Petter-B Startet 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2005 Etter som sjøsetting nærmer seg skulle jeg gjerne ha renset septiktanken. Den er av plast og rommer ca 100 liter. Nå har jeg lest gjennom det meste av forumets innlegg om samme emne, men kan ikke finne noen som har testet klorin. Tror dere tanken blir ren med en flaske klorin, kanskje med lunkent vann? Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 Vet ikke, men klorin virker best med kaldt vann, husker ikke hvorfor. Klorin er i hvert fall bakteriedrepende og renser utmerket i toalettet. La blandingen stå noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 Hva skal du fjerne ? DET bestemmer valg av vaskemiddel.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 22.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2005 eg brukte salmiakk for å rense min plasttank i min Sollux. Ble i allefall rent. Lykke til med dritjobben. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 24.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 (redigert) Da er drittjobben over for denne gang. Satsdunken måtte til pers og fungerte som oppsamlingskum..for såvidt likegreit i disse orginalflaske tider. På grunn av stanken var det like før jeg måtte sette opp varselskilt på gata. Selv etter tre skyllinger kom det ut styggdom. Så i år skal jeg være mer nøye med å tømme ofte og skylle tanken med sjøvann en gang i mellom. Bruk av kjemikalier skal også intensiveres. Så er jeg ihvertfall klar for å ta fatt på mer synlige oppgaver før sjøsseting i slutten av neste uke. Redigert 24.Mars.2005 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
sirius Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Hei. Ser at du har renset septiktanken , hva ble det til at du brukte til denne jobben. Har du evt. en oppskrift å dele med oss?? mvh Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Petter-B Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Ja, siden kaldt vann var lettest tilgjengelig, skylte jeg ned først et par bøtter med vann i klosetten. Deretter en flaske klorin. Dette fikk stå og godgjøre seg i ca 30 minutter før første tømming. Det var da doen fløt over 1 gang...!!! med etterfølgende nedvasking. Takk og pris for at jeg har dusjdrenering på toaletten!! Så gikk jeg løs med skylling nr 2, med litt domescus oppi skåla. Dette skummet veldig men lukta ble en del bedre. Etter 3 skylling ser det noe bedre ut, men jeg kommer til å ha oppi en skvett klorin en gang i mellom for å prøve å holde tanken fri for toalettslam, ja jeg sa prøve.... Etter siste skylling så det noe bedre ut. Håper at det holder for denne sesongen. Til neste vinter skal tanken ut og tankmåler installeres! Petter : - ) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Slagskibet Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Du burde sjekke luftinga di også. Har den vært breddfull så er det sjanse for at det kan ha lagt seg gørr i luftinga. Lars H. har et godt råd om å bruke litt eddikk i doen for å unngå det grå belegget som kan legge seg i potta. Et veldig godt råd det der. Har du sånt belegg i tanken så forsvinner det også. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Lars H. har et godt råd om å bruke litt eddikk i doen for å unngå det grå belegget som kan legge seg i potta. Et veldig godt råd det der. Har du sånt belegg i tanken så forsvinner det også. <{POST_SNAPBACK}> Takk for tipset. Jeg mente å huske at jeg hadde lest noe om eddik ja. Mors eddikflaske er herved konfiskert. Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
BEG Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Du burde sjekke luftinga di også. Har den vært breddfull så er det sjanse for at det kan ha lagt seg gørr i luftinga. <{POST_SNAPBACK}> Her skal dere få historien om doble feil, hvor den ene var tette lufting. En meget god venn av meg (vel i en stund etter denne opplevelsen var forholdet noe frynset ) fikk i fjor ikke tømt tanken. Etter litt feilsøking, satt vi igjen med teorien om at det måtte ha blitt en propp i røret ut av septikken. En 25mm2 ledning ble avisolert i enden som en bust. Ble så påsatt drillen og kjørt inn i røret. Tidligere erfaring har vist at dette er en fin måte å rive opp propper i slike systemer. Enden på Ut-røret ble løftet opp til over toppen på tanken, slik at ingenting skulle renne ut når proppen ble fjernet. FEIL!!!!! De "vise menn" hadde ikke lagt merke til en liten setning fra et besetningsmedlem tidligere på dagen; "Pumpa på doen gikk tyngre og tyngre, nå sitter den helt fast". Vi hadde 2 feil. En propp i utløpet og et tett lufterør. Og, dermed et jævlig trykk i tanken etter at håndpumpa var brukt til den ikke orket mere. Hva skjer da når vår 25mm2 skjærer seg gjennom proppen?? Dere har sikkert sett gamle filmer fra USA, når landbaserte borerigger gjør oljefunn og spruten står i været. Vi fant ikke olje Men, forekomsten var nær sagt drivverdig i alt for lang tid. Jeg skal spare dere for detaljer om hvordan vi forsøkte å stoppe blow-outen og hvordan omgivelsene så ut etter "brønnen" var kommet under kontroll. Så mitt råd er; luftingen er noe man skal ikke ignorere!!! For egen del har jeg i år skiftet ut lufteslange og skroggjennomføring. Brukte største diameter det var praktisk å få på plass. 19mm, kunne gjerne vært større. Skroggjennomføring i plast uten vinkel/sil. Slangen går nå direkte fra skoggjennomføringen og ned til tanken. Nå kan jeg bruke vannslangen i havna til å spyle lufteslangen, det skal gjøres hver helg. I tillegg gir det meg muligheten til å fylle septik-tanken med ferskvann på en veldig enkel måte. Lurer på om dette også skal gjøres etter hver helgtur, vil vel bidra til å holde tanken mer fri for salt og annen guffe. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Verrie Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Her skal dere få historien om doble feil, hvor den ene var tette lufting. <{POST_SNAPBACK}> Takk, der redda du kvelden Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 For egen del har jeg i år skiftet ut lufteslange og skroggjennomføring. Brukte største diameter det var praktisk å få på plass. 19mm, kunne gjerne vært større. Skroggjennomføring i plast uten vinkel/sil. Slangen går nå direkte fra skoggjennomføringen og ned til tanken. Nå kan jeg bruke vannslangen i havna til å spyle lufteslangen, det skal gjøres hver helg. I tillegg gir det meg muligheten til å fylle septik-tanken med ferskvann på en veldig enkel måte. Lurer på om dette også skal gjøres etter hver helgtur, vil vel bidra til å holde tanken mer fri for salt og annen guffe. Glitrende ide, BEG, den der skal jeg pinadø lage til selv (min septiktank mangler lufting ... syrefast tank som vil se ut som en ballong når Quindebestet har fått brukt den litt). En god utilsiktet bivirkning med stor diameter på luftingen og direkte slange til skutesiden, er at du ikke trenger tankmåler på septiken ... det er bare å sørge for å tømme når det begynner å renne nedover skutesiden ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BEG Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 min septiktank mangler lufting ... <{POST_SNAPBACK}> Er det mulig?? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Petter-B Svart 25.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 (redigert) ... det er bare å sørge for å tømme når det begynner å renne nedover skutesiden ... <{POST_SNAPBACK}> Ja det var jo det som skjedde jo.... der lå vi nede på svenskekysten, hadde funnet oss en strålende uthavn og så etter juniors dobesøk begynte det å renne noe gult nedover skutesiden.. Hva gjør du da når søte fru medelsvennson ligger i vannet og dupper legemet? jeg så for meg: der røyk den overnattinga, endelig fått båtplass og klar til grilling! Men takket være forståelsesfulle nabobåter (svenske alle sammen) holdt de av plassen slik at vi fikk tid til å tømmme dassen. Jaggu godt at vi hadde ferie etter fellesferien. Ikke sikker på om det samme hadde skjedd med oss nordgubbar... Historien om hvordan sjefa så ut etter å ha vært på dobesøk med tett lufteslange får vi ta en annen gang Redigert 25.Mars.2005 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Skipper Worse Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Er det mulig?? Ja. Sannsynlig, i alle fall. Skiftet pumpen til ramma forut forrige lørdag, da måtte jeg nedi rommet der septiktanken står for å lete etter stengeventilen (det var mørkt). Både innløp og utløp til pumpe/kvern er synlige men ikke noe som ligner på lufting ... Ganske pussig, for inntrykket av den eier som monterte septiktanken er meget godt. Må nedi der i dagslys for å forsikre meg om at mistanken er rett. I så fall er jo løsningen klar. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BEG Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Ja. Sannsynlig, i alle fall. <{POST_SNAPBACK}> Se godt etter en gang til. Tror fysiske lover tilsier at det må være lufting. Uten det blir det enten overtrykk eller vakuum, avhengig av om noe skal inn eller ut av tanken. Tenk på diseltanken, vanntanken du har. Tipper du finner en tynn slange på rundt 1/2 tomme, på toppen av tanken. Den dimmensjonen er veldig vanlig. Og skroggjennomføring med 90 graders bend og netting er også mye brukt. Dette er den perfekte måten å få dårlig lufting på. Særlig nettingen er et problem, da den irrer og blir tett på sikt. Samme problem oppstår gjerne også på luftingen til dieselen. Resultatet blir da at du kan få sprut opp gjennom påfyllingsrøret i forbindelse med bunkring av fuel. Nettingen kan man ofte pirke ut, den har ingen nyttig misjon for oss. Ok, den kan hindre insekter å komme inn. Har faktisk en gang opplevd å høre summing fra vanntanken. Da jeg åpnet mannlokket, stirret jeg rett i hvitøyet på en veps!! Men, det er et sjeldnere og mindre problem enn tett lufting. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Skipper Worse Svart 25.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2005 Ja, jeg vet alt dette, emn jeg fant ingen gjennomføring for lufting utvendig heller ...men det var mørkt, jeg var trøtt og tørst ... så jeg lot det ligge. Får se om jeg har tid til litt etterforskning i morgen Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fru Charente Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 bare å bite i det sure "eplet" Spyl tanken skikkelig med ferskvann via mannlokk til det er tomt for slam. fyll tanken med varmt vann (selv bruker jeg å tømme båtens bereder (40 liter)), spray på alle flater 1 hel flaske med toalettrens (de flaskene med spesiell tut som bl.a. gjør at du kan spyle oppunder toalettringen). La dette virke i henhold til bruksanvisningen (det skummer menns det gjør sin misjon), bruk gjerne en skurekost til hjelp. Pump ut og skyll. tanken blir helt fin. Gjentas dersom det er mere fastgrodd skitt. Fungerer like bra i plast og metall tanker. Selvsagt må luftestuss og luftesalange med skroggjennomføring også renses. Har du tankmåler så pass på at de bevegelige delene i måleren ikke tørker fast. Etter normal tømming av tanken OG etterfølgende skylling og tømming så fyll på med vann (sjøvann) slik at målerens beveglige deler får vann på seg. Erfaringsmessig så rekker ikke tankmåleren helt til bunns i tanken og hos oss pumper vi toalettpumpen ca 120-130 slag med vann, det holder i vår 90 liters tank. Går ike noe særlig utover kapasiteten ( vi kan fortsatt ligge rolig fra fredag middag til søndag kveld uten å tene på full tank. Vi har også installert et kne på utløpsrøret fra toalettet slik at vi ikke behøver å pumpe litervis med vann når vi har brukt toalettet (dette virker da som en vannlås) HUSK å skylle tanken hver eneste gang den tømmes i løpet av sesongen. Hos oss en 150 slag med pumpa etter hver tømming av tanken. Pump ut skyllevannet før antimålertørk vannet pumpes inn. Denne opprensingen gjør vi en gang i sesongen og har ikke hatt verken lukt eller andre problemer med septikken siden. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Hva skal du fjerne ? DET bestemmer valg av vaskemiddel.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Riktig! Klorin er i første rekke bakteriedrepende og blekende. Edikk, lurium (systemrens) og andre syrer vil angripe kalkbelegg. Salmiakk løser opp (i nesen) fett/smuss. Salmiakk og Klorin skal ikke blandes. Bare en tanke. Hva med plumbo (kaustisk soda)? Det skal jo ikke angripe vanlige avløpsrør, men hva med båtinstallasjoner? Det er jo "designet" for å løse opp ..... dritt. Erfaringer? 1/2- Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Fru Charente Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Rense/vaskemiddlet som jeg bruker kjøpes i vanlig kolonialbutikker og finnes fra flere leverandører se etter de flaskene med en vinklet hals. Dette stoffet løser opp kalkbelegg og andre uhumskheter som kan feste seg. Charente Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Hei, har renset septiktanken, men begynte etterpå å lure på hvordan salmiak oppfører seg mot plast/polyethylen-tanken. Fylte tanken med godt salmiakvann, lot det stå ca. en halv time før jeg tømte. Deretter rent vann for å skylle gjennom systemet. Salmiak/ammoniak er kraftig fettløsende og tar det meste av mannskiten, men hva med plast og slanger ? Klorin er jo ikke egnet, den desinfiserer, men renser mindre og er vel mer aggresiv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.