Tampeservice Startet 2.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2013 Kompressoren i vår båt har vært utkoblet av forrige eier pga støy og lite vits for en halvplaner. Jeg tenkte det kunne være kjekt å kunne tilkoble denne igjen men da med en bryter. Dette er gjort og ved innkobling synker turtallet med 200 o/m!? Skal det ikke være omvendt -at turtallet øker? Ser også at slangeskjøter på røret fra kompressor til turbo blåser seg skikkelig opp og utvider seg mye. Motoren virker helt frisk og fin men dette synes jeg er litt merkelig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Det nytter jo ikke bare aa tilfoere mer luft, du maa jo ogsaa tilfoere mer diesel for aa kunne nyttiggjoere deg denne ekstra luften. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Grunnen til dette er både kompressor og dynamo blir drevet av samme rem. Når du kobler innn kompressor slurer remmen og dynamoen som viser turtall mister noen omdreininger. Du må skifte eller stramme remmen fra veien og opp til vannpumpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Helt normalt at det synker ca 200 O/m. Sangene blir harde, men de skal ikke bli oppblåst Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Hadde samme problemet på KAD43, det var som Elise skriver bytte eller stramme reima opp fra veiva ( den bakerste) litt vansklig å få tilgang men ikke mer enn en times jobb. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Hmm, det første som skjedde da vi overtok båten etter at forrige eier hadde byttet alle reimer var at dynamoreima røk pga mangel på etterstramming. De to andre reimene hadde halvert seg i tykkelse. Gummistøv i hele motorrommet og en helvetes regjøringsjobb... Etter denne hendelsen skiftet jeg alle 3 kilereimene og er nesten sykelig opptatt av å sjekke at alle er tilstrekkelig stramme og det er de også nå. Jeg tviler på at reimene slurer siden jeg hører at motorlyden går ned i turtall og det stemmer bra med det jeg ser på turtelleren. Kan det være at noe er tett og at kompressorluften ikke havner i innsuget og at det dermed bare blir mye motstand for kompressoren med resultat at motoren synker i turtall? Gummiskjøtene for luftrørene utvider seg kraftig så det er mye trykk der. Det nytter jo ikke bare aa tilfoere mer luft, du maa jo ogsaa tilfoere mer diesel for aa kunne nyttiggjoere deg denne ekstra luften. Det skal også nevnes at motoren ryker endel akkurat i det turtallsregisteret kompressoren skulle jobbet i før turbo får bygget trykk. Det var hovedgrunnen til at jeg ville koble denne med bryter. Det ser ut som motoren får nok diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Høres ut som at klaffen røret etter kompressoren muligens er fast. Den er plassert i røret der den deler seg i en Y mot turboen. Denne klaffen blir styrt av lufttrykket fra kompressor og turbo etter hva som gir høgest trykk. Ta av røret og sjekk om denne beveger seg lett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.