Sydvesten Startet 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Oktober.2013 Tollvesenet innskjerper kontrollen, så nå gjelder det å ha orden i boet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Støtter arbeidet med å få stoppet bruk av ulovlig innførte båter, men ser ett par utfordringer som også er nevnt i artikkelen. Hvordan skal de kunne kontrollere at båten er lovlig å bruke i norge, uten ett obligatorisk register? Hvilke papirer er en båteier pålagt å ha ombord? Så vidt jeg vet, ingen. Redigert 4.Oktober.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Vil tro at et obligatorisk register nok vil bli gjeninnført, noe som er riktig etter mitt syn Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Alternativet er vel å bli fullverdig medlem og ikke kun "hangaround" i EU. Tror ikke det er store tjangsen for at det vil skje i nærmeste fremtid. Da hadde i allefall hele EUbåt problematikken vært borte. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ida Marie III Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Miner meg om en sommerdag for en del år siden. Lå i en uthavn helt i havgapet. Inn kom en stor seiler, med Sveitsisk flagg..av alle ting.. Tidlig morgenen etter, satt eieren akterut med varmepistol og tok av navnet på skuta, og Norsk flagg var kommet opp... Snakket litt med han, og bekreftet at han ikke hadde noen planer om å fortolle.... Er nok en del slike skuter rundt forbi.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Hvordan skal de kunne kontrollere at båten er lovlig å bruke i norge, uten ett obligatorisk register? Hvilke papirer er en båteier pålagt å ha ombord? Så vidt jeg vet, ingen. En kommer vel langt med kjøpekontrakten, mulig en har ryggen fri da? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mariell Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Pr idag er det ikke noe krav om at den er ombord. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Enzo Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Det skal vel være noe slags eierbevis ombord i båten ? ihvertfall om man seiler ut av Norges grenser. Jeg har kjøpekontrakt, momskvittering for Norge og EU-momskvittering ombord. Det rekker nok greit i Norge men i utlandet så kreves det vel litt mer, uansett så må man vel ikke ha dette ombord her i Norge men man må vel kunne dokumentere at båten er momset inn om man blir spurt Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 man må vel kunne dokumentere at båten er momset inn om man blir spurt Nei. det må man ikke i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Om man blir spurt om det så må man vel kunne dokumentere det på en eller annen måte. Ikke nødvendigvis vise papirene men ved tvil så må man vel måtte framvise noen slags dokumentasjon på at båten er Norsk opprinnelig eller betalt moms på Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Helge Breilid i Toillvesenet kunne kanskje ikke bare fortelle at nå skal han ta smuglere i fleng, men også fortelle oss lovlydige hvilken dokumentasjon han forventer at vi har ombord. Hvorfor skal båtfolket være de første til å ønske seg et obligatorisk båtregister? Det er første skritt på veien til båtskatt! Det var Høyre som saboterte båtregisteret forige gang. Håper de ikke gjeninfører det nå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Er det vanlig å ha papirer på alt ? Lett for at at kvittering på moms ikkje følger båten igjennom 3-4 eiere. Kva problem har man då ? Eg trur ikkje dette er noko lett å komme til livs. Motornummer blir også urelevant sidan man kan bytte motor og kjøpe motoren i deler uten mva. Eg trur pr i dag så kan båter registreres i NIS/NOR uten at man må dokumentere avgifter ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Careka Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Eg trur pr i dag så kan båter registreres i NIS/NOR uten at man må dokumentere avgifter ? Stemmer det, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
baatsman Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Finnes båter utenlands med Nis/Nor uten mva ja. Snakket med en i DK i sommer. Han ble ringt opp av tollvesenet en gang iblant hvor han måtte fortelle hvor han befant seg Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
egilwh Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Det er jo lett nok for tollvesen/politi å sjekke om båten faktisk er oppgitt som formue på selvangivelsen, da. Det er en god start.... Jeg vil vel kanskje tror at de fleste som er smuglet inn ikke er oppgitt? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
CB. Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 Tipper alt kommer til å bli noe enklere straks den nye regjeringen er på plass. De siste årene med papirflytting og økt byråkrati tror jeg vi skal være glade for er en saga blott Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
VannTro Svart 4.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Det blir nok ikke noen endrig. Alle er avhengig av inntekter enten de er blå eller røde..... (vi er for få og bråker ikke nok) For øvrig legger jeg merke til denne tråden, isenesatt av Sydvesten kontra en annen av Lano....https://baatplassen.no/i/topic/105008-traaden-med-bilder-av-hjemmekoselige-baater/ Heia Lano Redigert 4.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 (redigert) Tipper alt kommer til å bli noe enklere straks den nye regjeringen er på plass. De siste årene med papirflytting og økt byråkrati tror jeg vi skal være glade for er en saga blott Det kan virke slik ja, men de ønsker nok å øke byråkratiseringen med å innføre et nytt obligatorisk register for småbåter. Redigert 5.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Det er jo lett nok for tollvesen/politi å sjekke om båten faktisk er oppgitt som formue på selvangivelsen, da. Det er en god start.... Jeg vil vel kanskje tror at de fleste som er smuglet inn ikke er oppgitt? Godt poeng men det høres nesten for enkelt ut. Blir tatt for skattesnylt med en gang da, og unndragelse og smugling etter som kværna får gå litt? Kanskje inndra båten i påvente av at opprinnelse og eierskap blir avklart? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Enig med egilwh og Pinkvin her. Men det er jo helt opplagt at man må få på plass et sentralt register. Mye vil løse seg da. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Er det virkelig så vanskelig å bevise at fortolling har funnet sted? Jeg har nå iallfall en slik kvittering på innbetalt moms. Første norske eier bør jo ha det. Men kvitteringen ligger selvsagt ikke ombord så rent teknisk hvordan de ønsker å sjekke dette aner jeg ikke, de får søke i sitt eget arkiv. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 En kjøper vel ikke båt kontant i utlandet? Da har en jo transaksjoner på kjøp og innbetalt moms. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Kan ikke tollvesenet enkelt sjekke på HIN koden? Burde ikke være noe problem på nyere båter, f.eks nyere enn '98 med CE merking og HIN koden på plass. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Men det er vel betimelig å tro at det er eier som må sansynliggjøre båtens opphav osv? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 ............... Men det er jo helt opplagt at man må få på plass et sentralt register. Mye vil løse seg da. Sikkert "opplagt" for byråkratene. En ting som vil "løse seg da" er at staten vil få enda mer kontroll over deg og kan ansette flere byråkrater. Vi har i dag et sentralt båtregister, som er frivillig. Alle er velkomne til å registrere båten sin der. Den dagen det blir obligatorisk register er veien klar for båtskatt. Vil vi virkelig det? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.