Jump to content

Valgets kval...Suzuki DF150 eller E-tec 150?


Executive

Recommended Posts

Japsen er og blir copy-cat....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

vel.. Tesla Motors er iallefall ikke serbisk :giggle:

 

Er det ikke koreansk som er best nå da, med 7 års garanti og greier ? Hyundai har iallefall lansert marinediesler, men outboard er det ingen nye produsenter som hopper på foruten de kinesiske småmotorene.

Men amerikanerne var først på månen, først til å produsere bil på samlebånd, først med atombombe og kjernekraft, først med computere, først med det aller mest vi idag tar som en selvfølge.

Japanerne var flinke å videreutvikle og kopiere men det har jo kineserne overtatt nå. Og de beste bilene er vel stadig oftere tyske istedenfor japanske.

 

Videre kommentar overflødig :smiley:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette med friksjon og bevelige deler på en en 4 takter er så sin sak.

2-Takt vil nok alltids være litt råere på aks og moment der og da, men en 4 takter er mer stabil.

 

BRP sitt service intervall på e-tec syntes jeg er litt i overkant av overdrevent, en 2 takter trenger mye ettersyn eller vedlikehold for og holde, dette også fra min erfaring med snøscooter og e-tec motorer, hvor de aldri har blitt den heelt store suksess..

 

På mindre motorer som foreks 20-30hk så hadde jeg kansje valgt 2 takt ja, men på noe over det, så er det 4 takt som gjelder,

Link to post

husk at snøscooter har mye mindre kubikk pr. hk og høyere turtall enn outboard.

videre så har jo E-TEC NASA-stempel og romfartsteknologi så det er ikkeno tull. Les mere her:

 

http://www.nasasolutions.com/successes/MFS-31294-1-Engine.php

 

NASA’s Marshall Space Flight Center licensed its high strength, heat-tolerant MSFC 398 aluminum alloy to BRP (Bombardier Recreational Products) in 2003 for marine applications, and the company uses it in its twostroke Evinrude™ E-TEC™ outboard engine.

The alloy offers three times the tensile strength of comparable materials at high temperatures, allowing BRP to produce a quieter, more durable, lower cost, more fuel efficient, and cleaner burning piston.

 

BRP’s engineers were skeptical about finding a solution until they read about the NASA technology.

BRP and NASA collaborated extensively on testing, enabling BRP to see the true value and viability of the technology prior to licensing. The Evinrude E-TEC engine with NASA’s patented alloy was brought to market in 2003.

Since that time, the company has produced more than 500,000 pistons using the alloy.

 

 

Vedr. tyske biler, så har de i de senere år klatret svært høyt på lista over lav feilprosent og fornøyde kunder, iallefall noen modeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja sist eg såg noen dra frem romfartsteknologikortet var i en reklame for et varmeteppe. Big deal. Man kan velge sin motor med hjertet eller se objektivt på det: det finnes mange Alfa entusiaster også. Kvalitet er det ikkje men noen ting har noe eget som somme tiltrekkes av og vil ikkje høre snakk om annet sjøl om all objektiv informasjon peker i en annen retning. Mens andre er mer type : Men den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja, du skulle bære høre -- osv

Link to post

Alfa idag og Alfa på 80-tallet er to helt forskjellige ting. I likhet med så mye annet her i verden. Ting forandrer seg. Kvalitetskravene har økt dramatisk, kun produsenter som følger kvalitetsnormene overlever.

 

I dette tilfellet er det jo faktisk NASA-patentertert aluminiumslegering som BRP har fått rettighet til å produsere stempel av.

Det er noe av forklaringen på at en 2-takter lett kan matche eller ta innersvingen på en 4-takter på flere områder enn kun effektmessig, noe ingen trodde var mulig for få år siden da de større 4-takterne fra japsene hadde entret markedet på slutten av 90-tallet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror ikke de nyere årgangene av E-tec har noen dårligere driftssikkerhet enn gjennomsnittet av de andre merkene faktisk.

Hadde ingen problemer med min 2004-modell E-tec som var første året de kom på markedet. Men fikk jeg ikke tilbakelagt så veldig mange timer med den heller da.

 

2-taktsoljen koster naturligvis noen kroner men totalt sett blir det et enkelt og rimelig motorhold, iallefall for den gjennomsnittelige timeforbruker.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg må si meg bittelitt enig med Plut her, alle reklamerer for Etec og sier det er svaret på det meste. Men det eneste fortrinnet er vel vinterkonservering og null service på 3 år. Men dem har da plugger, impeller, smøring, skifte av girolje, zink og bensilter som alle påhengere.

 

Tillegget på firetaktere er ventiljustering, evnt regreim, skifte av olje og filter.

 

Regreim og ventiljustering skal sjelden gjøres, større Suzukier har ikke regreim engang.

Link to post

Det er noe av forklaringen på at en 2-takter lett kan matche eller ta innersvingen på en 4-takter på flere områder enn kun effektmessig, noe ingen trodde var mulig for få år siden da de større 4-takterne fra japsene hadde entret markedet på slutten av 90-tallet.

 

Om man ser på diverse tester , så er det slutt på den tida hvor en motor utklasset de andre, syns det virker ganske jevnt i mange klasser. Og slett ikke alltidt e-tec ligger foran effektmessig...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mye engasjement her :yesnod: Dette blir nok et valg mellom følelse og fornuft. For min del så lukter jeg heller litt totakt enn gammel sur bilmotorlukt ref. min tidligere Yamaha F60.

 

Vedlikehold er vel same same så lenge en slipper den hersens registerreima. Er det noen her som vet om ventilløfterne på DF150 skal shimses eller justeres? Er det noe som må gjøres innenfor et visst antall timer? Normalt bruksmønster er betydelig under 100 timer pr. år. Sikkert 80% tomgang/lav fart. Bare tanken på ventiljustering bringer fram minner fra 70 talls Opel....

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Mener min Yamaha F115 har ventilsjekk intervall (ikke nødvendigvis justering) på 800 timer. (skal sjekke hva boka sier)

 

Er da noen her på forumet som kjører mange timer i året, men kan ikke huske å hørt om motorer som ved sjekk har vært så mye ute av spec at de krevde justering

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvorfor denne veldige reklamen for E-tec hele tiden? det er og blir b vare og for spesielt interesserte

 

Tror kanskje ikke Nordkapp og de andre seriøse båtprodusentene som leverer båt med E-tec er helt enig i at det er b-vare for spesielt interesserte :giggle:

Men US Coast Guard og lignende som bruker E-tec er jo spesielt interessert.. i driftssikkerhet antagelig.

 

http://www.evinrudenation.com/reviews/boat-review-metal-shark-and-evinrude-e-tec/

 

http://www.youtube.com/watch?v=WAf1epplL0w#t=18

 

Se i alle fall denne.. helt rå båt og grei motorisering:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ocr3sK9oLiU

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

vel.. tror ikke prisforskjellen på Evinrude og Mercury er større enn at US Coast Guard gir seg beng i akkurat det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ved offentlige innkjøp så lages et kravdokument. I USA er sannsynligvis Manufactured in in US viktigste krav, og så følger tekniske krav, tilgang til reservedeler, pålitlighet osv. Nå anbudene foreligger velges billigste leverandør som tilfredstiller kravene. Så om det står Mercury eller Evinrude på motorene til US Coast Guard er nok tilnærmet tilfeldig.

Link to post

john glenn, første amerikaner i verdensrommet:

 

John Glenn was asked, "As an astronaut, were you comfortable placing your life in the hands of a government institution? Glenn replied, "There's a joking comment someone once made, and I'll paraphrase it, that it's a little disconcerting as an astronaut to know that your spacecraft, and the rocket it's setting on, were built by the lowest bidder working on a government contract.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mere ild på "bålet" her http://www.boatingindustry.com/market-outlook/2004/09/23/brp-hails-coast-guard-approval-of-e-tec/

 

Jeg mener fortsatt at Nordkapp er en seriøs aktør i båtmarkedet, og at de velger E-tec til sine båter bør vel bety at dette ikke er b-vare ?

 

Huffda her får min favorittmotor Mercury F150 juling av E-tec 150.. jaja sånn kan det gå.

Selv en 3 liters 4-taktsmotor greier ikke å hamle opp med 2,6 liter 2-taktsmotor når det gjelder moment fra lave turtall.

 

http://www.youtube.com/watch?v=R6YJYB23QnY

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...