begge sider for å få så bra feste som mulig.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

1 uke senere pusset jeg over det jeg hadde støpt og la på tre lag epoxy primer.

bilde

bilde

Deretter rettet jeg opp båten igjen og startet å støpe inn avstiverene jeg laget til dørken. :thumbsup:

bilde

bilde

Deretter la jeg på et lag med lakk.

bilde

bilde

Deretter borret jeg hull under avstiverene for at vann kan renne ut, om det skulle komme noe.

bilde

Da var alt klart for å forme til gulvplatene, jeg brukte en vann- og kjemikaliefast plate fra en varebil fra huggeriet.

bilde

bilde

bilde

Da dette var klart, så skrudde jeg fast platene til avstiverene med syrefaste treskruer og støpte deretter plata inn. :smiley:

bilde

bilde

Etter dette startet jeg med akterspeilet, denne var kappen ned for å få plass til en 4 hk?? Dette måtte fikses.

Så jeg borret 3 stk 12 mm hull og limte fast galvaniserte stålstenger på 30 cm ned i akterspeilet, som stakk 5 cm opp og bygget deretter opp med treverk som jeg støpte inn.

I tillegg til dette var akterspeilit litt skakt også. Dette burde bli sterkt nok.

bilde

bilde

bilde

bilde

I samme momentet støpte jeg også inn rekkene.

bilde

Dasjbordet hadde også sett sine besre dager og var ganske porøst, så denne tok jeg bort og formet til et bord og støpte inn. Ferdig med feste til ratt.

Den ble litt mindre, men jeg syns det ble bra for beinplassen :thumbsup:

bilde

bilde

bilde

Nå har jeg startet å male den innvendig med polyuretan lakk, men venter med resten av gulvet til jeg har fått ferdig festene til setene.

Dette er så langt jeg har kommet til nå, men fortsetter å poste når jeg kommer videre med prosjektet. :thumbsup:

bilde

Redigert av Choaker (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Da var det igang igjen med båtpussen :smiley:

Jeg har gjort endel jobb med festene til setene, og festen til rattet på dashbordet.

Her har jeg støpt inn festene til setene.

bilde

bilde

bilde

Og deretter så grunnet jeg jernrammen til vindskjermen med epoxyprimer for å forhindre at fuktighet trenger inn. Og samtidig lagde jeg ferdig utsparing i dashbordet til rattet.

bilde

bilde

Når dette var gjort, så malte jeg ett strøk med polyuretan lakk over sete festene, rammen til vindskjermen og resten av øvre del av båten.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Og det siste jeg har gjort til nå er å fuge vindskjermen. :smiley:

bilde

De så veldig store ut i båten, men så er de sikkert veldig gode å sitte i:=)

Veanligvis er det vel bare slike halvryggseter og en lav benk bak i disse båtene.

Nydelig arbeide! Gleder meg til fortsettelsen:=)

Takk for fint svar :smiley:

Jepp, de ser litt store ut, men jeg tror det blir litt tøft og pent når båten blir ferdig.

Også er de som du sier veldig gode å sitte i :smiley: Det syns jeg er viktig :thumbsup:

• 3 uker senere...

Hei igjen. Jeg har fått gjort endel mer med båten nå.

Jeg har lagt på topcoat, der valgte jeg offwhite framfor hvit for å tone ned litt på hvitfargen.

Jeg har også fått satt på motoren og festet setene ordentlig. Det samme gjelder for ratt og konsollen.

Jeg valgte også å pynte båten litt med noen røde linjer. :smiley:

Her er rattet og festene til konsollen ferdig.

bilde

Offwhite topcoat. :smiley:

bilde

Her med røde striper. :smiley:

bilde

bilde

Og slik ser båten ut nå. Nå er det bare noen små-detaljer samt kalesje som gjenstår. :thumbsup:

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...