VannTro Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Japsen er og blir copy-cat.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) vel.. Tesla Motors er iallefall ikke serbisk Er det ikke koreansk som er best nå da, med 7 års garanti og greier ? Hyundai har iallefall lansert marinediesler, men outboard er det ingen nye produsenter som hopper på foruten de kinesiske småmotorene. Men amerikanerne var først på månen, først til å produsere bil på samlebånd, først med atombombe og kjernekraft, først med computere, først med det aller mest vi idag tar som en selvfølge. Japanerne var flinke å videreutvikle og kopiere men det har jo kineserne overtatt nå. Og de beste bilene er vel stadig oftere tyske istedenfor japanske. Videre kommentar overflødig Redigert 2.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TeerexII Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Dette med friksjon og bevelige deler på en en 4 takter er så sin sak. 2-Takt vil nok alltids være litt råere på aks og moment der og da, men en 4 takter er mer stabil. BRP sitt service intervall på e-tec syntes jeg er litt i overkant av overdrevent, en 2 takter trenger mye ettersyn eller vedlikehold for og holde, dette også fra min erfaring med snøscooter og e-tec motorer, hvor de aldri har blitt den heelt store suksess.. På mindre motorer som foreks 20-30hk så hadde jeg kansje valgt 2 takt ja, men på noe over det, så er det 4 takt som gjelder, Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Ja det var det med å skille først og best da.. Nei tyske biler har aldri vært best kvalitetsmessig. De er kansje best tilpasset vårt market på en rekke punkt men best kvalitet som i levetid og feilprosent har de aldri hatt Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) husk at snøscooter har mye mindre kubikk pr. hk og høyere turtall enn outboard. videre så har jo E-TEC NASA-stempel og romfartsteknologi så det er ikkeno tull. Les mere her: http://www.nasasolutions.com/successes/MFS-31294-1-Engine.php NASA’s Marshall Space Flight Center licensed its high strength, heat-tolerant MSFC 398 aluminum alloy to BRP (Bombardier Recreational Products) in 2003 for marine applications, and the company uses it in its twostroke Evinrude™ E-TEC™ outboard engine. The alloy offers three times the tensile strength of comparable materials at high temperatures, allowing BRP to produce a quieter, more durable, lower cost, more fuel efficient, and cleaner burning piston. BRP’s engineers were skeptical about finding a solution until they read about the NASA technology. BRP and NASA collaborated extensively on testing, enabling BRP to see the true value and viability of the technology prior to licensing. The Evinrude E-TEC engine with NASA’s patented alloy was brought to market in 2003. Since that time, the company has produced more than 500,000 pistons using the alloy. Vedr. tyske biler, så har de i de senere år klatret svært høyt på lista over lav feilprosent og fornøyde kunder, iallefall noen modeller. Redigert 2.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Ja sist eg såg noen dra frem romfartsteknologikortet var i en reklame for et varmeteppe. Big deal. Man kan velge sin motor med hjertet eller se objektivt på det: det finnes mange Alfa entusiaster også. Kvalitet er det ikkje men noen ting har noe eget som somme tiltrekkes av og vil ikkje høre snakk om annet sjøl om all objektiv informasjon peker i en annen retning. Mens andre er mer type : Men den beste bil'n i verda er den som han har nå, ja, du skulle bære høre -- osv Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Alfa idag og Alfa på 80-tallet er to helt forskjellige ting. I likhet med så mye annet her i verden. Ting forandrer seg. Kvalitetskravene har økt dramatisk, kun produsenter som følger kvalitetsnormene overlever. I dette tilfellet er det jo faktisk NASA-patentertert aluminiumslegering som BRP har fått rettighet til å produsere stempel av. Det er noe av forklaringen på at en 2-takter lett kan matche eller ta innersvingen på en 4-takter på flere områder enn kun effektmessig, noe ingen trodde var mulig for få år siden da de større 4-takterne fra japsene hadde entret markedet på slutten av 90-tallet. Redigert 2.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Når det gjelder driftsikkerhet er vel E-Tec ganske slagen. Tror ikke det finnes utenbords med lavere driftsikkerhet. Så ingen grunn til ikke å velge det beste. Det du sparer på vedlikehold spises opp av totaktsoljeforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Tror ikke de nyere årgangene av E-tec har noen dårligere driftssikkerhet enn gjennomsnittet av de andre merkene faktisk. Hadde ingen problemer med min 2004-modell E-tec som var første året de kom på markedet. Men fikk jeg ikke tilbakelagt så veldig mange timer med den heller da. 2-taktsoljen koster naturligvis noen kroner men totalt sett blir det et enkelt og rimelig motorhold, iallefall for den gjennomsnittelige timeforbruker. Redigert 2.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Hvorfor denne veldige reklamen for E-tec hele tiden? det er og blir b vare og for spesielt interesserte Redigert 3.Oktober.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Jeg må si meg bittelitt enig med Plut her, alle reklamerer for Etec og sier det er svaret på det meste. Men det eneste fortrinnet er vel vinterkonservering og null service på 3 år. Men dem har da plugger, impeller, smøring, skifte av girolje, zink og bensilter som alle påhengere. Tillegget på firetaktere er ventiljustering, evnt regreim, skifte av olje og filter. Regreim og ventiljustering skal sjelden gjøres, større Suzukier har ikke regreim engang. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Er ventiljustering viktig, og hvor ofte skal det gjøres? For eksmpel på en Suzuki df 140 som jeg har...? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Det er noe av forklaringen på at en 2-takter lett kan matche eller ta innersvingen på en 4-takter på flere områder enn kun effektmessig, noe ingen trodde var mulig for få år siden da de større 4-takterne fra japsene hadde entret markedet på slutten av 90-tallet. Om man ser på diverse tester , så er det slutt på den tida hvor en motor utklasset de andre, syns det virker ganske jevnt i mange klasser. Og slett ikke alltidt e-tec ligger foran effektmessig... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Executive Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Mye engasjement her Dette blir nok et valg mellom følelse og fornuft. For min del så lukter jeg heller litt totakt enn gammel sur bilmotorlukt ref. min tidligere Yamaha F60. Vedlikehold er vel same same så lenge en slipper den hersens registerreima. Er det noen her som vet om ventilløfterne på DF150 skal shimses eller justeres? Er det noe som må gjøres innenfor et visst antall timer? Normalt bruksmønster er betydelig under 100 timer pr. år. Sikkert 80% tomgang/lav fart. Bare tanken på ventiljustering bringer fram minner fra 70 talls Opel.... Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
ivar Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Mener min Yamaha F115 har ventilsjekk intervall (ikke nødvendigvis justering) på 800 timer. (skal sjekke hva boka sier) Er da noen her på forumet som kjører mange timer i året, men kan ikke huske å hørt om motorer som ved sjekk har vært så mye ute av spec at de krevde justering Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
gbraen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Sjekket ventilklaring på en F100 fra 2002, alt innenfor mål. Den hadde ikke vært sjekket siden ny ifølge eier. Så ganske stabile greier. Skiftet heller regreim enn injektorer, går ganske fort det da. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Hvorfor denne veldige reklamen for E-tec hele tiden? det er og blir b vare og for spesielt interesserte Tror kanskje ikke Nordkapp og de andre seriøse båtprodusentene som leverer båt med E-tec er helt enig i at det er b-vare for spesielt interesserte Men US Coast Guard og lignende som bruker E-tec er jo spesielt interessert.. i driftssikkerhet antagelig. http://www.evinrudenation.com/reviews/boat-review-metal-shark-and-evinrude-e-tec/ http://www.youtube.com/watch?v=WAf1epplL0w#t=18 Se i alle fall denne.. helt rå båt og grei motorisering: http://www.youtube.com/watch?v=Ocr3sK9oLiU Redigert 3.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Å jøjes dette handler utelukkende om penger og kostnad må du vel forstå. US Coastguard gir sjølvsagt beng i om det står Evinrude Eller Mercury i hekken. Du virker ikkje til å sjå annet enn din egen nesetipp Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 vel.. tror ikke prisforskjellen på Evinrude og Mercury er større enn at US Coast Guard gir seg beng i akkurat det. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Ved offentlige innkjøp så lages et kravdokument. I USA er sannsynligvis Manufactured in in US viktigste krav, og så følger tekniske krav, tilgang til reservedeler, pålitlighet osv. Nå anbudene foreligger velges billigste leverandør som tilfredstiller kravene. Så om det står Mercury eller Evinrude på motorene til US Coast Guard er nok tilnærmet tilfeldig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 john glenn, første amerikaner i verdensrommet: John Glenn was asked, "As an astronaut, were you comfortable placing your life in the hands of a government institution? Glenn replied, "There's a joking comment someone once made, and I'll paraphrase it, that it's a little disconcerting as an astronaut to know that your spacecraft, and the rocket it's setting on, were built by the lowest bidder working on a government contract. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Mere ild på "bålet" her http://www.boatingindustry.com/market-outlook/2004/09/23/brp-hails-coast-guard-approval-of-e-tec/ Jeg mener fortsatt at Nordkapp er en seriøs aktør i båtmarkedet, og at de velger E-tec til sine båter bør vel bety at dette ikke er b-vare ? Huffda her får min favorittmotor Mercury F150 juling av E-tec 150.. jaja sånn kan det gå. Selv en 3 liters 4-taktsmotor greier ikke å hamle opp med 2,6 liter 2-taktsmotor når det gjelder moment fra lave turtall. http://www.youtube.com/watch?v=R6YJYB23QnY Redigert 3.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Sitér dette innlegget Link to post
TeerexII Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Ventil klaring på Yamaha? Såvit jeg vet er disse hydraulisk, derav ingen justering. Hydro styring på min gode slitte F150 i allefall. Redigert 3.Oktober.2013 av c20let2k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Yamaha F150 ventilsjekk hver 500 timer ? http://www.thehulltruth.com/boating-forum/373060-yamaha-f150-1000-hr-service.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.