Jump to content

Demontere Dekksluke på Marex 280. Er denne limt eller pakning ?


Worry II

Recommended Posts

Heisann !

Jeg må demontere denne dekksluka i kveld, grunnet lekkasje rundt.

Er det noe som har gjort jobben på denne eller tilsvarende luker som vet om den sitter godt fast ?

Sitter den originalt i Sika eller tilsvarende lim, eller et det bare en pakning rundt ?

Skal gjøre jobben i kveld et stykke unna, så lurer på om jeg må ha med brekkjernet ? :pray:

 

bilde

 

Fikk løsnet ramma lett på innsiden, var fukt i takplatene framme:

bilde

 

Tenker å få den av og legge den i Sika rundt hele.

 

Merket er Bomar:

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Ring Marex og hør da vel. De burde vite. Tipper det er brukt Sikaflex eller tilsvarende. Har du funnet hvor det lekker?

Det er vel mellom luke og båt/tak siden det er vått i takplater?

Det kan faktisk lekke mellom glass og aluminumsramme også. Kan skje hvis det er litt skjevhet i underlag.

Var det på en luke i en båt jeg hadde for en del år siden. Vår umulig å se noe feil med blotte øye, men det lakk i et hjørne mellom glass og gummilist.

 

Jet byttet en luke for mange år siden og gjorde som deg. Løsnet innerramme, åpnet luke og løsnet og fjernet alle skruer. Skjærte med skarp kniv rundt de hele og løsnet luken . Jeg satte i en ny luke. Da ny luke ble montert rengjorde jeg først veldig godt rundt kanten. Ny sika ble lagt på og luken montert. Skrudde den svakt ned til rundt hele, og etterstrammet litt etter at sika hadde satt seg. Vet ikke om det er fasit, men synes det blir bedre pakningsvirkning vel å ikke dra skruenene helt til med en gang. Du kan jo høre med Marex ang dette også.

 

Du bør kanskje tenke litt på å ikke bende for mye i den luken du tar av hvis den skal brukes på nytt. Da vil nok lekkasje mellom glass og ramme kunne skje.5

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

.. Har du funnet hvor det lekker?

Det er vel mellom luke og båt/tak siden det er vått i takplater?..

 

 

Ja, det er tett mellom alu og glass, så er mellom alu og tak. Jeg prøver meg etterpå med en kniv i beredskap. Det er vel neppe limt rundt kanten, kun på topp, så det hadde jo vært rart om den ikke løsnet da. Skal ta et par bilder av jobben og legge ut i morgen. Takk for svar olpi !

 

Har ingen umiddelbar lyst til å kjøpe ny :nonod: (jeg skjønner hvorfor Marex er noe dyrere enn andre båter..)

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Slike luker er dyre. Om de benytter Bomar, Moonlight e.l. utgjør nok ikke så mye. Er ikke så mange luker heller :-).

Her er priser på Moonlight : http://sleipner.no/produkt/16789/moonlight-motorbatluker/

Er vel kanskje en 50 x 50 du har?

 

Det forundrer meg mye mer at Marex ikke har montert hydraulisk styring på disse båtene. Koster mer, men er mye bedre. Selv Scand som har fått så mye pepper har hatt det "i alle år" ... ;-)

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Da er det ettermontert. Kan jo enkelt se det er sylinder med hydrauliske slanger ved rorarm. Eventuelt o det er rattpumpe som rattet er festet til. Da ser du lufteskrue på toppen, på baksiden hydrauliske slanger men de er skjult normalt.

 

Man merker raskt ved bruk om man har hydraulisk styring med tilbakeslagsventil eller mekanisk styring.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Umiddelbart tenker jeg også det er lurt å kun stramme skruene delvis i første omgang. Da vil vel tettemassen bedre kompansere for ujevnheter. Spørsmålet blir vel i neste omgang om det er heldig for tetningen rundt skruene at de skrues rundt etter at tettemassen har satt seg, for da vil den vel slippe rundt skruen. Men om skruene ikke er gjennomgående så går det vel. - kanskje vanntro har noe å komme med her?

 

Hva med butyltape?

-isåfall unngå svart pga dette er et område som er utsatt for berøring og sverting.

Link to post

Jeg byttet en tilsvarende luke i sommer. Det var ikke en triviell jobb. Etter å ha skrudd ut alle skruene måtte jeg banke inn et flatjern ganske tett rundt hele. Deretter var det å bende løs, først med flattjern, deretter med større og tykkere verktøy. Selv når jeg hadde en cm klaring på en av kantene måtte jeg bende på samme måten på motsatt side.

 

Det ble selvfølgelig endel skader i gelcoat etter behandlingen.

 

Fordelen jeg hadde var at den gamle luka ikke hadde noen "flens". Dermed kom jeg greit til fra innsiden når jeg skulle banke inn kiler. Du sliter vel litt mer med tilkomst for verktøy uten å skade dekket på utsiden mer enn nødvendig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Som ved lekkasjer i skrudde vinduer så er det samme tetningsmasse som er overlegen ved skrudde dekksluker: TEROSTAT 2759

Dette er en butylmasse som slipper litt løsemiddel og danner en fleksibel tyggegummi-aktig pakning som ikke herder. Med en slik masse er vil det "aldri" bli lekkasje fordi den ikke kan "slippe i limingen".

En slik masse vil også gjøre jobben langt enklere om man skal ha behov for demontering ved senere anledning.

PS.

Terostat 2759 fordrer at luken din er mekanisk festet med skruer.

 

Dette er den rimligste prisen jeg har funnet for produktet hittil: http://www.caravan.no/?mod=product&id=50055

 

Bruk f. eks. tapetkniv(Stanley kniv) til å skjære gammel fugemasse og sørg for å fjærne restene av denne totalt(puss bort det siste og vask med rødsprit/aceton).

Deretter påfører du så mye Terostat at det tyter ut ved montering. Vent ca 15-20 minutter og "napp" bort overskytende masse(når du får en liten klump i neven dytter du denne mot den massen du skal fjærne, så tar den med seg den overskytende massen og til slutt har du en stor klump med masse i hånden). Fix & Ferdig !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du er helt sikker på at vannet kommer via lekkasje rundt luka og ikke lenger oppe? Vannet tar mange rare veier...

Takk for mange gode tips og råd ! Jeg har gjort ferdig denne jobben i kveld og kommer tilbake med noen bilder i morgen når jeg får koblet mobilen til pc-en. Det gikk veldig fint, men det måtte jo komme yr fra skya ! Sånn er det jo bare ! Men lekkasjestedet ble funnet med en gang luka ble løftet opp. Fjærnet gammelt lim, noe som tok lenger tid enn anntatt, renset med aceton, fuget opp med nytt lim og skrudd fast. Tok 3 timer. Dekkslukebytte-hatt er herved i skapet :-)

Link to post

Slik gjorde jeg jobben:

 

Åpnet luka og skrudde ut skruene:

 

bilde

 

 

 

Så var det et godt tak i ramma dra den opp så jeg fikk kilt inn en skrutrekker i hjørnet, så kniven fikk plass:

 

bilde

 

 

Snittet rundt hele, med hjelp av skrutrekkeren (forsiktig så klart). Men dette var enkelog greit, løsnet lett og lekkasjestedet kom til syne med en gang:

 

bilde

 

 

 

Det var akkurat her jeg hadde formening om at det ikke var tett, så det stemte. Litt råte, men det får bare være. En båt er vel sjeldent fuktfri :nonod: :

 

bilde

 

Så var det å skjære vekk rest-lim, både på tak og på alu-ramma til luka, for så å maskere for eventuelt overskudds-lim (tape i 2 høyder med overlapp, så det meste av limet fosrvinner når det øverste tape-laget dras av:

 

bilde

 

 

På med Sika. Limte også en stripe i kanten rundt på taket:

 

bilde

 

 

På med luka og av med tape i 2 omganger. Gikk veldig fint med 2 høyder tape (ca 2mm overlapp):

 

bilde

 

 

Fuget også opp innvendig rundt hele luka:

 

bilde

 

Nå venter jeg bare på en helvettes regnskur for test.. (turte ikke prøve med vannslange da det må tørke litt føst)

 

Dekkslukebyttehatt henger i nå skapet ! :thumbsup:

Link to post

Det er ikke råte du har, men et heftig anngrep av muggsopp :wink:

 

Hadde du benyttet Terostat 2759 så hadde det vært enklere å ta av luken om det skulle bli behov senere, men dette ble nok tett i denne omgang.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...