kakespiser Startet 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2013 (redigert) Hei, Jeg så nå at jeg ikke burde bruke den blå frostvæsken til ferskvannssystemet på Volvo Penta motoren. Det var etter at jeg hadde kjørt igjennom hele vinterkonserveringen med ferskvannskjøring, oljeskift osv. Jeg etterfylte en liten skvett av den blå frostvæsken jeg brukte ved ferskvannskjøringen etter at jeg hadde stoppet motoren, men lurer på om jeg bør tappe av ferskvannssløyfen og fylle opp på nytt med 50/50 grønn frostvæske isteden. Bør jeg gjøre dette? Kan jeg i beste fall bare tappe ut uten å måtte starte motoren, eller må jeg kjøre motoren varm for å få ut alt? (Vil helst slippe å kjøre motoren igjen med tanke på at den ellers er klar for vinteren) Redigert 1.Oktober.2013 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Eg har hørt at forkjellige frostvæsker kan risikere ikkje blander seg, har hørt om klumpdannelser osv. Men eg har aldri sett det i praksis, eller bilder, eller hørt om nokon som har opplevd problem. Blå anbefales ikkje til aluminium av mange produsenter. Hvor lenge er det siden du tok bytte på fersksida? Eg ville latt det stå i vinter og bytta til våren når motor uansett skulle startes. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kakespiser Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 (redigert) Takk for svar. Jeg ringte til Lasa nå. De nevnte det samme som deg, at man kan risikere at de 2 reagerer med hverandre og klumper seg. Jeg er usikker på når dette ble byttet sist av forrige eier. Foreløpig har jeg bare helt på en liter ca. på toppen rett etter at jeg hadde skiftet alle filtrene (usikker på hvor stor ferskvannstanken er). Lasa anbefalte følgende (jeg snakket med en som ikke var tekniker): - Tømme anlegget helt - Skylle med ferskvann - Fylle opp på nytt med 50/50 VP grønn frostvæske og vann De mente det ikke skulle være nødvendig å starte motoren for å sirkulere dette etterpå, noe jeg stusset litt ved - men det er det beste for meg. Jeg har jo gjort resten av all vinterkonserveringen, så jeg håper inderlig jeg slipper å kjøre motoren i gang igjen siden den så står klar ellers. Noen som har synspunkter om Lasas råd? Noen som vet hvor den nederste bunnpluggen på ferskvannsanlegget sitter? Redigert 1.Oktober.2013 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Jeg ville kjørt motoren varm for å få væsken til å blande seg. Har aldri sett den gjør det uten. Dyrt å ta sjansen på at den blandes om den ikke gjør det. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Spør litt meir/fleire plasser. Eg meiner fortsatt at det kan stå slik uten bruk til motor alikevel skal startes til våren. Min oppfatning er at problematikk rundt reaksjon kjem når man bruker motor og får varme i frosvæska. Eg har ingen annen grunnlag for å tipse om det en magefølelsen... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Blå og grønn er vel to sider av samme sak? Å blande blå/grønn med rød/gul er en annen sak, da er du nesten garantert at det klumper seg. Men bå og grønn er etter hva jeg kjenner til begge av den "gode gamle" typen og bør derfor gå veldig fint overens... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jori Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Blå og grønn er vel to sider av samme sak? Å blande blå/grønn med rød/gul er en annen sak, da er du nesten garantert at det klumper seg. Men bå og grønn er etter hva jeg kjenner til begge av den "gode gamle" typen og bør derfor gå veldig fint overens... Jeg har hørt det samme, kan hverken bekrefte eller avkrefte det. Ellers enig med Sæbø, sjekk litt rundt, du har tid til det, og noen har garantert gjort denne miksen før og kan fortelle om det er ok eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 Blå og grønn er vel to sider av samme sak? Å blande blå/grønn med rød/gul er en annen sak, da er du nesten garantert at det klumper seg. Men bå og grønn er etter hva jeg kjenner til begge av den "gode gamle" typen og bør derfor gå veldig fint overens... Var det jeg trodde/er rimelig sikker på også. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nordan family 27 Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 En autorisert vp verksted skiftet frostvæske på mine for noen år siden. Da sa de at blå og grønn ikke burde blandes, men det var ingen krise om så skjedde. Men blandet jeg grønn med rød ville det bli krise. Jeg tror ikke blått og grønt er helt det samme, men i samme gata. På det instrumentet jeg leser av frostvæsken på ved å holde opp mot lyset er det på to forskjellige skalaer ut fra hva som står på volvo sin kanne og hva som står på de blåe mener jeg å huske (nb: jeg kan huske feil her) Hvis du er veldig i tvil kan du sende inn en kjølevannsprøve til norsk oljelab så får du fornuftig svar på hva du har blandet sammen i løpet av et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 1.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2013 (redigert) Jeg leste meg til følgende i fjor: grønn er longlife, holder rundt fem år. Blå har kortere holdbarhet, rundt to år. Det går fint å blande blå og grønn, men da blir holdbarheten som for blå. Jeg har selv blandet, og frostvæska er klar og fin etter en sesong. Hvis jeg var trådstarter ville jeg kjørt en sesong eller to uten å gjøre noe mer med frostvæska som er i motoren nå enn å sjekke at den holder seg klar. Redigert 1.Oktober.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.