Jump to content

Avløp cockpit

JohanPaaSnippen

Recommended Posts

hei.

I sikkerhetsreglene fra seilforbundet finner jeg:

Cockpit avløp Minimum avløps diameter etter fradrag for siler skal være: 1 2 3 4 a) for båter med første byggeår eller serie dato før 1/72 – minst 2 x 25 mm diameter eller tilsvarende b) for båter med første byggeår eller serie dato 1/72 og etter – minst 4 x 20 mm diameter eller tilsvarende c) unntatt er at båter kortere enn 8.5 m (28ft) alltid kan tilfredstille 3.09.08 (a)

Min båt Maxi-77 er bygget 1978, men så vidt jeg kan se er det kun 2 avløp med mindre diameter enn ovennevnte.

Var det mangel av kunnskaper i 1978 som førte til at konstruktøren ikke laget avløpet med dagens

standard eller kanskje fartsområdet??

Er sikkerhetsregelen over satt til et minimum av hva som vil tømme en cockpit innen en rimelig tid?

(Hvilke kriteria og størrelser er anvendt ved beregning av ovennevnte diametre?

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)

Jeg kan ikke svare på det du spør om. Men i gammel tid var det slik at det var et forhold mellom avløp og båtens stabilitet med "fylt cockpit". M.a.o., hvis båtens stabilitet ikke ble urovekkende dårligere som følge av fylt cockpit, kunne lensingen gjerne ta "noe tid". Dette er tilbake til Colin Archers dager. Hans skøyter hadde gjerne små cockpiter relatert til totalt depl. En lystbåt som Venus (også Colin) hadde to (så vidt jeg husker) 50 mm kopperrør som gikk til motsatt borde under vannlinjen som lenserør.

Når så meget er skrevet, det skal jo mye til at man blir sittende i en cockpit som er fylt til randen. Båten krenger gjerne en del, slik at cockpiten neppe blir mer en halvfull... Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt om en seiler som har gått ned fordi at cockpiten ikke lenset seg fort nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...