Worry II Startet 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2013 (redigert) Heisann ! Jeg må demontere denne dekksluka i kveld, grunnet lekkasje rundt. Er det noe som har gjort jobben på denne eller tilsvarende luker som vet om den sitter godt fast ? Sitter den originalt i Sika eller tilsvarende lim, eller et det bare en pakning rundt ? Skal gjøre jobben i kveld et stykke unna, så lurer på om jeg må ha med brekkjernet ? Fikk løsnet ramma lett på innsiden, var fukt i takplatene framme: Tenker å få den av og legge den i Sika rundt hele. Merket er Bomar: Redigert 2.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Ring Marex og hør da vel. De burde vite. Tipper det er brukt Sikaflex eller tilsvarende. Har du funnet hvor det lekker? Det er vel mellom luke og båt/tak siden det er vått i takplater? Det kan faktisk lekke mellom glass og aluminumsramme også. Kan skje hvis det er litt skjevhet i underlag. Var det på en luke i en båt jeg hadde for en del år siden. Vår umulig å se noe feil med blotte øye, men det lakk i et hjørne mellom glass og gummilist. Jet byttet en luke for mange år siden og gjorde som deg. Løsnet innerramme, åpnet luke og løsnet og fjernet alle skruer. Skjærte med skarp kniv rundt de hele og løsnet luken . Jeg satte i en ny luke. Da ny luke ble montert rengjorde jeg først veldig godt rundt kanten. Ny sika ble lagt på og luken montert. Skrudde den svakt ned til rundt hele, og etterstrammet litt etter at sika hadde satt seg. Vet ikke om det er fasit, men synes det blir bedre pakningsvirkning vel å ikke dra skruenene helt til med en gang. Du kan jo høre med Marex ang dette også. Du bør kanskje tenke litt på å ikke bende for mye i den luken du tar av hvis den skal brukes på nytt. Da vil nok lekkasje mellom glass og ramme kunne skje.5 Redigert 2.Oktober.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) .. Har du funnet hvor det lekker? Det er vel mellom luke og båt/tak siden det er vått i takplater?.. Ja, det er tett mellom alu og glass, så er mellom alu og tak. Jeg prøver meg etterpå med en kniv i beredskap. Det er vel neppe limt rundt kanten, kun på topp, så det hadde jo vært rart om den ikke løsnet da. Skal ta et par bilder av jobben og legge ut i morgen. Takk for svar olpi ! Har ingen umiddelbar lyst til å kjøpe ny (jeg skjønner hvorfor Marex er noe dyrere enn andre båter..) Redigert 2.Oktober.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Slike luker er dyre. Om de benytter Bomar, Moonlight e.l. utgjør nok ikke så mye. Er ikke så mange luker heller :-). Her er priser på Moonlight : http://sleipner.no/produkt/16789/moonlight-motorbatluker/ Er vel kanskje en 50 x 50 du har? Det forundrer meg mye mer at Marex ikke har montert hydraulisk styring på disse båtene. Koster mer, men er mye bedre. Selv Scand som har fått så mye pepper har hatt det "i alle år" ... ;-) Redigert 2.Oktober.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Det forundrer meg mye mer at Marex ikke har montert hydraulisk styring på disse båtene. .. Jeg tror jeg har det, olpi.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Da er det ettermontert. Kan jo enkelt se det er sylinder med hydrauliske slanger ved rorarm. Eventuelt o det er rattpumpe som rattet er festet til. Da ser du lufteskrue på toppen, på baksiden hydrauliske slanger men de er skjult normalt. Man merker raskt ved bruk om man har hydraulisk styring med tilbakeslagsventil eller mekanisk styring. Redigert 2.Oktober.2013 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Umiddelbart tenker jeg også det er lurt å kun stramme skruene delvis i første omgang. Da vil vel tettemassen bedre kompansere for ujevnheter. Spørsmålet blir vel i neste omgang om det er heldig for tetningen rundt skruene at de skrues rundt etter at tettemassen har satt seg, for da vil den vel slippe rundt skruen. Men om skruene ikke er gjennomgående så går det vel. - kanskje vanntro har noe å komme med her? Hva med butyltape? -isåfall unngå svart pga dette er et område som er utsatt for berøring og sverting. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Jeg byttet en tilsvarende luke i sommer. Det var ikke en triviell jobb. Etter å ha skrudd ut alle skruene måtte jeg banke inn et flatjern ganske tett rundt hele. Deretter var det å bende løs, først med flattjern, deretter med større og tykkere verktøy. Selv når jeg hadde en cm klaring på en av kantene måtte jeg bende på samme måten på motsatt side. Det ble selvfølgelig endel skader i gelcoat etter behandlingen. Fordelen jeg hadde var at den gamle luka ikke hadde noen "flens". Dermed kom jeg greit til fra innsiden når jeg skulle banke inn kiler. Du sliter vel litt mer med tilkomst for verktøy uten å skade dekket på utsiden mer enn nødvendig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Skrotnisse Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Jeg gjorde samme jobb på min MArex. Trøsten er at den ble potta tett etterpå, verd jobben Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 (redigert) Som ved lekkasjer i skrudde vinduer så er det samme tetningsmasse som er overlegen ved skrudde dekksluker: TEROSTAT 2759 Dette er en butylmasse som slipper litt løsemiddel og danner en fleksibel tyggegummi-aktig pakning som ikke herder. Med en slik masse er vil det "aldri" bli lekkasje fordi den ikke kan "slippe i limingen". En slik masse vil også gjøre jobben langt enklere om man skal ha behov for demontering ved senere anledning. PS. Terostat 2759 fordrer at luken din er mekanisk festet med skruer. Dette er den rimligste prisen jeg har funnet for produktet hittil: http://www.caravan.no/?mod=product&id=50055 Bruk f. eks. tapetkniv(Stanley kniv) til å skjære gammel fugemasse og sørg for å fjærne restene av denne totalt(puss bort det siste og vask med rødsprit/aceton). Deretter påfører du så mye Terostat at det tyter ut ved montering. Vent ca 15-20 minutter og "napp" bort overskytende masse(når du får en liten klump i neven dytter du denne mot den massen du skal fjærne, så tar den med seg den overskytende massen og til slutt har du en stor klump med masse i hånden). Fix & Ferdig ! Redigert 2.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
baatsman Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Du er helt sikker på at vannet kommer via lekkasje rundt luka og ikke lenger oppe? Vannet tar mange rare veier. Ellers er gjerne etterstramming av dekksluke vanlig etter noen år. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Worry II Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Du er helt sikker på at vannet kommer via lekkasje rundt luka og ikke lenger oppe? Vannet tar mange rare veier... Takk for mange gode tips og råd ! Jeg har gjort ferdig denne jobben i kveld og kommer tilbake med noen bilder i morgen når jeg får koblet mobilen til pc-en. Det gikk veldig fint, men det måtte jo komme yr fra skya ! Sånn er det jo bare ! Men lekkasjestedet ble funnet med en gang luka ble løftet opp. Fjærnet gammelt lim, noe som tok lenger tid enn anntatt, renset med aceton, fuget opp med nytt lim og skrudd fast. Tok 3 timer. Dekkslukebytte-hatt er herved i skapet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Jeg har tilsvarende luke som også hadde lekkasje . Jeg har gjort samme jobben som worry men i mitt tilfelle ble det ikke helt tett før jeg tok ut glasset i luka og fuget på nytt med Biltema.s Rutetettning. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Slik gjorde jeg jobben: Åpnet luka og skrudde ut skruene: Så var det et godt tak i ramma dra den opp så jeg fikk kilt inn en skrutrekker i hjørnet, så kniven fikk plass: Snittet rundt hele, med hjelp av skrutrekkeren (forsiktig så klart). Men dette var enkelog greit, løsnet lett og lekkasjestedet kom til syne med en gang: Det var akkurat her jeg hadde formening om at det ikke var tett, så det stemte. Litt råte, men det får bare være. En båt er vel sjeldent fuktfri : Så var det å skjære vekk rest-lim, både på tak og på alu-ramma til luka, for så å maskere for eventuelt overskudds-lim (tape i 2 høyder med overlapp, så det meste av limet fosrvinner når det øverste tape-laget dras av: På med Sika. Limte også en stripe i kanten rundt på taket: På med luka og av med tape i 2 omganger. Gikk veldig fint med 2 høyder tape (ca 2mm overlapp): Fuget også opp innvendig rundt hele luka: Nå venter jeg bare på en helvettes regnskur for test.. (turte ikke prøve med vannslange da det må tørke litt føst) Dekkslukebyttehatt henger i nå skapet ! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Det er ikke råte du har, men et heftig anngrep av muggsopp Hadde du benyttet Terostat 2759 så hadde det vært enklere å ta av luken om det skulle bli behov senere, men dette ble nok tett i denne omgang. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Worry II Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Hadde du benyttet Terostat 2759 så hadde det vært enklere å ta av luken om det skulle bli behov senere, ... Ja, jeg så du skrev det i går, men jeg måtte få fikset dette i går kveld så jeg måtte ta det jeg hadde. Litt muggsopp i hjørnet der oppe vi vel neppe lage en masse skumle gasser ? Eller hva tror du ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.