Executive Startet 30.September.2013 Link til dette innlegget Startet 30.September.2013 (redigert) Vurderer ny båt som kan leveres enten med Suzuki DF150 eller Evinrude E-tec 150. Har vel mest lyst på sinna totakter :-) men er det lurt? Kan legge til at service i lokalmiljøet er uaktuelt uansett. Så det blir til å styre med selv tenker jeg. Redigert 30.September.2013 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Teerex Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 (redigert) Seks sylindre er alltid kjekt i båt Og Lundins Marin i sverige kan omprogrammere E-tec hvis du vil ha litt ekstra futt i den etterhvert (siden 150 hk er minste versjon av denne 2,6 litersblokka). Den er dessuten penere enn Suzukien, men forøvrig er vel DF150 det mest snusfornuftige valget. Jeg ville nok ha valgt båt med Mercurys nye F150 tror jeg. Redigert 30.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TeerexII Svart 30.September.2013 Link til dette innlegget Svart 30.September.2013 Hvilken båt er det du tenker på her da? Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 En moderne totakter er ganske komplisert, ville holdt meg til firetakter. Suzuki er gode motorer, lite problemer med dem. Var vel ei stund tæring ble nevnt på de første utgavene? Ut av dem to ville jeg valgt Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 optimax er relativt komplisert mens e-tec er relativt enkel. hemmeligheten er gjemt i injektorene, ellers er det ganske enkel oppbygging. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 E-Tec enkel? Ikke la deg lure av reklamen. Alle har sine problemer vel, men Suzukien fremstår som relativ driftsikker som jeg har fått med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Ingen motorer er vel enkle lengre. Heller ikke totaktere. Men oppsiden slik jeg ser det med e-tec er at de faktisk ikke krever ordinær service eller konservering hos forhandler før etter 3 år for at garantien skal gjelde. Firetaktere krever vel forhandlerservice og konservering for at garantien skal gjelde? Jeg er ikke redd for å ta "servicen" selv rent praktisk. Men surt om det oppstår feil da... Leser rundt på nettet om endel problemer med e-tec. Men dette er for det meste etterhvert eldre historier langt tilbake på 2000 tallet . Hmmmm.... Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 For meg ville ikkje dette vært noe vanskelig valg i det heile tatt. Men om du får deg en liten tur på fjorden med begge motorene så er eg overbevist om at du fort hadde funnet den rette for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Skal du serve motoren selv er valget enkelt, DF 150 er en grei og enkel 4T motor. Redigert 2.Oktober.2013 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Anbefaler også en tur ut med begge motorer hvis mulig. Da jeg handlet i 2010 så prøvde jeg begge, først E-Tech 150 og så DF175 (som jeg valgte). Forskjellen på DF150 og DF175 er at DF175 har variabel ventilstyring, ellers er det samme motor. Jeg var i hvertfall ikke i tvil, og det var ikke de 25 hestene som gjorde utslaget. E-Tech 150 satt på en mindre utgave av båten enn det DF175 gjorde så begge hadde mer enn nok kraft. Lydbilde ved alle hastigheter og lukt ved dorgehastighet var det som avgjorde for meg. Sitér dette innlegget Link to post
TeerexII Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Vil ikke akkurat si at e-tec er en relativt enkel motor akkurat. Nå kjenner jeg ikke Optimax så godt da, men kan da ikke veldig mye mer komplisert enn e-tec ? E-tec hadde jo en del problemer på 2000 tallet, dette mye relatert til injector feil, men det meste av barnesykdommer er meg bekjent i ganske stor grad luket ut på senere modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) E-tec virker da enkel og grei nok. Ingen spesielle duppeditter bortsett fra injektorene som har en innmat ingen får se. E-tec er ganske enkelt et aldri så lite teknisk under som fyller 10 år neste år. Anbefaler alle motorinteresserte å avse 6 minutter på denne snutten Her en litt mere masete, fartsfylt og langtekkelig versjon Men mye action og skryt. http://www.youtube.com/watch?v=n0kITGWx6SI http://www.youtube.com/watch?v=vGY1WFsN3gQ http://www.youtube.com/watch?v=HSrNue4sMxw Redigert 2.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
altmuligbåt Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Det spørs hva du skal bruke båten til. Bare rase rundt med kompiser eller skal du ha med familien. Jeg har prøvd begge. Velg 4t og du kan kose deg uten formye bråk. Moro med bråk noen timer men man blir lei. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) var det 2, 3, 4 eller 6-syl E-tec du prøvde da ? 25 minutter med E-tec informasjon. Erstatter nok de 3 ovenstående.. men rakk ikke redigere innlegget i tide (her må man visst være kjapp): Redigert 2.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) For meg hadde valget vært enkelt. Lettere motor, langt mer "sinna" og laangt mindre behov for service. På toppen av dette kommer alle de bevegelige delene som ikke er der og derfor ikke kan ryke.... Jeg valgte t.o.m. 2-takt den gang jeg konne velge mellom Mercyry 4-takt og Mariner 2-takt med forgassere. Dette var 90hk på en 17 fot Askeladden i 2004 Redigert 2.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
chrisrik Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Har nå kjørt èn sesong med 250 etec. Jeg har ingen problemer med verken lukt eller lyd. Men nå putrer ikke jeg så mye rundt i 4-8 knop heller. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Dette tåpelige argumenter med antall bevegelige deler på firtakt vs totakt blir bare flaut. Har kjørt bil i over tjue år nå med flust av bevegelige deler og aldri har motoren gitt meg noe problemer med sitt påståtte store antall bevegelige deler. Man kan si hva man vil men både en dieselmotor og en totakter ryker og lukter. En firtakt bensin er det beste alternativet i så måte. Å bytte olje hvert år og regreim innimellom er det som skiller vedlikeholdet. At det skal være så big deal mht service ?? Ja man KAN la girolja være på etecen i 3 år men er det noe man virkelig vil ta sjansen på etter de 3 første år er gått- altså etter den argeste garantitiden? Tvilsomt. Å bytte denne hvert år er den billigste forsikringen man får. Målt støynivå på noen av de veit eg ingenting om men motorstøy er så mye mer enn hva Db måleren sier. Når det gjelder dagen kommer for salg så er det alt for mange meninger og ville påstander i begge retninger om Etecen og ingen har noe sterke meninger eller vondt å si om Suzukien altså vil den være det beste valget også der. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Dette tåpelige argumenter med antall bevegelige deler på firtakt vs totakt blir bare flaut. Har kjørt bil i over tjue år nå med flust av bevegelige deler og aldri har motoren gitt meg noe problemer med sitt påståtte store antall bevegelige deler. En del som ikke er der kan ikke ryke. Disse ekstra delene veier noen kg og på en relativt liten båt med motorvekten plassert bak hekken er det avgjørende for ballansen i båten at vekten er lavest mulig. En to-takter vil altid være kvikkere til å oppnå turtall grunnen prisippet to-takt kontra fire-takt. TS har uttalt at han bor langt fra serviceverksted uansett merke og da vil forlengede service intervall være av det gode.(skifter du virkelig olje på gearkassen på bilen hvert år ?) Målinger viser lave utslippsverdier på E-tec. Grunnen er at stempelet har stengt for eksoskanalen lenge før injektoren slipper inn bensin(kan dog lukte typisk grunnet oljeblandingen i bensinen, men å si at den ryker er bare tull). Redigert 2.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Registerreim er det vel ikke så mange moderne motorer som bruker lengre, stort sett bare Yamaha. Min Honda 90 har ingen og nye Mercury F150 har det ikke. F150 har også hydrauliske ventilløftere så ingen justering der heller. Drømmemotoren må være en E-tec Hybrid med el-motor som kobles inn ved lav fart når man skal putre rundt. Steyr m.fl. har det jo allerede på dieselmotorer. Redigert 2.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Har aldri hørt om at en 4 takt har hatt problemer med mange bevegelige deler jeg men.. Har noen andre? Etec lukter lite, men mere enn 4takt.. Er min erfaring.. Om du kjører bare full gass er støybildet hipp som happ.. Smak og behag.. Ved lav fart er ikke jeg i tvil, 4 takt er uslåelig.. Jeg har hatt mange 2 taktere(ikke e-tec). Har nå 4 takt, og det er en mye mere behageligere gange.. Og en service med olje, filter og girolje? Regner med det er gjort på 2-3 timer? Ikke et voldsomt problem... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 2-syl E-tec er helt grei i lav fart, om enn ikke nærmest lydløs slik 3-4 syl 4-taktere er. Har ikke hørt 4 eller 6-syl E-tec live men de må da gå minst like jevnt som min gamle E-tec 50 gjorde. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Ja desse bevegelige delene kan man si hva man vil om. Men at det funker er ingen tvil om. Tenk å vurdere amerikansk mot japansk. tsk tsk ;p Det man burde spurt seg om er Yamaha Honda eller Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Japansk var kanskje best på 80-tallet men tiden og utviklingen går framover. Mercury F150 er nok den beste 150-hesteren pr. idag og E-tec var det ingen japser som turte å konkurrere med, utenom Tohatsu som var litt innom optimax-prinsippet med sine TLDI-motorer. Nevner bare Tesla... ingen japser så vel den komme Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Japansk var best da og er fortsatt best nå Tesla var på topp for rundt 150 år siden og var Serbisk og det stemmer vel det at ingen så den komme. Turte ? om du tror det er slik det henger sammen så er videre kommentarer overflødig Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Japsen hadde sin storhetstid på 80 og 90 tallet da Amerikaneren sov i timen (kvalitetsmessig).Men det er neppe noe hold i dette i dag. Smartcraft, dts og andre moderne løsninger har yankien hatt i mange år allerede,Japaneren har ikke tatt dette i bruk i noen særlig grad før i den senere tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.