Jump to content

Valgets kval...Suzuki DF150 eller E-tec 150?


Executive

Recommended Posts

og zetec-blokka i F100/F115 trenger ikke særlig mye ventiljustering når den står i en Ford Focus eller en Volvo V40

 

Denne videoen dukker nå opp hver gang det diskuteres 2T vs 4T. Skulle likt å sett samme test mot en Verado, Optimax eller Yamaha HPDI :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tja men nesten hvem som helst kan jo overprøve påstanden i videoen da.

Faktisk er det jo en ny video, for den gamle der de dro hele yamahaen og båten under er jo litt utdatert.

Veradoen er tung og har bare 1,7 liter volum så ikke sikkert det hadde blitt noe bedre med den da. Optimax er vel neppe noe sterkere enn E-tec. 2-takt er 2-takt.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mere ild på "bålet" her http://www.boatingindustry.com/market-outlook/2004/09/23/brp-hails-coast-guard-approval-of-e-tec/

 

Jeg mener fortsatt at Nordkapp er en seriøs aktør i båtmarkedet, og at de velger E-tec til sine båter bør vel bety at dette ikke er b-vare ?

 

Huffda her får min favorittmotor Mercury F150 juling av E-tec 150.. jaja sånn kan det gå.

Selv en 3 liters 4-taktsmotor greier ikke å hamle opp med 2,6 liter 2-taktsmotor når det gjelder moment fra lave turtall.

 

http://www.youtube.com/watch?v=R6YJYB23QnY

 

Jeg kunne godt tenkt meg Nordkapp, men velger bort den pga Evinrude'n. Virker for meg som at det er mye tull og problemer med den. Ikke at jeg har erfaring med den selv men man leser jo endel forum her og der.

 

Og å kjøpe XD100 til 700 kr kanna er jo også noe...

Link to post

Jeg har hatt følgende motorer:

9.8 mercury,70 mod.gikk som en klokke til langt ut på åttitallet god motor.

Honda 90 ,00 modell sprekk i blokk i 07 bare å hive.Service etter boken.Har sett flere på Finn selges som delemotorer forskj.størrelser.Samme problem.

Suzuki 90 05 mod.grei motor men problemer med kjøling.Kontrollstråle dyse stadig tett måtte avmonteres,alarmer på høy temp jevnlig,spes.med litt vekt i båten .Impeller byttet flere ganger.Samme med en 50 hester jeg hadde en kort stund.Søk på Suzuki kjøling på forumet å les.

Evinrude 115 etec 08 mod .Hadde denne til i 2011,nå har min bror den.FEILFRI så langt.

Motoren står på en Fjordling 17 og har virkelig fått kjørt seg.ANBEFALES.

 

Å kalle denne motoren b vare er greit det.Da kommer Honda og Skrusuki etter som c vare for meg iallefall.

Link to post

man er jo ikke nødt til å kjøpe XD100 der den er dyrest da.. men XD50 eller annen kompatibel TC-W3 olje funker også greit om man kjører mange timer.

 

3 x 1 gallons kanner for kr 600 for de som er så heldige da. burde holde noen år... http://www.ebay.com/itm/XD100-EVINRUDE-ETEC-OUTBOARD-MOTOR-OIL-NIB-CASE-QTY-/320174123490

 

En annen sak er jo at skal man ta ekstra godt vare på sin E-tec så kjører man XD100 olje på XD50 mode.

 

Det finnes nå alternative oljer som er kompatible med XD50 (delsynt) og XD100 (helsynt). Bl.a. fra Sierra.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Evinrude 115 etec 08 mod .Hadde denne til i 2011,nå har min bror den.FEILFRI så langt.

Motoren står på en Fjordling 17 og har virkelig fått kjørt seg.ANBEFALES.

 

Å kalle denne motoren b vare er greit det.Da kommer Honda og Skrusuki etter som c vare for meg iallefall.

 

Hva slags oljeoppsett har du på denne og hvilken olje kjører motoren med? Ser på andre forum at mange kjører xd100 på xd50 oppsett.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

 

Nei, du må nok ha en Mercury Optimax 150 skal det bli noen mulighet til å gi E- tec juling. 2-takt mot 2-takt.

Ja men en optimax V6 er litt av en bråkebøtte :smiley: Alt i alt er det nok E-tec som tar seiern, uansett om optimax måtte være 1 % raskere eller noe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser i de fleste tester av motorer så er ikke 2-takteren overlegen noe som helst utenom konserveringen, dette gjelder vel E-Tec.

 

Konseptet E-Tec er vel greit nok, men føler ikke helt at det fungerer så bra som tiltenkt.

 

Fortrinnet med 2-takteren er vel dreiemomentet på ett visst turtall, men dem er lite turtallsvennlige. Mange sliter med lavt maksturtall og dårlig fart.

Link to post

Test av 150 hk motorer fra 2006:

 

"Vi har testet markedets mest aktuelle 150 hk utenbordsmotorer. Totakteren E-TEC går fortest, kompressormatede Verado akselererer best, mens de øvrige firetakterne er gjerrigst på bensinen."

 

"Med hele 44,7 knop ble nye Evinrude E-TEC 150 den raskeste i testen. Også akselerasjonen er svært god, og ligger ikke langt etter kompressormatede Mercury Verado 150."

 

"Vi gjennomførte også forbruksmålinger i lav fart med et par av motorene. Gjerrigst her var Evinrude E-TEC 150, som drar kun 0,43 liter pr nautisk mil i 4,5 knops fart. Det er et resultat vi også har sett tidligere med andre direkteinnsprøytede totaktere. I turtall under 1.500 o/min har denne motortypen svært lavt forbruk."

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbords

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Neida ingen var overlegne. Testen viser bare at det er liten forskjell og stort sett hipp som happ hva man velger.

 

De etterspurte testresultatene fra 2012 står vel i Båtmagasinet.. eller var det Vi Menn Båt tro.. nei kanskje Båtliv ? Faktisk var det kanskje Vi Båtägare i samarbeid med Båtliv. Har alle fire.

 

Og den som googler han finner. Her er testen: http://www.flippermarin.se/UserFiles/interboat/www.interboat.net/Documents/Article/Motortest_09_2012_flipper_marin_stockholm.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

50A dedikert til batterilading

 

Hvis noen greier å forklare hvordan Mercury F150 kunne dra en 22" propell til 5400 rpm med 1,92 i utveksling og bare få et par knop høyere toppfart enn f.eks. E-tec med 19" propell og 5100 rpm med ca samme utveksling ?

Også litt rart at Honda greier å dra opp i 6000 rpm med 20" propell uten å få noe særlig fart ut av det.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis man ser alle systemene en Etec har, vannavkjølt EMM, 55v og 12v system, eksosventiler som setter seg fast, 133 amp lading der EMM tar 80 av dem, kompliserte injektorer, indeksering av plugger, oljesmøring fra tank og etterfylling så fremstår en firetakter som relativ enkel?

 

Mitt poeng er at en totakter ikke er så enkel som produsenten og enkelte andre påstår. Og at systemene på den ikke er verken driftsikre eller spesielt bensinsparende i forhold til firetaktere.

 

Så når folk egentlig vet hvordan dem er så kan jo valget bli deres selv. Men ikke noen må påstå at dem er enkle og vedlikeholdsfrie som reklamen gir inntrykk av.

 

Testere av motorer har vel sine favoritter dem også som alle oss andre, ser at flere motormerker vinner tester uten at det fremgår av forløpet at dem fremstår som spesielt bra i noen av momentene.

 

Ser også på siste vedlagte test at Etec er over 20% dyrere å kjøre med i snitt enn den billigste Hondaen. Så kommer totaktsolje som utgjør 2 kr pr liter i tillegg.

Redigert av gbraen (see edit history)
Link to post

ja Hondaen går ekstremt rimelig i middels fart pga. Lean Burn teknologien, men den er også blant de tregeste i akselerasjon og toppfart, trolig pga lavere sylindervolum

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er en elektrisk styrt eksosventil på noen E-tec modeller så vidt jeg kan se.

Ikke en pr. sylinderport som de gamle Rotax snøscootermotorene (og kanskje nye E-tec snøcootermotorer også ?).

 

Del 8 og 9 her http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/2009/E130DPLSES/EXHAUST%20HOUSING/parts.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er ikke eksosventiler på noen av E-tec modellene! Det er snakk om en eksostunderventil i stammen rett under blokka som kan varierer motrykket i eksosen avhengig av turtall/belastning, da vi vet at en 2 takter responderer godt på det kan man oppnå høyere dreimoment effekt ved hjelp av denne ventilen i stammen(spjeld) styrer eksosen en alternativ vei.

Det er såvidt jeg vet kun V4 modellene 115, 115HO og 130 som har denne løsningen 60 hk har en form for vanninjisering hvis jeg husker riktig for noe av den samme effekten. De øvrige motorene som v6 èrn i denne diskusjonen har ikke dette!

 

gbraen det er ganske merkelig at du kun fokuserer på avansert elektronikk på 2 taktteren og ikke kompleksisteten til en moderne 4 takter, det blir vel en dimensjonalt spørr du meg! Nå deler også en moderne 4 og 2 taker veldig mye på el siden, mange sensorer styringer osv, hovedforskjellen ligger i innsprøytning vs direkte innsprøytning, det siste en forutsetning for den moderne 2 takteren. Skal en 4 takter bli like lett eller nærme seg er det gitt at den vil blir tynnere/skjørere en tilsvarende 2 takt da effektutakket per liter er lavere. topper trange kjølevannspasasjer tærings problemer, bare å søke på nettet så ser du det! Det snakkes om ekstras kostnader på olje ved 2 takt. Det kan ikke unngås på 4 takt heller i dette tilfelle må det byttes 8 liter hver 100 time(ikke gratis det heller).

Link to post

Er jo 15% dyrere å kjøre med enn Mercury F150 også, og dyrest av alle.

 

Eksosventil ja, som styres av en aktuator.


Alle vet at 4-taktere er kompliserte og har mange komponenter. Det er bare generell misforståelse der ute at en moderne totakter ikke har det og er enkelt oppbygd.

 

Tæringsproblemer? Det har vel alle påhengere.

 

8 liter olje? Min F250 tar 4,7 liter.

Link to post

E-etc 150 har ingen form for eksosventil i alle fall, kanskje ingen av de andre V6-modellene heller da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Teerex har som vanlig mange gode argumenter :)

 

Jeg for min del lener meg mot nye Mercury 150. Data på denne motor forteller om en ganske enkel oppbygning med 2 ventiler pr syl uten mye kompliserte greier.

Motoren har som sikkert andre har nevt før i denne tråd et slag volum på 3 liter.

 

Med et slikt volum har du en motor med god respons i lavt turtall område. Denne motoren vil jeg tro konker ut de fleste andre på en tung båt med dette volumet og 2 ventil teknikk.

 

Jeg har selv testet denne motoren og merker at denne har stort slag volum...den går litt hardt på tomgang, men ikke ubehagelig.Den sviver faktisk veldig fint.

 

Jeg merker volumet når jeg skal opp i plan, og det er her denne motoren har sitt fortrinn.

 

Behaglig lyd nivå over tomgang.

 

Enkel og utprøvet teknikk. Smartcraft++++

 

Et godt valg som er helt på linje med Yamaha og Suzuki 4 takt, men Mercury har bedre respons i lavt turtall område.

 

Mvh Cmb

Redigert av cmb91 (see edit history)
Link to post

Ja som jeg nevnte før så er min fornuftsfavoritt også Merc F150. Rett og slett en "enkel" og moderne kraftplugg. Men syns fortsatt E-tec er fristende og lekker.

Bensinprisene i USA er vel forøvrig stadig mye lavere enn her så ikke så rart at E-tec slår godt an der, siden 10-15% forskjell på forbruket ikke spiller så stor rolle over there. Samme med Verado som heller ikke er snillest på forbruk vanligvis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...