Jump to content

KAD 42, turtall synker ved innkobling av kompressor. Normalt?


Tampeservice

Recommended Posts

Kompressoren i vår båt har vært utkoblet av forrige eier pga støy og lite vits for en halvplaner. Jeg tenkte det kunne være kjekt å kunne tilkoble denne igjen men da med en bryter. Dette er gjort og ved innkobling synker turtallet med 200 o/m!?

Skal det ikke være omvendt -at turtallet øker?

Ser også at slangeskjøter på røret fra kompressor til turbo blåser seg skikkelig opp og utvider seg mye.

 

Motoren virker helt frisk og fin men dette synes jeg er litt merkelig...

Link to post
Share on other sites

Hmm, det første som skjedde da vi overtok båten etter at forrige eier hadde byttet alle reimer var at dynamoreima røk pga mangel på etterstramming. De to andre reimene hadde halvert seg i tykkelse. Gummistøv i hele motorrommet og en helvetes regjøringsjobb...

Etter denne hendelsen skiftet jeg alle 3 kilereimene og er nesten sykelig opptatt av å sjekke at alle er tilstrekkelig stramme og det er de også nå.

Jeg tviler på at reimene slurer siden jeg hører at motorlyden går ned i turtall og det stemmer bra med det jeg ser på turtelleren.

Kan det være at noe er tett og at kompressorluften ikke havner i innsuget og at det dermed bare blir mye motstand for kompressoren med resultat at motoren synker i turtall? Gummiskjøtene for luftrørene utvider seg kraftig så det er mye trykk der.

Det nytter jo ikke bare aa tilfoere mer luft, du maa jo ogsaa tilfoere mer diesel for aa kunne nyttiggjoere deg denne ekstra luften.

Det skal også nevnes at motoren ryker endel akkurat i det turtallsregisteret kompressoren skulle jobbet i før turbo får bygget trykk. Det var hovedgrunnen til at jeg ville koble denne med bryter. Det ser ut som motoren får nok diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...