Jump to content

etterfylte blå frostvæske VP MD30, bør jeg tappe av?


kakespiser

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg så nå at jeg ikke burde bruke den blå frostvæsken til ferskvannssystemet på Volvo Penta motoren. Det var etter at jeg hadde kjørt igjennom hele vinterkonserveringen med ferskvannskjøring, oljeskift osv.

 

Jeg etterfylte en liten skvett av den blå frostvæsken jeg brukte ved ferskvannskjøringen etter at jeg hadde stoppet motoren, men lurer på om jeg bør tappe av ferskvannssløyfen og fylle opp på nytt med 50/50 grønn frostvæske isteden.

 

Bør jeg gjøre dette?

 

Kan jeg i beste fall bare tappe ut uten å måtte starte motoren, eller må jeg kjøre motoren varm for å få ut alt?

(Vil helst slippe å kjøre motoren igjen med tanke på at den ellers er klar for vinteren)

Redigert av kakespiser (see edit history)
Link to post

Eg har hørt at forkjellige frostvæsker kan risikere ikkje blander seg, har hørt om klumpdannelser osv. Men eg har aldri sett det i praksis, eller bilder, eller hørt om nokon som har opplevd problem.

Blå anbefales ikkje til aluminium av mange produsenter. Hvor lenge er det siden du tok bytte på fersksida? Eg ville latt det stå i vinter og bytta til våren når motor uansett skulle startes.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Takk for svar.

 

Jeg ringte til Lasa nå. De nevnte det samme som deg, at man kan risikere at de 2 reagerer med hverandre og klumper seg.

Jeg er usikker på når dette ble byttet sist av forrige eier. Foreløpig har jeg bare helt på en liter ca. på toppen rett etter at jeg hadde skiftet alle filtrene (usikker på hvor stor ferskvannstanken er).

 

Lasa anbefalte følgende (jeg snakket med en som ikke var tekniker):

- Tømme anlegget helt

- Skylle med ferskvann

- Fylle opp på nytt med 50/50 VP grønn frostvæske og vann

 

De mente det ikke skulle være nødvendig å starte motoren for å sirkulere dette etterpå, noe jeg stusset litt ved - men det er det beste for meg.

Jeg har jo gjort resten av all vinterkonserveringen, så jeg håper inderlig jeg slipper å kjøre motoren i gang igjen siden den så står klar ellers.

 

Noen som har synspunkter om Lasas råd?

Noen som vet hvor den nederste bunnpluggen på ferskvannsanlegget sitter?

Redigert av kakespiser (see edit history)
Link to post

Jeg ville kjørt motoren varm for å få væsken til å blande seg. Har aldri sett den gjør det uten. Dyrt å ta sjansen på at den blandes om den ikke gjør det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Blå og grønn er vel to sider av samme sak? Å blande blå/grønn med rød/gul er en annen sak, da er du nesten garantert at det klumper seg. Men bå og grønn er etter hva jeg kjenner til begge av den "gode gamle" typen og bør derfor gå veldig fint overens...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Blå og grønn er vel to sider av samme sak? Å blande blå/grønn med rød/gul er en annen sak, da er du nesten garantert at det klumper seg. Men bå og grønn er etter hva jeg kjenner til begge av den "gode gamle" typen og bør derfor gå veldig fint overens...

 

Jeg har hørt det samme, kan hverken bekrefte eller avkrefte det.

 

Ellers enig med Sæbø, sjekk litt rundt, du har tid til det, og noen har garantert gjort denne miksen før og kan fortelle om det er ok eller ikke.

Link to post

Blå og grønn er vel to sider av samme sak? Å blande blå/grønn med rød/gul er en annen sak, da er du nesten garantert at det klumper seg. Men bå og grønn er etter hva jeg kjenner til begge av den "gode gamle" typen og bør derfor gå veldig fint overens...

Var det jeg trodde/er rimelig sikker på også.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

En autorisert vp verksted skiftet frostvæske på mine for noen år siden. Da sa de at blå og grønn ikke burde blandes, men det var ingen krise om så skjedde. Men blandet jeg grønn med rød ville det bli krise.

 

Jeg tror ikke blått og grønt er helt det samme, men i samme gata. På det instrumentet jeg leser av frostvæsken på ved å holde opp mot lyset er det på to forskjellige skalaer ut fra hva som står på volvo sin kanne og hva som står på de blåe mener jeg å huske (nb: jeg kan huske feil her)

 

Hvis du er veldig i tvil kan du sende inn en kjølevannsprøve til norsk oljelab så får du fornuftig svar på hva du har blandet sammen i løpet av et par dager.

Link to post

Jeg leste meg til følgende i fjor: grønn er longlife, holder rundt fem år. Blå har kortere holdbarhet, rundt to år. Det går fint å blande blå og grønn, men da blir holdbarheten som for blå. Jeg har selv blandet, og frostvæska er klar og fin etter en sesong.

 

Hvis jeg var trådstarter ville jeg kjørt en sesong eller to uten å gjøre noe mer med frostvæska som er i motoren nå enn å sjekke at den holder seg klar.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...