Executive Startet 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2013 Veteranmiljøer og båteiere vil vel helst ikke ha bensin med etanolinnblanding. Statoil reklamerer med 5% i 95 varianten. Hvordan er det med resten av bransjen. Kan vi kjøpe ren bensin enda? Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Bearded Beast Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 nei Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Mener på at det sto i bladet Amcar i enten forrige blad eller nummeret før at 98-oktan fremdeles leveres som ren bensin, også hos Statoil. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Hva som er innblandet i bensin og diesel for seks skyld er vanskelig å vite.. men som det skriver lengre opp så har iallefall Statoil 5% bioetanol i sin 95 bensin, men ikke i bensin 98, i Sverige er 5% bioetenol i også 98 bensin.. Hva de andre selskapene har i Norge er uvisst, det fremkommer ikke direkte Shell har 5% i sin 95 E5, det samme har St1.. men dette er et virrvar av leverandører.. så hva en har på tanken er ikke alltid like lett å finne ut av, selv om man tror man har tiger på tanken så er ikke det heller sikkert Redigert 4.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lgboat Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Putt en tier i banken, ikke en tiger på tanken..... Til alvoret; er det så farlig med 5 prosent sprit? Altså tilnærmet ren alko/metanol? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Det er noen bensinslanger, pakninger og diverse av gammel type som ikke er så glad i metanolinnholdet i bensinen. Det har ført til at man i noen tilfeller har opplevd lekkasjer og reparasjoner som man tror kan komme av den "nye" bensinen, rett og slett at gummien reagerer på spriten. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Det er lavere energiinnhold i Etanol enn i bensin og diesel enkelt og greit.... men nå utgjør ikke 5% allverden rent energimessing, men sysler en med tanken om E85, vel da er det merkbart .. E85 har kun 60-65% av energien i diesel, og litt i overkant av 70% per liter bensin.. Det er per liter for begge tilfellene Redigert 4.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 ... og etanol er hygroskopisk - dvs den tiltrekker seg vann under lagring. Og blir det nok vann oppstår til slutt faseseparasjon... http://www.enertechlabs.com/fuel_phase_separation_in_ethanol.htm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Betenkelig dette med faseseparasjon av etanol.. med tanke på vann... har lært noe i nytt i dag også.. Kan snart ta helg med god samvittighet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 .. og såvidt jeg har skjønt riktig, etanol har jo mer oktan enn bensin, dvs at dersom etanolen felles ut , så vil den resterende bensina ende opp med lavere oktantall...? Leste et sted i går at det foregår testing med Butanol som en erstatning for etanol. Butanol er visst mer lik bensin, ikke hygroskopisk og høyere energiinnhold. http://en.wikipedia.org/wiki/Butanol_fuel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Det er lavere energiinnhold i Etanol enn i bensin og diesel enkelt og greit.... men nå utgjør ikke 5% allverden rent energimessing, men sysler en med tanken om E85, vel da er det merkbart Det er svært godt merkbart. Flexfuelmotoren jeg har i bilen yter 210 hk på bensin og 235 hk på E85. Dreiemomentet skyter i været noe vannvittig. 368 N/m. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Merkelig, da må det presses mye mer suppe gjennom systemet(volumetrisk)... Energiinnholdet i E85 ligger på ca. 6,4 kWh per liter, mens bensin har ca. 9 kWh per liter.. og litt på siden diesel med 10,1 kWh/liter.. Så skal motoren yte mer med E85, så må den drikke mer.. En trenger 1,4 liter med E85 for at en skal få en energimengde som tilsvarer en liter bensin.. Redigert 4.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ivar Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 selvfølgelig går det med mer suppe, men her tar motoren seg av alt det praktiske og øker turbotrykk, drivstoffmengde osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Flexfuelmotorer går på alt fra 82 til 120 oktan. Takket være analyse av fuel, analyse av tenningsforløpet og en elektronisk styrt turbo. Jeg har blitt fortalt at på Avgas nærmer den seg 300 hk, uten at jeg har prøvd det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 "nye" bensinen, rett og slett at gummien reagerer på spriten. Må være noen trøndere som har kommet på denne forklaringen.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Må være noen trøndere som har kommet på denne forklaringen.. Hehe Ja, det stemmer at organisasjonen Amcar er stasjonert i Trondheim Jeg er ikke noen ekspert på slikt, bare så det er sagt. Men grunnen til bekymringen har nok Amcar fra flere hold, både norske erfaringer og fra andre steder, spesielt USA. Søker man litt på amerikanske sider kommer det fram flere artikler og bekymringer i forhold til nyere miljøvenligere bensintyper innblandet etanol i forhold til eldre motorer. Slik jeg forstår det går det mye i kompabiliteten med gummi og pakninger, men også at man skal ha erfart irring i drivstoffsystemet, visstnok på grunn av etanolen i bensinen. Selv bruker jeg 98-oktan på Chevellen og har derfor ikke erfart verken bra eller dårlige ting med etanol i bensinen. Klart, jeg hører jo på hva gammelkara innen amcarmiljøet snakker om, men det blir gjerne bare ord uten den store dokumentasjonen å slå i bordet med Har ikke akkurat det Amcar-bladet jeg refererte til for hånden her jeg sitter nå, men etter et kjapt søk fant jeg litt om bekymringer blant amcarfolket (kan vel også si oss da jeg selv har gamle motorer), for eksempel dette innlegget. Fant også henvisninger til amerikanske artikler, blant annet fra Fuel-Testers.com. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Er velkjent også I miljøer rundt veteransykler/classic racing. Fiberglasstanker tåler etanolen dårlig. De mykner og begynner å lekke rundt kraner. I tillegg begynner gummideler I forgassere/innsug å svelle. Så har man denne irringen som kommer av etanolens hygroskopiske egenskaper (ref. Ivars innlegg lengre opp) som også resulterer I rustdannelser I bensintanker av stål. Men.... I Norge er det 5% etanol I 95 oktan og intet I 98 oktan (som de fleste veterankjøretøyer bruker), så problemet er ennå begrenset I den grad det I det hele tatt er et problem. Noen land kjører opp I 10-15%, og da vil mange oppleve problemer. Ikke bare de med gamle motorer. Flere og flere land har kommet med krav om merking av all bensin med etanolgehalt på over 5%. Har lest at 15% innblanding er max for en umodifisert motor. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Garmin sin gfs 10 drivstoffmåler liker heller ikke etanol. Men 5% går bra Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Jeg kjørte min Opel Vectra umodifisert på E85 noen hundre kilometer,en god følelese å fylle tanken når det stod 8,90,- pr liter på pumpa. Men gleden varte ikke lenge,for som nevnt er det lavere energi innhold pr.enhet i E85 kontra bensin,slik at totalkostnaden pr.kjørte kilometer ble omtrent likt. Bortsett fra at bilen gikk litt dårligere,fungerte den helt greit,ble dog litt mer tungstartet på kalde dager. Hvorvidt noen komponenter tok skade av dette vites ikke,men jeg kjørte bilen flere tusen kilometer etterpå med ordinær bensin. Det må legges til at dette var en gammel bil som jeg ikke brydde meg mye om,hadde aldri gjort slikt med en motor jeg var "glad i". Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Du må ha en avansert motorstyring for å få effekt av å kjøre på E85. Hos meg går forbruket opp med 20%, men med en pris på 9.70/l vs 15/l går regnestykket i min favør. Ved siden av effektøkningen er det andre fordeler, bilen er 100% CO2 nøytral. Og jeg skal ikke stikke under stolen av jeg har glede av å erte opp en og annen Beemer eller Audist. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Hva er: "Beemer eller Audist"? kan "Beemer" ha noe med Bavaria båter å gjøre? Audist? Jeg vet hva nudist er, men? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 mye det samme det greiene der. Og du vet når du er det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Beemer/beamer er bmw/en som kjører bmw Audist er en som kjører audi Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Tusen takk for forklaringen, det hadde jeg aldri klart å tenke ut selv. Men da er vel jeg en Opist og Sagist som som kjører Opel og har en Saga27 båt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Ved siden av effektøkningen er det andre fordeler, bilen er 100% CO2 nøytral. Og jeg skal ikke stikke under stolen av jeg har glede av å erte opp en og annen Beemer eller Audist. Mulli kjører sikker en WV, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.