Jump to content

Scand Baltic-KAMD43P-fikk ikke opp temperatur ved konservering


Gabi

Recommended Posts

Kjøpte jo Balticen i juni og lærekurven på båt og motor har vært bratt. Myyyyyye å lære. Og tydeligvis mange fallgruber hist og her.

 

Ved opptak skulle jeg gjennomspyle og vinterkonservere motor for første gang. Hadde lagd meg en 20l bøtte og koplet vannslangen inn der sammen med inntaksslangen til motoren. Kjørte lenge og vel men temperatur på motor kom aldri over 70grader. Gav så opp og fylte på 20l med 50/50 frostveskeblanding.

 

Men....så tenker jeg og leser her og der at skulle man kjøre temp opp til 80grader når termostat åpner seg? Men åssen skulle jeg klare det? Hva galt kan skje nå da?

 

...oh den dumme varmtvannsberederen som liksom skulle ha en overtrykksventil eller noe som skulle vippes over for å drenere ut vannet var jo ikke der heller... Så da lurer jeg på det også...hvordan i grønnsalte skal jeg få ut vannet da?

Link to post
Share on other sites

Termostaten sitter på ferskvannskretsen, så det er ikke av betydning å få opp tempen til 80 grader.

Derimot føler jeg selv at det er sunt med lang ferskvannskjøring for å løse opp salt og andre avleiringer i saltvannskretsen.

 

På sjøvannskjølte motorer er det selvfølgelig anerledes og man bør få termostaten til å åpne. Dette er jo stort sett drevbåter med mulighet for å kjøre ferskvann og etter hvert frostvæskeblanding i retur for å få opp tempen fortere.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Et annet spørsmål ifb. med vv tank---- jeg skal også tømme den iår, noe jeg ikke har gjort før. Hva gjør man da til våren for å fylle den igjen, er det bare å la pumpen gå til den er fyllt fra vanntanken? Min har overtrykksventil men ikke lufteskrue som de nyeste har. Så jeg må også løsne en slange for å få luft inn og vann ut.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Sap_2000: hjertelig takk for beroligende svar! Som du så treffende sa det: "Termostaten sitter på ferskvannskretsen".... Så da har jo ikke gjennomspyling egentlig noe med temperaturen å gjøre, bortsett ifra da kanskje at når motoren er varm blir kanskje gjennomspylingen bedre? Da skal jeg avlyse den påbegynnende panikken jeg hadde...

Sæbø: pleier du da å ta av kaldtvannsslangen i en skjøt eller noe og så legge den lavt så det drenerer ut? Må du da ta av slange til varmtvannsuttaket og suge ut eller holder det å åpne kranene på varmtvann på armaturen på bad eller kjøkken?

Link to post
Share on other sites

Jeg tok av slangen på ferskvannpumpa og la slangen ned slik at den ble laveste punkt. Da rant det av hele anlegget, men viktig at alle kraner står åpne slik at alt renner ut. Det er avtapning på min bereder, men det kom ingenting ut etter at jeg hadde lagt ned slangen.

Ellers selger seatronic en type giftfri frostvæske som er beregnet til vinterkonservering av ferskvannanlegget.

Figaro : Hva gjør man da til våren for å fylle den igjen, er det bare å la pumpen gå til den er fyllt fra vanntanken?

 

Når det gjelder å fylle berederen igjen til våren er det jo bare å sette en varmtvanns krane åpen, fylle vanntanken, starte pumpa, og når vannet kommer ut i krana er berederen full. Slik gjør i hvert fall jeg det.

Link to post
Share on other sites

.....og Sæbø hadde rett mht drenering av bereder! Koplet fra inntaksslangen idag og vannet ble drenert ut. Var endel liter. Tok deretter våtstøvsugeren og sugde ut fra slangen. Har også sugd ut fra kranene. Har tilogmed husket å demontere dusjslangen på badeplattformen! Så da satser jeg på at det holder over vinteren!

Link to post
Share on other sites

Jeg har Isotemp Basic fra 2007. Står mye fint i brukermanualen, herunder å slå over sikkerhetsbryter og å skru ut en skrue. Men sikkerhetsbrytehendelen var ikke der og det er så trangt at jeg ser ingen ting. Må løfte opp tanken hvis jeg skulle sett noe... Og den veier 20 kg tom og 60kg før jeg tømmer den...

 

Typisk forskjell på teori og praksis for min del. Skulle tidvis ønske motorrommet var dobbelt så stort....da ville det blitt enklere med endel ting!

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel den skruen jeg refererer til :-) . Sitter rett under "rattet" du skrur på. Kjenner den med fingrene....vanlig stjerne.

Sikkerhetsbryteren har jeg aldri slått over.....dratt ut kontakten istedet :-). Er vel bare for at man ikke skal sette på 220V ved et uhell uten vann i berederen.....da ryker jo elementet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...