Jump to content

Septiktank, MatroMarine, (Maritim) har noen erfaring med denne?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg skal bytte septiktank i båten, og vurderer den tanken de selger hos Martim (prod. nr 6031-06) som er produsert av MatroMarine.

Har noen erfaringer med disse tankene, er de luktfrie slik det sies, eller bør men isteden satse på en syrefast ståltank?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det står original plasttank i min 25 år gamle båt. Tanken i seg selv lager ikke luktproblemer. De gangene jeg har hatt luktproblemer har det vært problemer med slanger og lufting. I år løsnet nippelen til lufteslangen, så jeg har måttet feste den midlertidig. Holder neppe en sesong til, så derfor vil jeg bytte tank i vinter. Jeg går antagelig for en av tankene til Matro Marine. Jeg liker løsningen med integrert pumpe, men det forutsetter at man kan komme til for vedlikehold/bytting av impeller.

Link to post
Share on other sites

Seasea på Rud har rimelige og bra ståltanker.

 

Er disse tankene i stål som det ikke blir små "pinholes" i etter ganske kort tid, slik det er beskrevet et annet sted her, eller er de holdbare. De er ganske små da, 54 liter...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Holder selv på å montere en slik i båten, men er ikke ferdig så jeg har ikke testet lukten :smiley:

 

Jobber selv i en Maritim butikk og vi har solgt en god del av denne typen tank og fått gode tilbakemeldinger. Vi har jo også både syrefaste tanker og andre plast tanker uten integrert pumpe. men som Møkkalasset skriver er min erfaring også at det stort sett er slanger eller lekk slanger som skaper lukt.

 

Jeg skal bytte septiktank i båten, og vurderer den tanken de selger hos Martim (prod. nr 6031-06) som er produsert av MatroMarine.

Har noen erfaringer med disse tankene, er de luktfrie slik det sies, eller bør men isteden satse på en syrefast ståltank?

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom Sea Sea og Maritim i går. Ståltankene til SeaSea var veldig tynne og virket lite holdbare, og de viste ingenting om hvilken ståltype de var bygget av, mens ståltankene hos Maritim var tykkere i godset, og var bygget av den ståltypen dere anbefaler her på forumet. Imidlertid var den typen jeg kunne bruke en 40 liters tank, så det blir litt lite for meg. Tanken fra MatroMarine så grei ut den, men den fast monterte pumpen var jo av en type som ikke tåler å tørrkjøres, og da faller jo den helt igjennom. I tillegg hadde de ikke denne i 24V utgaven (kunne bestilles), så da havnet jeg på en annen gul plasttank de hadde. De garanterte for tetthet i forhold til lukt. Skal nedom båten å måle, men regner med at en type på 80 liter går greit ned i skottet. Pumpe til tømming har jeg fra før, så det blir vel bare å koble til det gamle.

I tillegg skal jeg ha inn en tank til for et annet toalett om bord, og da må jeg kjøpe en pumpe til tømming av den tanken. Vet ikke helt hva jeg kjøper til det, men jeg hadde en pumpe fra Jabsco i en tidligere båt, og den var bra. Kunne tørrkjøres, men kvernet også "avfallet" enda en gang mens den pumpet ut.

Jeg må vel i "septikoperasjonen" ordne det hele slik at jeg kan suge ut innholdet på en offentlig pumpestasjon, forbudet om tømming av slikt innhold i sjøen gjelder vel i Sverige allerede neste år? Gruer meg litt for hva som må demonteres av skott i den forbindelsen. Når man jobber i en båt får jeg inntrykk av at det meste av installasjoner er montert før innredningen kommer på plass, uten tanke på vedlikehold og eventuelle nye installasjoner.


Kan tankene til SeaSea brukes som frittfall-tanker ?

 

Hvor mange tilkoblingsstusser er det på dem ? For meg ser det ut til at det er 3 tilkoblinger opp, hmm.

 

Det er tre tilkoblingsstusser, koblet rett på veggen uten innvendige rør. Ved montering som frittfalltank sliter du med luftingen.

 

Veldig tynt gods, udefinert ståltype. Jeg ville aldri kjøpt en sånn tank, selv om prisen er lav i forhold til de som selges hos f eks Maritim, som virker veldig bra, men er små (i forhold til hva jeg ønsker meg).

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor en kan få en fritt-fall tank i syrefast ? Gjerne en hvor en kan bruke suger på land også, dvs påfylling oppe, lufting oppe, sug oppe, og frittfall nede...

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...