Jump to content

VP 41A røyk ved kaldstart. Hva med varmluftpistol?

Zach

Recommended Posts

Jeg er obs på at det er maaange tråder her på BP om røykproblemer (og startproblem) med VP 41A og varianter av denne motoren. Og mange er nok gått lei av trådene om både røyken og motoren, så jeg forsøker med en presis emne overskrift for å friste noen til å svare (hvis de har erfaringer). Jeg har tilsvarende motor og problem som nevnt. Jeg fikk tips om å bruke varmluftpistol på luftinntaket til motoren. Påstand fra en som har prøvd på annen motor: lettstartet (sikkert riktig) og mye mindre røyk(?). Har ikke prøvd, men kanskje det er noen der ute som har prøvd? Litt tungvint med varmluftpistol som må knyttes til landstrøm, men hvis det blir lite røyk er det vel greit. Men det bør også være mulig å bruke inverter på ca 1500 watt. Noen som har synspunkter på dette?

Hei.

Jeg har selv en Ford og de er også kjent for mye røyk ved start av kald motor, og jeg har prøvd "trikset" ditt og det fungerer, jeg varmet ca ett til to min inn i innsuget og startet motoren, mye lettere start og så godt som ingen røyk ved oppstart og så fortsatte jeg å varme i innsuget etter den var startet og dermed så var all røyk borte. Dette prøvde jeg i fjor vinter ved noen minusgrader og da pleier min motor våre treg å starte for så å røyke myyye etter oppstart, så at det virker, ja helt klart. For å få bukt med all denne røyken og tregstartingen så holder jeg på å planlegge å montere thermostart, glødespiral med dieseltilskudd så en får en flamme til oppvarming inne i innsuget, dette er mye brukt på Ford og perking, bl.a.

Mvh Rune

De 41a motorene jeg hadde hadde originale glødeplugger i manifolden. Jeg brukte de ALLTID og merket forskjell men ikke mye. Jeg laget en timer slik at de stod på i et par minutt etter start også men noe underverk ble det ikke...

En skikkelig hårføner vil jeg tro har LANGT bedre effekt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det var glødeplugger på min, men ble anbefalt fjernet. Og det er gjort. Dette pga. tilfeller hvor glødespiralen hadde løsnet med motorhavari som resultat. Noen 41A har ikke glødeplugger innmontert.

Det løsningen Lars H. beskriver, kan vel bidra til mindre røyk. Men passer kanskje ikke til VP og 400 Watt er vel i minste laget? Burde ha vært en tilsvarende løsning som kunne passe i holderen for luftfilteret, og med større effekt. Kunne ha vært noe.

Redigert av Zach (see edit history)

Vet ikke om jeg har skrevet det før men hadde tidligere en "hjemmemarinisert" TD 70 F.

Den måtte jeg bruke varmluftpistol på når temperaturen kom under ca 5-10 grader ellers ville den ikke starte.

Den var så tungstartet at når det ble kuldegrader så kunne jeg ikke ta bort pistolen umiddelbart etter den hadde startet for da stoppet den.

Den var nesten røykfri hvis den fikk varme to-tre minutter etter start.

Jeg bygget også slikt kaldstart flammesystem. Det virket men prøvde det bare en gang som en test. Da var det så varmt at motoren hadde startet uansett.

Ellers så hadde jeg tatt i land både turbo og mellomkjøler og laget nytt "luftfilter" så den varme luften fra pistolen hadde kort vei inn i motoren.

Du må prøve selv, så ser du om det har noe for seg på din motor.

Obs.

Har du brennbart luftfilter så fjern dette før forsøket.

Kan ikke tenke meg at luften blir så varm at turboen vil ta skade men det kan sikkert andre svare på.

Jeg hadde og en tungstartet Volvo 70,og hadde planer om å lage en slange fra webastoen til innsuget,og la denne varme en stund før oppstart. Fikk aldri fullført dette,da jeg fant ut hvordan kaldstarten fungerte,og ikke trengte det. Røyker endel ved oppstart,men det lever jeg med. Tror nok det hadde gjort susen,men har som sagt ikke prøvd.

Har vurdert a sette på eber vannvarmere,ein på hver motor.Fordel med varmt vatn i uthavn.Vil ha ein på hver motor for å ha to separate system.Er det noken her på forumet som har vannvarmer på motor og v v tank.Sliter med mykje startrøyk med kalde motorer.Antar det vil hjelpe å få varme i motor

Hei

Som eier av 2 stk omtalte maskiner kjenner jeg godt til startrøyken ja..

men det var før... jeg overhalte både pumper og dyser og lagde til slik at vannvarmeren kunne forvarme motorene før oppstart , det finnes en egen tråd om det "prosjektet" her .

Erfaringer jeg har gjordt meg er at når motorene har stått ca 1 døgn feks. etter en overnatting i en gjestehavn trenger jeg ikke noe forvarming , motorene starter lett og røyker svært lite , derimot på døgn nr. 2 er de mer "iskald" og liker å hoste og sende ut noe røyksignal , en liten halvtime med dieselvarmeren gjør da underverker .

I det siste har jeg begynt å brukt varmtvannstanken for å "holde" på varmen på motorene , dvs. når jeg ankommer en havn er motorene følgelig driftstemperert , ved å benytte en sirkulasjonspumpe og varmtvannstanken på 700W greier jeg fint og holde god lunk i maskinene over lang tid .

Det er verdt å merke seg at jeg benytter kjølevanns-uttaket på siden av blokken til og tilføre varme og ikke inn i forkant over termostater , dette gir en betydelig mer effektiv oppvarming av motoren .

Ulempen med mitt system er all rekingen opp og ned i maskinrommet for å betjene ventiler , det har jeg en plan om å gjøre noe med , men når det skal gjøres har jeg desverre ingen plan om.

Overhaling av dyser kan du lese om her

og skulle du ha problemer med driftstemperaturen på motoren

finner litt om det her

Lykke til :smiley::smiley:

Jeg prøvde med varmluftpistol i dag, men ikke noen vesentlig forskjell på røyken. Mulig jeg ikke plasserte pistolen nær nok innsuget, men var litt redd for å ødelegge filterinnsatsen. Den kunne jeg jo ha tatt ut, men da blir det alt for tungvint.

Løsningen som Lars H. presenterer ovenfor (#5)*: Traff en kar i havna i dag som mente at noe tilsvarende var laget til VP, men jeg har aldri sett eller hørt om noe sånt. Kanskje noen der ute har? Interessant i så fall.

*Lanskje du Lars H vet målene og pris?

Redigert av Zach (see edit history)

Varmespiralen som Lars H skriver om, er akkurat samme som er brukt på haugevis av volvomotorer, spesielt i biler. Denne har tildels samme formål som fakkelstart, nemlig å varme innsug.luft for lettere start. Fakkelstart er en liten glødespiral/plugg som får tilført litt brennolje slik at blir et lite bål i innsuget. Dette bålet slukker idet motoren fyrer og har ingen annen fungsjon enn å gi lettere start i kulde.

De fleste varme-element går over et rele' som holder elementet varmt etter at motor er startet, slik at motoren får litt varmere luft inntil den blir varm. Dette skal da gi litt mindre smog ved oppstart. Men i tillegg har vel noen et eksosspjeld ala motorbrems som går på slik at motor må jobbe litt mer for raskere å komme opp i temp....

Mine 74EDC maskiner føler på temperaturen og legger om nødvendig inn ekstra tørn før injection av diesel og oppstart. Varmen som utvikles reduserer oppstartrøyk i kaldt vær.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg prøvde med varmluftpistol i dag, men ikke noen vesentlig forskjell på røyken. Mulig jeg ikke plasserte pistolen nær nok innsuget, men var litt redd for å ødelegge filterinnsatsen. Den kunne jeg jo ha tatt ut, men da blir det alt for tungvint.

Løsningen som Lars H. presenterer ovenfor (#5)*: Traff en kar i havna i dag som mente at noe tilsvarende var laget til VP, men jeg har aldri sett eller hørt om noe sånt. Kanskje noen der ute har? Interessant i så fall.

*Lanskje du Lars H vet målene og pris?

Jeg må bare slutte meg til samme konklusjon , var borte i båten igår og for moro skyld testet med varm luft fra varmeapparatet , som blåste 50-60 gr. varmluft rett inn i turbo , altså ikke foran filter .Slangen kommer fra et 10KW varmeapparat som gikk for fullt , max temp på luften lå på 60 gr.

Motor var akkurat like tungstartet og røykte akkurat like mye , glødepluggene som står i innsuget føler jeg heller ikke gir noe som helst effekt !

Nei , takke meg til oppvarming av kjølevannet , det funker !!

Her ligger slangen rett i innsuget !

bilde

Og her viser temperaturen på luften

bilde

:smiley::smiley:

jeg koblet bare på en sirkulasjonspumpe på kjølevannet som går igjennom bereder dette fungerte veldig bra på min TAMD 31 A motor (lille bror til 41) og har samme medfødte feil , behøver ikke ha noe annet uttak en det som er orginalt i forkant av motor som er til bereder!

sett på sirkulasjonspumpen minimum 3-4 timer før du skal starte motor og du har 50-70% mindre røyk kontra kald motor ,du kan også sette på pumpen dagen før du skal ut , ikke noe problem det , kan tenke meg at du får en kjølevanns temp på ca 35-40 grader , jeg har prøvd alt annet på denne A motoren uten at det ble bedre , men dette funker bra!! har nå skiftet til en TAMD 41 P motor så problem med røyk er nesten borte :-)

Er det ikke mulighet for å sette på en 220v motorvarmer da? Siden disse motorene også brukes i volvo lastebiler... Det er mulig på mine 5,9 cummins

Eller denne 220V motorvarmeren med sirkulasjonspumpe http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41189336&folderId=2167221

Koster ca 1500.- koble denne opp med en ring hytta varm feks.

Sendte en epost til firma og fikk til svar:

Hei, ja mange har kjøpt til båt. De monterer

2 stk ved to motorer. Din sirkulasjonskrets er

også åpen når motor står rolig skulle jeg tro.

Det er de aller fleste, men detaljene på din

motor/kjøleanlegg har vi ikke:)

mvh Olsen Bilelektro

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Enig i den Nimba. Når jeg ikke ligger for landstrøm kan jo generatoren på 9, 4 kw gå en halv time i uthavn.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...