Jump to content

Vinterkonservering Mercruiser bensin ferskvannskjølt

FreddyFender

Recommended Posts

Er en ny båteier og har nylig kjøpt en daycruiser med en Mercruiser bensin ferskvannskjølt innenbordsmotor (TKS 4.3l 190hk).

Båten står nå hjemme på land og jeg ønsker naturligvis å være helt trygg på at alt skal gå fint med den igjennom vinteren.

Har prøvd etter beste evne å sette meg inn i brukermanualen for motor angående vinterkonservering, men for å være helt ærlig blir jeg ikke helt klok på dette...

Hva er helt nødvendig å gjøre for at motoren skal tåle frost?

Må jeg tømme/bytte ferskvannet i det lukkede systemet, og er det helt nødvendig å få spylt det 'åpne' systemet for å få bort saltvannsrester? Og hvordan sikrer jeg meg at det lukkede systemet tåler nok minusgrader?

(Frostveske i toalett, tømming av ferskvannstank, zink-anoder, oljeskift o.l har jeg relativt god kontroll på..)

Det lukkede systemet er helt likt som på en bil, og skal ha frostvæskeblanding hele året, det eneste du trenger å gjøre der er å sjekke at frysepunktet er lavt nok med en frostvæskemåler.

Det åpne systemet, som går på saltvann, bør skylles igjennom med ferskvann, og det bør kjøres inn med en frostvæskeblanding eller så må du være sikker på at du har tappet av alt vannet, først da er du garantert at noe ikke fryser.

Fremgangsmåten er egentlig ganske enkel, det første du gjør er å rigge til en drevpose, balje, klokker eller noe annet for å kjøre motoren på land.

Kjør først motoren varm med ferskvann, ikke over 1500rpm, stopp motoren og tøm ut vannet i kar/drepose for å bli kvitt mesteparten av saltet.

Fyll på med blanding av frostvæske og vann, litt ekstra godt med frostvæske ettersom det vil være en del liter med ferskvann i motoren, og la motoren gå ti minutters tid, stopp motoren ved å sprøyte "fogging oil" ned i forgasser (gjøres normalt ikke på injection).

Når motoren er stoppet pleier jeg for sikkerhetsskyld å tappe motoren, det sitter to plugger omtrent midt på blokka i lengderetning, helt nederst på blokka rett over bunnpannen, og disse taes ut, og alt vannet i motoren renner ut. Tar bare noen minutter ekstra, og er egentlig ikke nødvendig dersom man har fått frostvæske i hele motoren (noe man nesten garantert ikke har, men det går som regel bra allikevel).

Pass på å i det minste tappe en liten skvett av drevet for å se at det ikke er vann i oljen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...