Jump to content

Mer fart med glatt bunn?


Tallisman

Recommended Posts

Da er de bare og konstatere att etter Og ha fjernet alt gammelt bunnstoff med. Kalkblåsing og behandlet bunnen på ny igjen etter Seajet.s forskrifter så går min Båt ca 2, 2 knop bedre. Med 2700 omdreininger gjekk jeg før med 13 knop. Med same omdreining ligger jeg nå på 15,2 knop. Spørsmålet er om hvor lenge dette varer. Noen som har gjort tilsvarende jobb og har erfaring og dele om dette er noe som varer eller vil jeg ganske snart falle tilbake til 13 knop som jeg gjorde tidligere før jeg kalkblåste bunnen?.

Link to post
Share on other sites

For å bevare denne effekten til neste år, bør du gå over båten med en eksentersliper før påføring av nytt bunnstoff.

På denne måten har du glatt bunn etter påføring av bunnstoff hvert år

 

En annen mulighet for å få effekten til å vare, er å bruke båten så ofte at all dritt skvetter av på turen.

Link to post
Share on other sites

jo større fart jo mindre har bunnen å si siden mesteparten av den er over vann.

men de fleste båter går jo med middels fart og da er det viktig med ren og glatt bunn

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Godt jobba :thumbsup: Er det halvplaner då ? Kan være drifstofføkonomi slik.

Treng vel ikkje nytt bunnstoff igjenn allerede til våren :smiley: Bare opp å spyle før ferieturen.

Båten er en halvplanende Saga og jeg Kommer heretter til og satse på att det holder med renspyling i lange tider framover og blir det behov for og påføre nytt Bunnstoff så kommer jeg til og bruke bunnstoff som er godt uttynnet. Ikke noe mer av tjukke lag med bunnstoff for mitt vedkommende .
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...