Dorsken Startet 3.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2013 På slutten av sommeren fyllte vi tanken og har senere nesten ikke brukt båten. For blant annet å kunne lure stortorsken til nyttårsmiddag kommer båten til å ligge i boblehavn i vinter. Er det umlig å dra ut i 10 kalde grader på sommediesel? Finnes det event. et lurim å putte på tanken? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
nomen Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Parafin mot kulda,og en skvett totakts olje mot at parafinen er "tørr",så er du klar til å dra torsk. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Dorsken Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Parafin mot kulda,og en skvett totakts olje mot at parafinen er "tørr",så er du klar til å dra torsk. Det er jo lurim greit nok det. Hvor mye snakker vi om pr. 10 liter Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Du kan varme opp båten (tanken) til +1 sommer diesel begynner å skille ut voks ved i -1 ( tåkepunkt) har du stor motor? Tappe av et par 25l og etter fylle etter uti nov. med vinterdiesel. (lagres mørkt).. Redigert 3.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøga Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Parafin mot kulda,og en skvett totakts olje mot at parafinen er "tørr",så er du klar til å dra torsk. har du ikke greie på hva du sier, så er det bedre å ikke si noe. parafin inneholder allllllt formye svovel til att du kan gjøre det. svovel blir ikke borte av å tillsette 2taktsolje. svovelholdig diesel er en stor årsak til innjektorhavarier. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Nå ligger vel tanken i bunnen av båten ut mot skroget, og dermed ligger den mot et varmemagasin på rundt 4 grader C også om vinteren.. Jeg kan vanskelig se for meg at det skulle bli så mange blå grader i dieselen ved 10 blå ute i luften at dette skulle skape store problemer... Selv hadde jeg en båt liggende ute en vinter i Breviksstrømmen, med åpen sjø og strøm logget aldri kaldere enn -1 inne i båten og ved motoren... Ingen varme på. Var vel ned mot 10-15 blå ute på det meste.. Er mye energi i varmen som varmer opp skroget under vannlinjen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hulda Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Kjør på, jeg har startet motoren i 25 kalde uten problemer. Men tanken min ligger under vannlinjen. Hvor din ligger, skriver du ingenting om. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Voksing av diesel er vel mer aktuelt på en bil enn en båt på vinteren. Tankene mine ligger som på de fleste båter nede i båten under vannlinjen. Kjører Dieselvarmer på vinteren med -20 på utsiden. Har aldri hatt noe problemer med voksing. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Erik Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Betyr dette at man bør fylle bildiesel om høst/vinter, eller kan man forvente at også marinaene har vinterdiesel på tankene utover? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
nomen Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 har du ikke greie på hva du sier, så er det bedre å ikke si noe. parafin inneholder allllllt formye svovel til att du kan gjøre det. svovel blir ikke borte av å tillsette 2taktsolje. svovelholdig diesel er en stor årsak til innjektorhavarier. Det var nytt for meg,er ikke mer enn to år siden jeg ble fortalt av en som kjører diesel for Shell,at det ble blandet inn parafin i vinterdieselen. Mye kan jo ha forandret seg siden den gang. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Dorsken Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 ... Hvor din ligger, skriver du ingenting om. Takk for svar. Motoren er i isolert motorkasse og tanken ligger på utsiden av denne og over vannlinja. Så da må vi vel tappe ned/ kjøre en del for å etterfylle. Når går marinaene over til vinterdiesel? Vi pleier å fylle på Esso på Kongen i Oslo. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2013 Takk for svar. Motoren er i isolert motorkasse og tanken ligger på utsiden av denne og over vannlinja. Så da må vi vel tappe ned/ kjøre en del for å etterfylle. Når går marinaene over til vinterdiesel? Vi pleier å fylle på Esso på Kongen i Oslo. Oljeselskapene kjører ut Diesel etter tabellen lenger oppe, du må spørre på marinaen om hva de har på tanken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøga Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Det var nytt for meg,er ikke mer enn to år siden jeg ble fortalt av en som kjører diesel for Shell,at det ble blandet inn parafin i vinterdieselen. Mye kan jo ha forandret seg siden den gang. Dette er så feil som det kan være. på 70 tallet kan det stemme att de gjorde det. Men da var ikke motorene så fintfølende som nå. de som lager diesel bruker additiver i diesel, vinter/sommer. så kan hende det er å få tak i noe å blande inn i sommerdiesel. Når det er sakt, så er jeg veldig enig med flere her om tanken ligger i bunn av båten, skal vel ned i -10 på diesel før du vil få problemer trur jeg, ellers så har du fått utrulig dårlig sommerdiesel om bord. Redigert 4.Oktober.2013 av Cathrine. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Har aldri tenkt på dette som et problem egentlig! Båten brukes året rundt og tanken fylles når den kommer ned mot kvart. Noen ganger har det vært så lite bruk at sommerdieselen holder hele vinteren. Er det noen som har opplevd problemer med dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 I oppvarmet båt er det ikke problemer, det er verre i bil da kommer problemet ved -1 og sommerdiesel. Og lite på vestlandet. Mener å ha lest en gang i tiden at de forskeligge diesel variantene kommer ut av Destilasjonstårnet fra 250 til 350 grader Her er noe om parafin tilsetning. ikke lov. http://www.traktor.no/traktor-og-teknikk/2010/12/13/ikke-bruk-parafin-i-dieselen.aspx Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Erik Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Jeg har ikke hatt problemer, Bruker båten året rundt. Nå er det ofte ikke så kaldt her på vestlandet, men i fjor hadde vi uker og måneder med minusgrader. Så ille at vi ofte kjørte i is for å komme ut. Hadde null problemer. Men jeg husker ikke hvor jeg bunkra. Mistenker at jeg kjøpte en og annen 20 liter på vanlig bensinstasjon. Med bare 19 slanke/utørste hester i kjelleren er det ikke så nøye, og da kan jeg jo ha hatt flaks og unngått dette problemet selv om jeg ikke tok forehåndsregler, for jeg fyller fra bensinstasjonen over gata kun fordi jeg er lat.... Tror uansett jeg skal skyndte meg å bruke opp reservekannene med sommerdiesel først nå da, før jeg kjøper ny diesel. Og siden det stort sett er ubetjente Marina pumper jeg fyller på (og derfor ikke kan spørre dem hva de har på tankene), så tror jeg jeg handler Esso diesel med veiavgift i vinter da, hvis det blir kaldt... Dersom mann skulle være så uheldig at det skilles ut vokskrystaller pga kulde : vil disse da smelte inn i dieselen igjen ved temperatur økning, eller er det voks for alltid hvis det først har skjedd ? Redigert 4.Oktober.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 Men jeg husker ikke hvor jeg bunkra. Mistenker at jeg kjøpte en og annen 20 liter på vanlig bensinstasjon. Med bare 19 slanke/utørste hester i kjelleren er det ikke så nøye, og da kan jeg jo ha hatt flaks og unngått dette problemet selv om jeg ikke tok forehåndsregler, for jeg fyller fra bensinstasjonen over gata kun fordi jeg er lat.... Tror uansett jeg skal skyndte meg å bruke opp reservekannene med sommerdiesel først nå da, før jeg kjøper ny diesel. Og siden det stort sett er ubetjente Marina pumper jeg fyller på (og derfor ikke kan spørre dem hva de har på tankene), så tror jeg jeg handler Esso diesel med veiavgift i vinter da, hvis det blir kaldt... Dersom mann skulle være så uheldig at det skilles ut vokskrystaller pga kulde : vil disse da smelte inn i dieselen igjen ved temperatur økning, eller er det voks for alltid hvis det først har skjedd ? Dieselen på bensin stasjonen er biodiesel og ferskvare begrenset lagring. Det er temraturen rundt tanken som bestemmer inne/ute og om den får den varme fra sjøen. Voksen forsvinner ved + grader. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.