Choaker Startet 29.September.2013 Link til dette innlegget Startet 29.September.2013 (redigert) Hei, jeg har jobbet endel med båten nå, men tenkte tilslutt jeg skulle legge ut bilder av det. Da jeg fikk båten så var den i meget dårlig stand, flere sprekker under vannlinjen og fuktig gulvskum. Det ser ut som overdelen er selvbygget. Endel rottent treverk er også å finne. Jeg laget et hull i dørken får å se hva som hva der, hva jeg fant var rett og slett et forferdelig syn. Gjennom vått skum og råttent treverk, tilogmed en meitemark koste seg der. Her måtte hele dørken ut, for å bygge et nytt. Det var langt mer jobb en jeg trudde, og etter mye slit fikk jeg alt ut. Deretter fikk jeg satt båten inn i en plasthall for å tørke, der sto den i 1 mnd før jeg fortsatte arbeidet. Treverket på rekka var helt råttent så dette måtte bort. Deretter startet jeg arbeidet med å pusse ned maling og lakk. Etter dette startet jeg konstruksjonen av den nye rekka, dette ble laget av impregnert treverk. Rekka ferdig konstruert. Etter dette gikk turen til ramma rundt vindskjermen, ruta stammer artig nok fra en gammel Opel fra 70 tallet. Ramma var rusten og hadde et tykt lag med maling på seg, så denne pusset jeg helt ned. Jeg gikk til innkjøp av Brunox Epoxy spray som lager en hinne og stopper rust. Da jeg sprayet den på var den helt klar i fargen, men etterhvert reagerte den med jernet og ble mørkelilla/svart i fargen. Slik så det ut etter jeg hadde sprayet det på. Og etter en halv time. Deretter la jeg båten over på siden får å begynne med undersiden av båten. Deretter for å snu den og pusse alt ferdig. Jeg kom over endel skader i det jeg pusset og finurlig nok et hull som var blitt borret opp. (sikkert en enklere måte enn å øse) Deretter startet jeg å forme nye oppstivere til dørken. Jeg lager ferdig alle sammen, tørket dem inne i 2 uker, og inpregnerte dem med antipest middel. Etter dette startet arbeidet med å reparere skadene i skråget, jeg støpte fra begge sider for å få så bra feste som mulig. 1 uke senere pusset jeg over det jeg hadde støpt og la på tre lag epoxy primer. Deretter rettet jeg opp båten igjen og startet å støpe inn avstiverene jeg laget til dørken. Deretter la jeg på et lag med lakk. Deretter borret jeg hull under avstiverene for at vann kan renne ut, om det skulle komme noe. Da var alt klart for å forme til gulvplatene, jeg brukte en vann- og kjemikaliefast plate fra en varebil fra huggeriet. Da dette var klart, så skrudde jeg fast platene til avstiverene med syrefaste treskruer og støpte deretter plata inn. Etter dette startet jeg med akterspeilet, denne var kappen ned for å få plass til en 4 hk?? Dette måtte fikses. Så jeg borret 3 stk 12 mm hull og limte fast galvaniserte stålstenger på 30 cm ned i akterspeilet, som stakk 5 cm opp og bygget deretter opp med treverk som jeg støpte inn. I tillegg til dette var akterspeilit litt skakt også. Dette burde bli sterkt nok. I samme momentet støpte jeg også inn rekkene. Dasjbordet hadde også sett sine besre dager og var ganske porøst, så denne tok jeg bort og formet til et bord og støpte inn. Ferdig med feste til ratt. Den ble litt mindre, men jeg syns det ble bra for beinplassen Nå har jeg startet å male den innvendig med polyuretan lakk, men venter med resten av gulvet til jeg har fått ferdig festene til setene. Dette er så langt jeg har kommet til nå, men fortsetter å poste når jeg kommer videre med prosjektet. Redigert 29.September.2013 av Choaker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jolleali Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Artig projekt, restaurer i tiden akkurat en Alicraft 13, gikk det bra med støping på dashbordet? Åssen motor tenker du å bruke, 4 hk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Ingen Opel som hadde slik rute på syttitallet, tenker vi sier 1956-62 jeg . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Choaker Svart 30.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 ScottStar99 - Ja, støpingen gikk veldig fint, brukte tynn glassfibermatte for å lettere kunne bende den rundt treverket. Angående motor så blir det en 25 hk yamaha 2 t. index - Det har du helt rett i, jeg søkte opp det du skrev og jammen meg så jeg likheter der ja Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Nå har jeg fått laget ferdig festene til setene. Disse skal så støpes inn og lakkeres. Veggen bak på båten blir støtte til seteryggen. Her er festen til framsetene. Og festene til baksete. Og støtta til seteryggen. Blir bedre når setene er i, helheten kommer bedre fram. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Knallbra arbeid! Er spent på bilder og fremgangsmåte på sittekassene/ setene.. Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Knallbra arbeid! Er spent på bilder og fremgangsmåte på sittekassene/ setene.. Takk for det Det kommer til å bli skinn-seter, skal bare sette inn rammene til setene i ruststopp først Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 11.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2014 Da var det igang igjen med båtpussen Jeg har gjort endel jobb med festene til setene, og festen til rattet på dashbordet. Her har jeg støpt inn festene til setene. Og deretter så grunnet jeg jernrammen til vindskjermen med epoxyprimer for å forhindre at fuktighet trenger inn. Og samtidig lagde jeg ferdig utsparing i dashbordet til rattet. Når dette var gjort, så malte jeg ett strøk med polyuretan lakk over sete festene, rammen til vindskjermen og resten av øvre del av båten. Og det siste jeg har gjort til nå er å fuge vindskjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 13.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 Tenkte jeg bare skulle legge ut noen bilder av hvordan det blir med setene i båten. De er satt fast slik dem skal være. Sikkerhetsbelte festen skal bort og rammene skal rustbehandles godt før endelig montasje. Flex systemet er ikke festet ferdig enda. Hvordan syns dere det blir? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 13.April.2014 Link til dette innlegget Svart 13.April.2014 De så veldig store ut i båten, men så er de sikkert veldig gode å sitte i:=) Veanligvis er det vel bare slike halvryggseter og en lav benk bak i disse båtene. Nydelig arbeide! Gleder meg til fortsettelsen:=) Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 14.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 De så veldig store ut i båten, men så er de sikkert veldig gode å sitte i:=) Veanligvis er det vel bare slike halvryggseter og en lav benk bak i disse båtene. Nydelig arbeide! Gleder meg til fortsettelsen:=) Takk for fint svar Jepp, de ser litt store ut, men jeg tror det blir litt tøft og pent når båten blir ferdig. Også er de som du sier veldig gode å sitte i Det syns jeg er viktig Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 14.April.2014 Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Kjempeartig tråd. Gøy å se kreativiteten her. Ser frem til flere bilder Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 14.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2014 Kjempeartig tråd. Gøy å se kreativiteten her. Ser frem til flere bilder Takk for det. Flere bilder kommer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 (redigert) Flott prosjekt! Kan det stemme at vannlinjen var litt vel høy på baugen av båten? Redigert 17.April.2014 av Alexander L. R. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 17.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Flott prosjekt! Kan det stemme at vannlinjen var litt vel høy på baugen av båten? Takk for det :) Ja. Den var det når jeg fikk båten. De hadde fulgt skrog-linjene framfor vannlinja. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Hei igjen. Jeg har fått gjort endel mer med båten nå. Jeg har lagt på topcoat, der valgte jeg offwhite framfor hvit for å tone ned litt på hvitfargen. Jeg har også fått satt på motoren og festet setene ordentlig. Det samme gjelder for ratt og konsollen. Jeg valgte også å pynte båten litt med noen røde linjer. Her er rattet og festene til konsollen ferdig. Offwhite topcoat. Her med røde striper. Og slik ser båten ut nå. Nå er det bare noen små-detaljer samt kalesje som gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Godt jobba Sitér dette innlegget Link to post
Choaker Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Godt jobba Takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.