880 Startet 1.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2013 Har hatt båtplass hos samme utleier i en god del år, prisen har forsåvidt vært ok. I år ble noen av de gamle bryggene byttet ut (bl.a. der min båt ligger). Ble nylig oppringt av eier og forelagt følgende, prisene ville øke ved neste forfall. Dersom jeg ville ha samme plass øker prisen med 100% Fra ca 6000,- til 12000,- Ønsket jeg å flytte til en eldre brygge i samme havn ville prisen øke med 50% I tillegg forlangte han at jeg måtte bestemme meg der og da. Spurte om jeg fikk dette skriftlig med en tidsfrist, men nei. Skulle ha svar samme dag... Lovte å ringe tilbake samme dag, men har ikke holdt det løftet da jeg ble noe forb... av denne måten prisøkningen ble fremsatt :headbang: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
ThoGra81 Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Sier ikke loven noe om slik økning og at den ikke kan økes mer enn så som mye i året, prosentvis økning. 100% hørtes ikke greit ut. Sjekk ut lovdata.no. Mulig du finner det du trenger der! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Dere er vel flere som ligger i havna ? Om alle går sammen, så har man mere å si. Tviler på at utleier klarer å fylle opp en havn hvor plassen koster 12.000,- og ikke ligger i indre Oslofjord. Høres jo helt natta ut ! Min forrige plass i Moss gikk opp til omtrent det samme, den marinaen har ikke mer enn ca 50% dekning i år, så utleierne skal passe på å ikke skyte seg selv i foten.. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Jeg måtte ned i pris for å så leid ut så det er bare å se seg rundt. Det er ikke på denne tiden båteiere leter etter båtplass... Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Utleiere tror bare en ting prisene skal opp, de har alltid gått opp så hvorfor skal de ikke fortsette med det. Det er bare en løsning, meld deg inn i en ideell båtforening og få plass og opplag for noen få tusen. Ventelistene varierer mellom null og flere tiår, men det er vel verd å vente mens man klatrer på ansinitetsstigen. Private utleiere kan ta akkurat hva de vil. Kanskje det er viktigere å stabilisere et høyt prisnivå enn å fylle opp. Plassene blir jo fylt opp etter hvert selv om det kan ta noen år. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
grawis Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 12000 i måneden eller året? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 I havnen vi har ligget i et par år koster det ca 24000.- for sommerplass til en 43foter, havnen har kapasitet på ca 200båter, belegget er ca 40båter. Problemstillingen er jo slik, hva om de senker prisen til halvparten, vil de da få dobbelt så høyt belegg i havnen ? Og om de får eksakt dobbelt belegg med halv pris, da får de samme antall kroner inn, mer administrasjon og slitasje på anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 12000 i måneden eller året? Pr. år. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
olpi Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 (redigert) Hvilke vilkår er det mht oppsigelse (begge parter)? Kan eier av bryggeanlegget si opp på kort varsel? Har hørt at det er slik det er blitt løst andre steder hvis båteiere ikke vil betale forhøyet leie. Mener det ble gjort ved en marina nær oss. Da ble alle båteiere sagt opp og måtte tegne ny kontrakter med en mye høyere leiepris. De som godtok flyttet. Om det er lovlig juridisk er en annen sak. Det må nok juridisk ekspertise svare på. Skulle ikke overraske meg om større det er lovstridig. Alltid vært en del monkey-business i båtbransjen.. :-) Redigert 1.Oktober.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Hvilke vilkår er det mht oppsigelse (begge parter)? Kan eier av bryggeanlegget si opp på kort varsel? Det er over 20 år siden kontrakten ble inngått. Mener å huske at der var 3 mnd. gjensidig oppsigelse. Telefonen kom siste dag før 3 mnd'ers perioden startet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
malot Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Dette ble bl.a. kommentert i Båtmagasinet i 2007; Gjengir svaret fra vedkommende, som jeg antar har juridisk hold for sine utsagn, her: En leieøkning på 100 % er i utgangspunktet mye, selv om du ikke opplyser om hva leien har vært. Dersom leien med denne økningen blir urimelig høy rammes den av pristiltaksloven § 2. Etter denne bestemmelsen er det ”forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige”. Ved rimelighetsvurderingen vil utgangspunktet være at prisen skal ses i forhold til vanlig markedspris. Jeg er verken kjent med hva dere betalte under den forrige utleier eller hva som kan sies å være markedsprisen for en slik båtplass der du bor. Jeg har derfor ingen formening om dette kan sies å bli en urimelig leie, og dette vil være konkret vurdering. Generelt kan jeg imidlertid si at det følger av lovens forarbeider at en urimelig pris først foreligger dersom den avviker klart og ikke ubetydelig fra det rimelige. Dersom jeg legger til grunn at leien ikke vil være urimelig, og dermed heller ikke i strid med pristiltaksloven § 2, kan leien økes i tråd med det partene har avtalt. På dette området gjelder det full avtalefrihet. Det finnes ikke noen lov som regulerer leie av båtplass, så i mangel av en skriftlig avtale, som i ditt tilfelle, vil spørsmålet måtte løses etter alminnelige kontraktsrettslige regler. Som følge av dette må leien kunne økes med rimelig varsel. I prinsippet er det neppe noe i veien for at leien dobles, så lenge den ikke blir urimelig høy. En dobling av leien vil imidlertid også ha en side til varslingstiden, da en dobling kan ses som en form for oppsigelse. En så vidt drøy leieøkning må derfor tilsi at dere gis et romslig varsel, og antagelig som for en oppsigelse. Hva som kan sies å være et rimelig varsel i denne sammenheng er verken lovregulert eller fastsatt av domstolene. Etter husleieloven er oppsigelsesfristen som hovedregel tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. Rett nok er båtplassleie noe annet enn husleie, men i mangel av andre holdepunkter bør man nok kunne skjele til disse reglene som et uttrykk for et rimelig varsel også for leie av båtplass. Med andre ord kan nok utleieren doble leien med tre måneders varsel. Du kan på din side takke nei og si opp båtplassen. I en rimelig oppsigelsestid – som jeg antyder vil være tre måneder – vil du kunne benytte båtplassen og betale avtalt leie i perioden. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Vet ikke om jeg synes tusen i måneden er ueffent fra privat utleier. Spesielt ikke hvis leia ikke har vært regulert på noen år. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Dette dreier seg vel først og fremst om varsling og oppsigelsestid. Det er vel ganske klart at prisoppgangen, som for så vidt er helt på trynet, knyttes til investeringene gjort med anlegget. Måten å hente inn kapital for å dekke utgiftene virker for meg amatørmessig. Når man leier en plass på komersiell basis må man kunne forvente at aktuell leiepris må dekke eierens behov for vedlikehold og oppgradering. Her kan det se ut som utleier ikke har tatt høyde for dette når han gjorde sin kalkulasjon. Dernest kommer han "løpende" i det han får regningen for oppgraderingene på bordet og tenker at den får betales av de som berøres. Han har også sett at det er behov for en generell høyere leie med tanke på at også resten av anlegget på sikt må oppgraderes, men nøyer seg med 50% økning for de plassene som ikke enda er berørt. Igjen, amatørmessig ! En annen ting er at det er helt opp til utleier å gjøre disse grepene. Det du må gjøre er å sjekke kontrakten din og se hvilken periode den gjelder for og hvor lang oppsigelsestid det er for begge parter. Dette er det eneste du kan slå i bordet med. Når kontrakten har gått ut eller oppsigelsestiden er utløpt, må du tegne ny kontrakt. Det er da opp til utleier å bestemme prisen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Hvor stor er plassen og hvor er den? Nye brygger og drift av anlegg er ikke gratis. Selv har jeg betalt fra 1950,- til 25500 - (dvs i omvendt rekkefølge) for plass til egen båt. Det laveste er alt for lite, foreningens brygger og anlegg burde nok vært oppgradert, og jeg frykter at utriggere skal knekke i imnfestning med skader på båt som resultat. Men det gjelder å finne balansen, ja. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 12000 er helt normalt for en 3-4meters plass sentralt i hordaland. Men fremgangsmåten til utleier var jo noe uhøflig... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Hei Utgangspunktet er den avtalen du alt har. Då eg ikkje har lest den kan eg ikkje uttala med om den. Generelt kan eg seia at dersom avtalen tidsavhengig, dvs. gjeld til ein viss dato, pliktar utleigar å følja avtalen i denne perioden. Dersom avtalen seier at utleigar kan seia opp avtalen med ein bestemt frist, ja så kan han gjera det. Dersom avtalen seier at oppseiing skal vera skriftleg, er ikkje oppseiinga gyldig med mindre den er skriftleg. Dersom avtalen opnar for at utleigar kan seia opp plassen, så står han fritt til det. Han står samstundes fritt til å tilby deg ein ny avtale, men du treng sjølvsagt ikkje å akseptera. Dersom du har is i magen/ alternativ plass, kan du eventuelt koma med eit mottilbod. Ask Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Jeg skjønner at eier må dekke sine kostnader og ha et visst overskudd. Men måten dette ble fremført på gjorde meg irritert og minner ikke om god foretnings skikk. Hadde forventet å få et skriv eller i det minste en mere opplysende telefonsamtale i rimelig tid før fristen for oppsigelse gikk ut, ikke samme dagen... Så dersom jeg får et brev med oppsigelse, hva gjelder ang. dato. Når brevet er skrevet (!), postlagt eller motatt ? Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Kenneth 81 Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Det der høres jo mer ut som utpressing enn foretningsdrift! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
tobixen Svart 1.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2013 Sier ikke loven noe om slik økning og at den ikke kan økes mer enn så som mye i året, prosentvis økning. 100% hørtes ikke greit ut. Sjekk ut lovdata.no. Mulig du finner det du trenger der! Dersom man leier bolig, har man ganske mange særrettigheter i lovverket, tross alt skal ikke barnefamilier risikere å bli satt på gata sånn helt uten videre i dette landet. Forbrukerkjøpsloven gir også en god del rettigheter, men disse gjelder først og fremst ved kjøp av håndfaste objekter. Man har også lovverk om angrefrihet innenfor visse tidsfrister dersom man bestiller varer eller tjenester over nett eller telefon - angrerettsloven kan vel anvendes dersom man svarer "ja" på telefonen, og finner ut noen dager senere at "nei" hadde vært et bedre svar. Alt i alt, marinavirksomhet er nok ganske uregulert, så som andre har sagt ... her er det bare å dra frem kontrakten og finlese den, dersom kontrakten gir anledning til slik oppførsel fra utleier, så stiller man svakt. Som andre har vært inne på, å snakke med andre kunder i marinaen er vel også en god idé. Jeg vet i allefall om én båtforening som er dedikert for leietagere i en kommersielt drevet båthavn. Dette blir jo litt som en fagforening, sammen kan man stå sterkere i forhandlinger med marinaen (men, mens det er relativt enkelt å opparbeide en streikekasse og ta ut hele arbeidsstokken i streik, er det ikke like trivielt å finne båtplass til et femtitalls båteiere som sammen sier opp kontraktene sine i protest...) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Alternativet er å bruke energi og krefter på noe annet enn å krangle med marina eieren og finne seg en ny plass i det stille. Krangling kan være gøy, men tidkrevende. Er prisen helt vill er det jo marina eieren som blir sittende med en tom plass. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Så dersom jeg får et brev med oppsigelse, hva gjelder ang. dato.Når brevet er skrevet (!), postlagt eller motatt ? Står det ikke noe i din eksisterende kontrak om opsigelsestid og hvordan det må komuniseres(skriflig/muntlig) ? Som regel så er oppsigelsestid beskrevet til hele måneder løpende fra påfølgende måned(f.o.m brevets datering). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Er dårlig belegg mange plasser nå. Det rare er at prisene ser ut til å holde seg. Tror mange velger å gå ned med tomme brygger og fulle priser. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Sier ikke loven noe om slik økning og at den ikke kan økes mer enn så som mye i året, prosentvis økning. 100% hørtes ikke greit ut. Sjekk ut lovdata.no. Mulig du finner det du trenger der! Man vet jo aldri, men jeg tviler på at båtplasser er omfattet av noen slik lov, det er nok noe annerledes enn med husleie og lignende. Når bryggeanlegg fornyes kan det forventes at prisene øker på et eller annet vis. Å ikke informere om det på forhånd, og ringe opp og avkreve svar på dagen i ettertid er fullstendig på trynet etter min mening, ville aldri skjedd der jeg har båten. Forbrukerkjøpsloven gir også en god del rettigheter, men disse gjelder først og fremst ved kjøp av håndfaste objekter. Selv om dette dreier seg om leie tror jeg nok jeg ihvertfall bille ansett båtplass som håndfast objekt. Prisøkningen her er jo f.eks. forårsaket av utgifter til nytt bryggeanlegg ... svært fysiske greier. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2013 Nå vet jeg ikke hvor TS har båtplass, men kanskje i samme kommune? Til opplysning betaler jeg 8K i leie i året på Askøy vest, og der er ledige plasser så vidt jeg vet.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.