Jump to content

Nå skal båtsmuglerne tas

Sydvesten

Recommended Posts

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Støtter arbeidet med å få stoppet bruk av ulovlig innførte båter, men ser ett par utfordringer som også er nevnt i artikkelen.

Hvordan skal de kunne kontrollere at båten er lovlig å bruke i norge, uten ett obligatorisk register?

Hvilke papirer er en båteier pålagt å ha ombord? Så vidt jeg vet, ingen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vil tro at et obligatorisk register nok vil bli gjeninnført, noe som er riktig etter mitt syn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Miner meg om en sommerdag for en del år siden. Lå i en uthavn helt i havgapet. Inn kom en stor seiler, med Sveitsisk flagg..av alle ting..

Tidlig morgenen etter, satt eieren akterut med varmepistol og tok av navnet på skuta, og Norsk flagg var kommet opp...

Snakket litt med han, og bekreftet at han ikke hadde noen planer om å fortolle....

Er nok en del slike skuter rundt forbi..

Det skal vel være noe slags eierbevis ombord i båten ? ihvertfall om man seiler ut av Norges grenser.

Jeg har kjøpekontrakt, momskvittering for Norge og EU-momskvittering ombord. Det rekker nok greit i Norge men i utlandet så kreves det vel litt mer, uansett så må man vel ikke ha dette ombord her i Norge men man må vel kunne dokumentere at båten er momset inn om man blir spurt

Helge Breilid i Toillvesenet kunne kanskje ikke bare fortelle at nå skal han ta smuglere i fleng, men også fortelle oss lovlydige hvilken dokumentasjon han forventer at vi har ombord.

Hvorfor skal båtfolket være de første til å ønske seg et obligatorisk båtregister? Det er første skritt på veien til båtskatt! :nonod:

Det var Høyre som saboterte båtregisteret forige gang. Håper de ikke gjeninfører det nå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er det vanlig å ha papirer på alt ? Lett for at at kvittering på moms ikkje følger båten igjennom 3-4 eiere. Kva problem har man då ? Eg trur ikkje dette er noko lett å komme til livs. Motornummer blir også urelevant sidan man kan bytte motor og kjøpe motoren i deler uten mva.

Eg trur pr i dag så kan båter registreres i NIS/NOR uten at man må dokumentere avgifter ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er jo lett nok for tollvesen/politi å sjekke om båten faktisk er oppgitt som formue på selvangivelsen, da. Det er en god start.... Jeg vil vel kanskje tror at de fleste som er smuglet inn ikke er oppgitt?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Det blir nok ikke noen endrig. Alle er avhengig av inntekter enten de er blå eller røde.....

(vi er for få og bråker ikke nok)

For øvrig legger jeg merke til denne tråden, isenesatt av Sydvesten kontra en annen av Lano....https://baatplassen.no/i/topic/105008-traaden-med-bilder-av-hjemmekoselige-baater/

Heia Lano :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tipper alt kommer til å bli noe enklere straks den nye regjeringen er på plass. De siste årene med papirflytting og økt byråkrati tror jeg vi skal være glade for er en saga blott :yesnod:

Det kan virke slik ja, men de ønsker nok å øke byråkratiseringen med å innføre et nytt obligatorisk register for småbåter.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Guest Avmønstret#

Det er jo lett nok for tollvesen/politi å sjekke om båten faktisk er oppgitt som formue på selvangivelsen, da. Det er en god start.... Jeg vil vel kanskje tror at de fleste som er smuglet inn ikke er oppgitt?

Godt poeng men det høres nesten for enkelt ut. Blir tatt for skattesnylt med en gang da, og unndragelse og smugling etter som kværna får gå litt? Kanskje inndra båten i påvente av at opprinnelse og eierskap blir avklart?

...............

Men det er jo helt opplagt at man må få på plass et sentralt register. Mye vil løse seg da.

Sikkert "opplagt" for byråkratene. En ting som vil "løse seg da" er at staten vil få enda mer kontroll over deg og kan ansette flere byråkrater.

Vi har i dag et sentralt båtregister, som er frivillig. Alle er velkomne til å registrere båten sin der.

Den dagen det blir obligatorisk register er veien klar for båtskatt. Vil vi virkelig det?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...