gbraen Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Hvis bare Mercuryen viser seg å være holdbar på sikt er konseptet meget bra. Enkel og grei motor. Hva er egentlig så fristende med etec? Naboen kjøpte seg en 200 E-tec iår, har plagdes med den endel dessverre. Og forhandler greier ikke finne ut av det. Ergelig for han det da. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 (redigert) E-tec V6: Fristende design, fristende med sex cylindre (i 150 hk klassen) Fristende akselerasjon, fristende vedlikeholdsskjema. Det er lov å la seg friste. Dessuten var Ole Evinrude som lagde verdens første påhengsmotor i 1905, norsk. Navnet Evinrude, som han tok i bruk i USA, stammer fra husmannsplassen Evenrudstuen under gården Evenrud i Vestre Toten, hvor hans mor var født. Men alltid noen som plages med en eller annen motor. Har ikke så mye lokalt erfaringsgrunnlag med E-tec da de ikke har hatt noen sentral forhandler her. Foruten at jeg hadde en E-tec 50 et års tid uten trøbbel. Det går mest i Yamaha, Mercury og Suzuki. Jeg har hatt Suzuki, og har Honda og Tohatsu. Japser funker.. joda. Redigert 4.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Selv kunne jeg tenkt meg nye F250D med 4,2 liters V6 fra Yamaha. Det er i mine øyne den perfekte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 ja det er jeg enig i, en 4,2 liter med lavere vekt enn din 3,3 liter er jo rimelig heftig. Og Lundins Marin i sverige har et program til den som gir 300 hk på propellakslingen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Jeg kikket litt på tallenes tale igår. Kjørt 80 timer i år med snittforbruk på 40 iiter i timen, går litt bensin ja. Med en Etec hadde merprisen ved bruk av totaktsolje blitt: 80 x 40 liter = 3200 liter bensin. 1:70 olje, 45,7 liter olje. Til en literpris av 175 hos forhandler ifølge en kompis. Det blir 8000 kroner det... Oljeskift på Yamahaen koster 700 i olje og filter. Jaja, holder med til 4T. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 (redigert) vel, man kjøper vel helst større kvanta om gangen hvis man bruker over 40 liter olje på en sesong? 1:70 olje? har du da beregnet med XD50 (1:50) eller XD100 (1:100) olje? Kommer nok ned mot kr 140 pr liter for XD100 kompatibel olje som det da går halvparten så mye av i forhold til XD50 (når motoren er satt i XD100-modus). F.eks http://www.telmo.no/ skriv XD100 i søkefeltet (link funker ikke). Regnestykket blir da 32 liter x kr 140 = kr 4500 i olje ved 1:100, men i praksis brukes det nok mindre ved lav fart osv. Så de kr 8000 kan trygt minst halveres. Men i forhold til bensinbudsjettet på nærmere kr 50.000 (et svimlende beløp for de fleste å tenke på kanskje...) så utgjør det ikke så veldig stor forskjell. 40 liter/time bensinforbruk i snitt på hele sesongen er vel ganske mye.. du holder god snittfart da Original XD100 olje fås ned mot kr 50 pr. liter for de heldige som bor i USA, iallefall ved kjøp av en kartong... noe dyrere her da, naturligvis. Redigert 5.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 XD 100 eller XD 50 har ingenting med forbruksforholdet å gjøre. Forbrukerne selv borti USA sier dem har målt forbruket til rundt 1:70 på XD100 setting. Folk flest som bruker motoren sin går til forhandler og kjøper olje, da får du BRP original også. BRP anbefaler til og med XD50 setting og bruke XD100 olje. HO utgavene kan ikke settes noenting, dem bruker standard XD50. Skulle tatt seg ut ved motorhavari og garanti at man hadde kjøpt uoriginal olje... Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Og så hardt som jeg bruker min motor hadde jeg brukt enda mer olje med en Etec, kan komme opp i 1:25 ved fullgasskjøringer. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Til Teerex vil jeg foreslå han han prøver en E-tec 150 visst muligheten byr seg og kanskje får en viss feeling med motoren og kommer til en konklusjon om dette er noe å ha eller ikke. Jeg har hatt en E Tec 150 på en tidligere båt og min erfaring var mildt sagt blandet. Motoren har mange gode sider men også noen som er mindre bra , injector problemer( fikk skiftet ut alle 6 stk til slutt på garantien). Startmotor som røyk etter ca 30T, lekkasje i motordeksel (vann renner inn på svinghjulet ved opptiltet motor, osv. Sitter igjen med litt blandede følelser vedrørende disse motorene etter dette, men det er mulig at jeg har hatt en mandagsmotor og at disse problemene ikke er representative på flertallet av motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Til Verado det høres ut som om du har vært uheldig med ditt eksemplar, startmotor problemet er kjent og har blitt fjernet ved endret tenningsrekkefølge på motoren ved start! Er drivstofftilførselen ren og fin har man normalt ikke problemer med injectorer heller er min erfaring. XD 100 og XD 50 har faktisk noe med forbruksforholdet å gjøre da XD 100 innstilling på motoren gir noe lavere forbruk. Jeg tror ikke du sparer noe på det så jeg ville nok heller kjørt med standard TCW-3 innstilling og kjørt XD 50 til 100 - 110 ,- litern Eller finne et billigere alternativ fra en av de andre oljeprodusentene. XD 50 setting finnes ikke! Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Uheldig med sitt eksemplar? Kan det bortforklares med det? Virker som overalt så er man Etec-basher hvis man sier noe negativt om dem. Men sannheten er at feilprosenten er høy i forhold til 4-taktere. Noen har aldri feil med dem, andre har ekstremt med problemer og skifter opptil 3-4 powerhead på samme motor. Og da får man til svar at dem er feilrigget. Hvor vanskelig er det å sette på en motor og sette på rett propell? Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Noen tanker om probleme til Verado med Etec 150, at 6 injectorer feiler tyder på eksterne årsaker ikke fabrikasjonsfeil eller latente feil, men en utenforliggende årsak som tar knekken på dem relativt fort. Dette synes jeg er relativt innlysende, dette kan være mangel på forståelse av problemet/årsak hos forhandler! Det er overhodet ikke noe problem for meg ihvertfall at du skriver negativt om dem, du virker bare noe bastant i dine påstander. Når det kommer til feilprosenten på 4 takt mot 2 takt er det tall statistikk på det? eller bare din oppfatning? Jeg ser ihvertfall at tilgjengeligheten på 4 takt repobjekt/delemotor er svært god! Nå har jeg ikke prøvd etec motorene mer en testtur her og der, men jeg har hatt 3 ficht maskiner de siste gangene nå en 115, 150 og 150 alle var problemfrie for meg selv om "alle" sier de går i stykker, må være lotto heldig jeg da!?. Den siste en 150 fra 2000 har nå rundet 800 timer uten problemer går som bare det. Den hadde når jeg kjøpte den havarert på en cyl pga vann i innsuget pga lav montasje. Det ble byttet foring og stempel og etterpå har den gått 3 sesonger uten et feilslag. Det som var interressant i denne sammenhengen var at jeg hadde motoren i småbiter før montering da hadden den 700 + timer på telleren, ingen korrosjon på blokk eller eksosdeler. Jeg har åpna nok suzuki/yamaha/honda 4 takt til å se at det er ikke tilfelle der! Der er ofte korrosjonen langt framtrenden allerede på 300-400 timer. Dette være seg topper eksosgjennomføringer osv. Hvorfor det er slik det vet jeg ikke sikkert. En teori kan være at den inntrikate støpeprosessen til 4 takt, krever en annen støpbarhet/styrke, pga tynt gods, enn den mye enklere 2 takts blokka. Det er ikke vanskelig å se at det er mye korrosjonsproblematikk med 4 takts motorer etter relativt få timer, mer enn det var før. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Nei, "Vbunn" det var ikke noe eksternt problem, jeg har holdt drivstoffet absolutt fritt for vann og andre ulumskheter, derfor har ikke Fische ikke kunnet skylde på brukeren når injectorene streiket en etter en. Etter 3 injectoren ble det besluttet å skifte ut de 3 restrerende som satt igjen. Dette var/er en fabrikasjonsfeil som Bombardier har slitt med, men jeg vet at produsenten er svært raske med å skylde på vann dersom de streiker, konklusjonen må være at dei i tilegg IKKE tåler noen form for vann i drivstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Jeg kjenner bare en med E-tec, og han problemer med motoren. 2013 modell. 100% av de jeg kjenner med E-tec har altså problemer. Fra spøk til alvor så har andre her ute Ficht Ram og D.I, en har en 2000 modell som er overhalt 2 ganger, gått 170 timer eller noe. Den andre er en 250 hk D.I., har også vært skiftet noen stempler i. Jeg leser en hel del forums rundt omkring, og greit at firetaktere ikke er feilfrie, men sjelden med stempel og powerheads samt injektorer. Mer sånn filleting. Og når 9/10 motorer som selges er firetaktere så er det vel noen tilfeller der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 (redigert) E-Tec enkel? Ikke la deg lure av reklamen. Alle har sine problemer vel, men Suzukien fremstår som relativ driftsikker som jeg har fått med meg. MIN erfaring er at reklamen ikke lyver. Har hatt E-tec 75 Hk siden 2005. Ingen problemer. (Se forøvrig andre strenger om denne motoren her på Bp) Vedr. driftssikkerhet, snakk med de som bruker 4T-motorer profesjonellt... Vil ikke akkurat si at e-tec er en relativt enkel motor akkurat. Nå kjenner jeg ikke Optimax så godt da, men kan da ikke veldig mye mer komplisert enn e-tec ? E-tec hadde jo en del problemer på 2000 tallet, dette mye relatert til injector feil, men det meste av barnesykdommer er meg bekjent i ganske stor grad luket ut på senere modeller. Dette blir bare synsing! E-Tec ER en enkel motor. Optimax er en helt annen motor, og mange sammenligner dem uten å ha peiling på forskjellen. E-Tec var ikke engang produsert på 200-tallet. De kom i 2004 tror jeg... Jeg erfarte at det var viktig å oppgradere programvaren på E-Tec. I hvertfall på de første motorene. Samt at jeg måtte gå over til annen plugg-type. Eneste drawback med de første årgangene, var at de hadde montert en starter som trengte MYE strøm. Dette ble endret på senere modeller. Jeg fikk tilbud om å bytte til den nye starteren, men valgte å la være og heller ha et batteri med høy CCA og skikkelig kabling mellom batteri og starter. Har IKKE hatt startproblemer hittil! Service- og vedlikeholdskostnader er minimale på en E-Tec. DEN tar jeg sjøl uten problem (og litt hjelp av en fagmann på påhengere ved bytting av impeller.) Bare DET sparer mye penger. Vedr. støy og forbruk: På full fart er forbruk og støy temmelig like for E-Tec og 4T. På lavt turtall er det litt høyere støynivå på E-Tec, naturlig nok. Men JEG synes ikke at den er generende. Og jeg dorger endel... Forbruket er nogenlunde likt på de to. (Men har en Honda 15Hk 4T som reserve / dorgemotor. Klart at Hondaen er mye stillere! Og bruke mindre bensin så klart!) Dette tåpelige argumenter med antall bevegelige deler på firtakt vs totakt blir bare flaut. Har kjørt bil i over tjue år nå med flust av bevegelige deler og aldri har motoren gitt meg noe problemer med sitt påståtte store antall bevegelige deler. Man kan si hva man vil men både en dieselmotor og en totakter ryker og lukter. En firtakt bensin er det beste alternativet i så måte. Å bytte olje hvert år og regreim innimellom er det som skiller vedlikeholdet. At det skal være så big deal mht service ?? Ja man KAN la girolja være på etecen i 3 år men er det noe man virkelig vil ta sjansen på etter de 3 første år er gått- altså etter den argeste garantitiden? Tvilsomt. Å bytte denne hvert år er den billigste forsikringen man får. Målt støynivå på noen av de veit eg ingenting om men motorstøy er så mye mer enn hva Db måleren sier. Når det gjelder dagen kommer for salg så er det alt for mange meninger og ville påstander i begge retninger om Etecen og ingen har noe sterke meninger eller vondt å si om Suzukien altså vil den være det beste valget også der. Som sagt (over her), snakk med dem som bruker påhengere daglig i jobb. (Oppdrettsnæring osv.) La heller de som har service på påhengere uttale seg, istedet for å lytte til synsing. Sammenligne med bil?? Helt annet bruksmønster! Men, jeg gjør som deg: Bytter gearolje hvert år, og impeller hvert annet år! Billig forsikring. Verditap ved salg?? JEG ville uten tvil valgt en båt med E-Tec forran en Suzuki. Det er bare å få hengt på en computer, så ser du bruksmønstret, antall driftstimer osv.! Og nei: Jeg selger ikke båtmotorer! Redigert 5.Oktober.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 (redigert) Jeg kjøpte motoren min av en som bruker flere RIB i Bodø med turer ut til Saltstraumen. Gått 1150 timer pr idag. Jeg kjøpte motor nummer 50 fra ham ifjor, og han hadde kun hatt 2 driftstopp på Yamahene han har hatt. Begge gang bensinpumper som han fikk skiftet på garanti. Vil si bra statistikk det da. Har også ett firma her ute som bruker mange påhengsmotorer. Dem var lei av E-Tec og driftsproblemer, og gått over til Yamaha. Så får tiden vise hvordan det arter seg over tid. Redigert 5.Oktober.2013 av gbraen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Hvilke driftsproblemer?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
tkb Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Var på utdrikningslag i sommer(puh) , og da var vi ute med en Zodiac 850 med 2x200, ikke HO. Ble selvfølgelig båtprat med eieren, og han hadde tapt mye penger all den tid båten ikke kunne utleies pga motortrøbbel. Han hadde en Rib til, med 2x225 Yamaha, og de bare gikk og gikk.. Har en kamerat med Buster magnum, og Etec 225 HO 2006, og den har vært fin, med unntak av litt tomgangstrøbbel. Jeg liker Etec, men ville nok valgt 4t, etter mine mangeårige inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
TeerexII Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Ang dette med de som bruker motorene sine til daglig i oppdrettsnæring osv, så har lakse-oppdrettet som holder til her, giftet seg med Yamaha. De har prøvd alt fra e-tec, honda, suzuki osv osv osv, men Yamaha er det de tviholder på (nei prisen er ikke en stor faktor her). De har gått bortimot 5000 timer med Yamaha F150 og F200 uten noen problemer, kun vanlig service (som de vanligvis drøøyer så langt som mulig). Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 (redigert) Kan ikke noe om statistikk og feilprosenter, men jeg har et yrke som har bragt meg til kystområder Gud, eller hva han nå heter på de forskjellige steder, forlengst har glemt. Og uansett hvor lite de ellers har og hvor dårlig det er stelt ellers, så kan du være sikker på at de som har båter med konvensjonelle påhengsmotorer enten har Yamaha, Honda eller Suzuki. Og forholdene disse motorene lever under er ganske ekstreme sett med Båtplassen-øyne. Både med hensyn til kvalitet på drivstoff og reservedeler/"service". Men de bare funker. Du finner dem over alt fra Adenbukta der de lokale Sabeltennerne kommer susende med et eller annet sjølsøkk som de har hekta en eller to F150 bakpå til søramerikanske, europeiske og asiatiske turiststrender der de lokale bruker dem til å trekke turister i paraglidere og på bananbåter. Og disse gutta ser ikke problemer med å bakke dem så langt opp I strandkanten at kjølesystemet går mer på sandvelling enn sjø. Yamaha F115 og 150 må jo være av de mest solgte (og seigliva) påhengerne I verden. Redigert 5.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Etec: Gir, tomgang, injektorer og til slutt powerheads. Snakket med en som jobbet der nå i kveld. Dem har enormt hardt bruk da, sleper alt mulig med dem og kjører oppi fjæra med opptiltet motor. Yamahaene har holdt til nå. 60-150 hk'ere motorer. Kanskje ikke helt vanlig bruk og sammenlignbart med oss som bruker dem til hobbybruk. Men gir vel en indikasjon uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 (redigert) Men, jeg gjør som deg: Bytter gearolje hvert år, og impeller hvert annet år! Billig forsikring. Bytte girolje hvert år er en billig forsikring ja. Vedr. impeller så bør disse normalt greit vare ca 5 år. Har en 2003 Tohatsu 8 og en 2008 Honda 90 og ingen av dem har vært skiftet impeller på ennå. Nå har de ikke vært brukt så veldig mange timer men begge har grei kjølestråle og ingen temperaturproblemer. Snakket med mangeårig Tohatsu og Honda-forhandler, og han sier de har byttet impeller på motorer som har vært opptil 10 år gamle uten at impeller har vært defekt/utslitt. Jeg kommer til å bytte impeller neste sesong uansett, men å bytte annethvert år er kanskjer overdrevet ved normal bruk. Men uansett så ser man jo tilstanden når man bytter og vet da om man evt. kan øke intervallet til neste gang. Er det antydning til sprekker så må den jo byttes. Man vil vel ikke ha biter av gummi rekende rundt i kjølesystemet... Redigert 5.Oktober.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Med slike priser hadde det ikke vært noe problem å kjøpe olje til E-tec http://www.domo-online.com/Outboard-Motor-Oil/evinrude-c-1/xd100-oil-c-1_8/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Nei, sant. http://www.defender.com/product3.jsp?path=-1%7C311%7C2349109%7C2349112&id=1053703 Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Vedr. impeller så bør disse normalt greit vare ca 5 år. Har en 2003 Tohatsu 8 og en 2008 Honda 90 og ingen av dem har vært skiftet impeller på ennå. Nå har de ikke vært brukt så veldig mange timer men begge har grei kjølestråle og ingen temperaturproblemer. Bytter impeller annen hvert år likevel. Prøv å måle vanntrykket fra en ny og en 2-3 år gammel impeller... Når du tar ut den gmle, er den temmeilig stiv OG bøyd! Med slike priser hadde det ikke vært noe problem å kjøpe olje til E-tec http://www.domo-online.com/Outboard-Motor-Oil/evinrude-c-1/xd100-oil-c-1_8/ I US$ ja. Men hva blir sluttprisen med mva og toll levert på døra da? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.