Jump to content

Valgets kval...Suzuki DF150 eller E-tec 150?


Executive

Recommended Posts

Vurderer ny båt som kan leveres enten med Suzuki DF150 eller Evinrude E-tec 150.

 

Har vel mest lyst på sinna totakter :-) men er det lurt?

 

Kan legge til at service i lokalmiljøet er uaktuelt uansett. Så det blir til å styre med selv tenker jeg.

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Seks sylindre er alltid kjekt i båt :smiley:

Og Lundins Marin i sverige kan omprogrammere E-tec hvis du vil ha litt ekstra futt i den etterhvert (siden 150 hk er minste versjon av denne 2,6 litersblokka).

Den er dessuten penere enn Suzukien, men forøvrig er vel DF150 det mest snusfornuftige valget.

 

Jeg ville nok ha valgt båt med Mercurys nye F150 tror jeg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

optimax er relativt komplisert mens e-tec er relativt enkel. hemmeligheten er gjemt i injektorene, ellers er det ganske enkel oppbygging.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ingen motorer er vel enkle lengre. Heller ikke totaktere. Men oppsiden slik jeg ser det med e-tec er at de faktisk ikke krever ordinær service eller konservering hos forhandler før etter 3 år for at garantien skal gjelde. Firetaktere krever vel forhandlerservice og konservering for at garantien skal gjelde? Jeg er ikke redd for å ta "servicen" selv rent praktisk. Men surt om det oppstår feil da...

 

Leser rundt på nettet om endel problemer med e-tec. Men dette er for det meste etterhvert eldre historier langt tilbake på 2000 tallet . Hmmmm....

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Anbefaler også en tur ut med begge motorer hvis mulig. Da jeg handlet i 2010 så prøvde jeg begge, først E-Tech 150 og så DF175 (som jeg valgte). Forskjellen på DF150 og DF175 er at DF175 har variabel ventilstyring, ellers er det samme motor. Jeg var i hvertfall ikke i tvil, og det var ikke de 25 hestene som gjorde utslaget. E-Tech 150 satt på en mindre utgave av båten enn det DF175 gjorde så begge hadde mer enn nok kraft. Lydbilde ved alle hastigheter og lukt ved dorgehastighet var det som avgjorde for meg.

Link to post

Vil ikke akkurat si at e-tec er en relativt enkel motor akkurat.

Nå kjenner jeg ikke Optimax så godt da, men kan da ikke veldig mye mer komplisert enn e-tec ?

E-tec hadde jo en del problemer på 2000 tallet, dette mye relatert til injector feil, men det meste av barnesykdommer er meg bekjent i ganske stor grad luket ut på senere modeller.

Link to post

E-tec virker da enkel og grei nok. Ingen spesielle duppeditter bortsett fra injektorene som har en innmat ingen får se.

 

E-tec er ganske enkelt et aldri så lite teknisk under som fyller 10 år neste år. Anbefaler alle motorinteresserte å avse 6 minutter på denne snutten

 

 

 

Her en litt mere masete, fartsfylt og langtekkelig versjon :smiley: Men mye action og skryt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=n0kITGWx6SI http://www.youtube.com/watch?v=vGY1WFsN3gQ http://www.youtube.com/watch?v=HSrNue4sMxw

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

var det 2, 3, 4 eller 6-syl E-tec du prøvde da ?

 

25 minutter med E-tec informasjon. Erstatter nok de 3 ovenstående.. men rakk ikke redigere innlegget i tide (her må man visst være kjapp):

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For meg hadde valget vært enkelt. Lettere motor, langt mer "sinna" og laangt mindre behov for service.

På toppen av dette kommer alle de bevegelige delene som ikke er der og derfor ikke kan ryke....

Jeg valgte t.o.m. 2-takt den gang jeg konne velge mellom Mercyry 4-takt og Mariner 2-takt med forgassere. Dette var 90hk på en 17 fot Askeladden i 2004

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Dette tåpelige argumenter med antall bevegelige deler på firtakt vs totakt blir bare flaut. Har kjørt bil i over tjue år nå med flust av bevegelige deler og aldri har motoren gitt meg noe problemer med sitt påståtte store antall bevegelige deler. Man kan si hva man vil men både en dieselmotor og en totakter ryker og lukter. En firtakt bensin er det beste alternativet i så måte. Å bytte olje hvert år og regreim innimellom er det som skiller vedlikeholdet. At det skal være så big deal mht service ?? Ja man KAN la girolja være på etecen i 3 år men er det noe man virkelig vil ta sjansen på etter de 3 første år er gått- altså etter den argeste garantitiden? Tvilsomt. Å bytte denne hvert år er den billigste forsikringen man får.

Målt støynivå på noen av de veit eg ingenting om men motorstøy er så mye mer enn hva Db måleren sier.

Når det gjelder dagen kommer for salg så er det alt for mange meninger og ville påstander i begge retninger om Etecen og ingen har noe sterke meninger eller vondt å si om Suzukien altså vil den være det beste valget også der.

Link to post

Dette tåpelige argumenter med antall bevegelige deler på firtakt vs totakt blir bare flaut. Har kjørt bil i over tjue år nå med flust av bevegelige deler og aldri har motoren gitt meg noe problemer med sitt påståtte store antall bevegelige deler.

 

  1. En del som ikke er der kan ikke ryke.
  2. Disse ekstra delene veier noen kg og på en relativt liten båt med motorvekten plassert bak hekken er det avgjørende for ballansen i båten at vekten er lavest mulig.
  3. En to-takter vil altid være kvikkere til å oppnå turtall grunnen prisippet to-takt kontra fire-takt.
  4. TS har uttalt at han bor langt fra serviceverksted uansett merke og da vil forlengede service intervall være av det gode.(skifter du virkelig olje på gearkassen på bilen hvert år ?)
  5. Målinger viser lave utslippsverdier på E-tec. Grunnen er at stempelet har stengt for eksoskanalen lenge før injektoren slipper inn bensin(kan dog lukte typisk grunnet oljeblandingen i bensinen, men å si at den ryker er bare tull).
Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Registerreim er det vel ikke så mange moderne motorer som bruker lengre, stort sett bare Yamaha.

Min Honda 90 har ingen og nye Mercury F150 har det ikke. F150 har også hydrauliske ventilløftere så ingen justering der heller.

 

Drømmemotoren må være en E-tec Hybrid med el-motor som kobles inn ved lav fart når man skal putre rundt. Steyr m.fl. har det jo allerede på dieselmotorer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har aldri hørt om at en 4 takt har hatt problemer med mange bevegelige deler jeg men.. Har noen andre?

Etec lukter lite, men mere enn 4takt.. Er min erfaring..

 

Om du kjører bare full gass er støybildet hipp som happ.. Smak og behag.. Ved lav fart er ikke jeg i tvil, 4 takt er uslåelig..

 

Jeg har hatt mange 2 taktere(ikke e-tec). Har nå 4 takt, og det er en mye mere behageligere gange.. Og en service med olje, filter og girolje? Regner med det er gjort på 2-3 timer? Ikke et voldsomt problem...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

2-syl E-tec er helt grei i lav fart, om enn ikke nærmest lydløs slik 3-4 syl 4-taktere er.

Har ikke hørt 4 eller 6-syl E-tec live men de må da gå minst like jevnt som min gamle E-tec 50 gjorde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Japansk var kanskje best på 80-tallet men tiden og utviklingen går framover.

Mercury F150 er nok den beste 150-hesteren pr. idag og E-tec var det ingen japser som turte å konkurrere med, utenom Tohatsu som var litt innom optimax-prinsippet med sine TLDI-motorer.

Nevner bare Tesla... ingen japser så vel den komme :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...