Jump to content

Kobling av VHF og plotter med NMEA 2000


largo

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en Simrad RS35, og har fra før en Garmin 4008. Jeg har imidlertid ikke gjort hjemmeleksa, for jeg trodde i min enfoldighet at det bare var å koble disse to enhetene sammen gjennom en NMEA 2000-kabel, så ville de snakke sammen og alt ville være topp.

 

Nå lurer jeg på om jeg kan få noen helt konkrete, praktiske råd for hvordan jeg skal gå frem. Jeg har skjønt at jeg må ha strøm koblet til dette nettet, og jeg må terminere åpne utganger? Jeg har en kabel og en bro med tre kontakter. Hva mer behøver jeg, eller skal jeg eventuelt bare glemme å fikse dette selv?

Link to post
Share on other sites

NMEA2000 er bygd opp slik at du må ha en backbone og derfra går det droppkabler til hver node. Kjøp et NMEA2000-startkit. det inneholder en backbone-kabel, en powerkabel som forsyner bus'en med 12V, en endemotstand og noen t-stykker. Backbone'en kan du legge opp fra f.eks. instrumentbordet, via kabinen, via evt. flybridge eller utvendig styreposisjon og videre til motorrommet, allt ettersom hvor du har utstyr koblet opp på bus'en. Backbone-kabelen kan settes sammen av kabler i ønsket lengde slik at du får t-stykkene der du måtte ønske. Hvis du bare har kartplotter og GPS-mottager tilkoblet holder det at bus'en monteres i instrumentbrettet. Alle koblinger er universale uavhengig av produsent. Kjøper du f.eks. en AIS fra Garmin så følger det med en droppkabel og et t-stykke som du kobler inn der det måtte passe på backbone'en. Håper dette var forståelig.

Link to post
Share on other sites

Det følger som regel med 2 T-stykker og to kabler, Det ene T-stykket må brukes til power kabelen og det andre til multifunksjonskjermen, da mangler det en T for RS35 (Noen Simrad produkter kommer med T og kabel, RS35 gjør ikke det siden det ogspå har NMEA 183) Dette er tilfelle både for Lowrance (Som er det Simrad bruker når det er Micro-C og ikke SimNet konnektorer) og Garmin. Det er mulig det ikke vil mangle en kabel, det kommer an på installasjonen på den enkelte båt. Jeg liker ikke å ha lange droppkabler koblet til et nettverk som bare består at T-koblinger, da jeg har sett problemer med en slik konfigurasjon når nettverkene blir litt større (noe de ofte blir etter hvert)

Link to post
Share on other sites

Med startkit fikk jeg de delene jeg trengte; to terminatorer, to T-koblinger og et par kabler. AIS-overføring fra VHF til plotter ble en suksess, men GPS-data den andre veien gikk ikke. Jeg fant plotteren der jeg skulle finne den i oppkoblingsmenyen på VHFen, men den leverer ikke data. Kan dette være fordi GPS er koblet til plotteren via nettverk? Det er jo ikke integrert GPS i Garmin 4008. Må jeg i så fall rive ut en GPS som jeg setter i NMEA2000-nettverket?

Link to post
Share on other sites

abbor; jeg gjorde ikke det, men jeg hadde en dropkabel og en t-kobling fra før (som jeg trodde var nok). Jeg skjønner nå at jeg må ha en ny GPS. Men jeg mener det er en GPS17 jeg har - hvis den jeg har kan kobles med NMEA 2000, den er vel seks-syv år gammel, så kan kanskje det være løsningen?

Link to post
Share on other sites

Burde vel være mulig å få 4008 til å bridge gps data fra NMEA 183 til NMEA 2000. Min gamle Raymarine E80 gjorde i hvertfall det og Simrad NSS12 som jeg har i dag gjør det. Sjekk manualen om det står noe om dette.

 

En annen ting å sjekke er software version på RS35, du ser det på skjermbildet rett etter oppstart. De første enhetene som ble sendt ut hadde software med litt kommunikasjonsproblemer. Ble fikset i juli ned sw 1.112

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk now Free

 

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...