finnmarken Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Blir vel ikke nødvendigvis båtskatt, men dersom ikke formueskatten forsvinner kan det nok føre til at noe må betalte formueskatt. Men et sentralt og obligatorisk register vil jo gjøre f eks et kjøp av bruktbåt mye tryggere. Det blir ikke like lett å selge båten med ny motor kjøpt i Sverige uten mva og hk avgift. (Hvilken motor (motornummer) skal jo stå i dette registeret. )Gjør man det risikerer man jo anmeldelse og trøbbel i årevis etter at man har solgt båten. Jada, det er ganske opplagt, at mange ting vil løse seg da. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Vi får se om de nye kostene velger å byråkratisere båtlivet mer... Det er ikke helt utenkelig, men de neste 4 årene vil vise det.. Sikkert "opplagt" for byråkratene. En ting som vil "løse seg da" er at staten vil få enda mer kontroll over deg og kan ansette flere byråkrater. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Blir vel ikke nødvendigvis båtskatt, men dersom ikke formueskatten forsvinner kan det nok føre til at noe må betalte formueskatt. Selvfølgelig blir det da båtskatt. Først under påskudd av at det koster å drive et slikt register, så CO2 avgift for å redde verden, så septikavgift og så videre, og så videre..... Vi vet jo hvordan bilavgiftene har ballet på seg etter hvert. Hvorfor tro at båten skal bli varig fredet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
finnmarken Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Skulle tatt seg ut for Jensen og Solberg det. Vel, jeg tror ikke det blir en egen båtskatt med det første, men vi kan og bør få et obligatorisk båtregister likevel. Dog må vi nok regne med å betale en slags "årsavgift" til dette registeret, men det gjør vi vel allerede i dag vi som har båten registrert i småbåtregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Å registrere båten frivillig i småbåtregisteret i dag blir som å registere sykkelen sin hos Falcken. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Det kan virke slik ja, men de ønsker nok å øke byråkratiseringen med å innføre et nytt obligatorisk register for småbåter. Obligatorisk med båtregister er da ingen ulempe så lenge det ikke medfører økte kostnader for brukeren ? Ønsker en lav premie er vel dette et must i forsikringsbransjen ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
finnmarken Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Å registrere båten frivillig i småbåtregisteret i dag blir som å registere sykkelen sin hos Falcken. Bare litt forskjellig størrelse og verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Obligatorisk med båtregister er da ingen ulempe så lenge det ikke medfører økte kostnader for brukeren ? Ønsker en lav premie er vel dette et must i forsikringsbransjen ? Det øker byråkratiseringen og det er jeg prinsipielt imot, jeg ønsker valgfrihet i samfunnet og har tro på at enkeltmenneske selv skal kunne bestemme og velge det som passer en selv best, og ikke staten .. Det er her vi er grunnleggende uenig CB, du liker at staten styrer mens jeg har troen på at enkelt menneske kan bestemme dette selv ... Det handler om valgfrihet... Redigert 8.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Santa_Claus Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Enkeltmennesket bør da også få lov til å velge om bilen skal registreres? Kanskje også velge selv om vi vil betale skatt? ... Det handler om valgfrihet... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Ser den, men om en har kjøpt seg en båt når det ikke var krav til registrering så kan man ikke velge å la være å registrere den om det blir pålagt, da må man selge eller registrere.. Bil er man klar over at en må ha registrert når man kjøper den med formål å bruke å den, da er det er frivillig valg man tar basert på de forutsetninger som gjelder da en kjøper.. Det samme gjelder ved skatt, en er klar over at en må betale skatt når man tjener penger. Men med båt så endres forutsetningen for å ha båt etter at man har kjøpt, det er det som er forskjellen... enkelt og greit.. Så forskjellen er at reglene endres med tilbakevirkende kraft om et obligatorisk båtregister innføres.. mens dette byråkratiet alt er innført på bil og skatt .. Jeg ønsker en reduksjon i byråkratiet og da lager man ikke mer byråkrati.. slik som båtregister vil være .. men for de som elsker byråkratiet så skjønner jeg dette.. Til syvende og sist så er det brukerne som må betale for dette.. enten de vil eller ikke Redigert 8.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
finnmarken Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Men SV da, nå synes jeg du "flåser". Dette er jo et byråkrati vi faktisk trenger, sånn at vi vet hva vi kjøper når vi kjøper båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Det er vel ikke alle som er enig i dette, vi hadde et velfungerende register under tollvesenet, dette ble dessverre avviklet da det ikke var ønskelig politisk .. Så da er det vel ikke noen grunn til å innføre det igjen... Er også litt usikker på om de som ikke har båt mener vi trenger dette byråkratiet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Nå synes jeg båtfolket snart bør forstå at vi i Norge hittil har vært velsignet med en frihet på sjøen som er ganske unik i forhold til resten av den verden vi kan sammenligne oss med. Jeg synes det derfor er forstemmende at noen da ønsker seg mer regler og byråkrati med avgifter "sånn at vi vet hva vi kjøper når vi kjøper båt". Jeg har ofte hatt med meg utlendinger som ikke vil tro meg når jeg forteller at i Norge kan jeg kjøpe meg en båt og bare dra på sjøen uten å registrere meg, uten betale båtavgift, uten sertifikat og legge til og førtøye nesten hvor jeg vil. Og så kan jeg fiske fritt uten å betale for det. Desverre har jeg liten tro på at friheten i Norge varer evig. Det gir håp at den nye regjeringen flagger mindre byråkrati og mer frihet under ansvar, men i mine øyne er EU den store ulven her. Det har vi fått føle til fulle med småbåtdirektivet. La oss stritte imot så lenge vi kan. Vi trenger litt anarki av og til. Redigert 9.Oktober.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Det evige problemet, ønsket om "frihet" som blir ødelagt av alle de som utnytter denne "friheten" til å utøve kriminell virksomhet, feks unngå de avgifter som skal betales når en båt/motor føres inn til landet osv. Jeg er for friheten men en frihet som så og si dyrker frem lovløse tilstander og som gir de uærlige store fordeler er ikke lengre en frihet. Det er en urett mot de som har orden i sakene og ikke er villige til å synke så lavt som å gjøre seg til kriminell for å spare penger. Og det er jo vanskelig å argumentere for en frihet som har blitt så korrupt, man blir jo straks tatt til inntekt for å beskytte egne interesser, dvs at man selv ikke har orden på tingene. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 La oss stritte imot så lenge vi kan. Vi trenger litt anarki av og til. Nei, la oss få et ordentlig offentlig pliktig register. For oss lovlydige kan jeg ikke se mye annet enn fordeler. Grunnen er todelt: * Enklere å låne, pant i båt * Hindre juks og snylting. Sikre betaling av mva og avgifter. * Et selvfinansierende register koster ikke mange hundrelapper pr år. De øvrige friheter med båtliv må vi selvfølgelig verne om. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Nei, la oss få et ordentlig offentlig pliktig register. For oss lovlydige kan jeg ikke se mye annet enn fordeler. Jeg ser flere punkter på lista over fordeler: * Kunne holde eier og/eller forsikringsselskap ansvarlig ifht henlagte/senkede vrak * Bedre muligheter til å spore opp båtfører i tilfelle andre typer miljøkriminalitet * Bedre muligheter til å spore opp båtfører i tilfelle båtfører stikker av å ha forvoldt uaktsomt skadeverk * Raskt kunne spore opp eier ifht driftende båter * For gjestehavner må det være en ubetinget fordel å ha et registreringsnummer ifht ikke-betalende gjester Og ulempene ... * Prinsipielt bør man være var på "kriminalitetsforebyggende registrering", ref bl.a. datalagringsdirektivet - det er en trussel mot demokratiet dersom myndighetene samler inn for mye informasjon om innbyggerene (bare for å ha det sagt, jeg kan ikke helt se at et småbåtregister er en trussel mot demokratiet, men allikevel er jeg prinsipielt sett litt skeptisk på å gjeninnføre registeret). * Som andre har vært inne på, et register er første steg mot mer skattlegging - før vi vet ordet av det har man plutselig fått årsavgift på båt, omregistreringsavgift, obligatorisk ansvarsforsikring, etc, etc. * Gjeninnføring av småbåtregisteret er også et steg i retning av mer byråkrati ... ... hvilken dokumentasjonsbyrde vil jeg få dersom registeret gjeninnføres? jeg har en perm ombord i min snart førti år gamle båt med diverse salgskontrakter - men jeg tviler på at det er komplett, jeg aner ikke hvor langt tilbake jeg kan dokumentere eierskapsforhold, etc. ... jeg har en spanjol på besøk, og han var rett og slett hengiven over at vi bare kunne ta båten sent en lørdagskveld, legge oss opp midt i Moss sentrum, betale en relativt rimelig havneavgift på betalingsautomat, dra rett på pub og så rett til sengs i båten (han trodde vi skulle ta toget da jeg foreslo å dra på pub i Moss). I Spania er man nødt til å ta med seg alt av dokumenter fra båten, lete etter havnekontoret, stille seg i kø, registrere alt av detaljer, og deretter betale en liten formue. Det høres veldig usannsynlig ut at vi noensinne skulle havne i en slik situasjon, men DLD var også helt utenkelig for et par dekader siden. Et obligatorisk båtregister er første steg på veien til helvete. * Dersom man har ønske om å være kriminell ... vel, for mitt vedkomne synes jeg det er ærefullt å betale havneavgift på steder hvor risikoen for kontroll er omtrent fraværende og hvor man omtrent er nødt til å gjøre detektivarbeid for å finne ut hvor man kan betale havneavgift - men jeg synes allikevel at det er en fordel at man relativt risikofritt kan unnlate å betale havneavgift; det er mange ganger man er nødt til å betale for én overnatting selv om man bare skal innom et sted for en snarvisitt, det synes ikke jeg er særlig aktuelt. Alt i alt ... jeg sier "tja" til gjenninnføring av obligatorisk båtregister ;-) Men, mye ble antgeligvis sagt og skrevet om saken den gang da registeret ble avviklet - det må jo ha vært noen offentlige utredninger og høringsrunder om dette. Er det noen som vet noe mer om dette? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Oteren Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Det er nok rimelig utenkelig at bilene våre bare skulle være registrert i et frivillig privatdrevet jallaregister for de som gidder? Det er vel ikke mye byråkrati eller kostnader ved drift av bilregisteret. Så får vi sette vår lit til at våre politikere ikke vil beskatte fritid som båt representerer. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Vi hadde jo et statlig obligatorisk småbåtregister. Før dette var det et også obligatorisk å registrere båter (bare motorbåter?), men det var desentralisert underlagt lokale politikammere. Det siste sentrale registeret ble drevet av seks personer, hadde en omregistreringsavgift og ingen årsavgift. Og dette var selvfinansierende. Har alle glemt dette? Er det ikke det de fleste av oss vil tilbake til? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
finnmarken Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Jo Jens_P det er jo det vi vil ha og jeg husker at det ble lagt ned. Jeg husker ikke hvorfor det ble lagt ned. Husker du/dere? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Så vidt jeg husker så lå det under toll- og avgifts-dep. Og det var redselen for årsavgift som gjorde at man ville ha det vekk. En årsavgift RSSR innførte. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sydvesten Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Det ble lagt ned av regjeringen som tiltrådte i 2001... ble vel gjort frivillig og overført til RSSR i 2005 Redigert 9.Oktober.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ida Marie III Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Er nok en tragedie dette at vi ikke har et offentlig register på båter lengre, det gir jo et paradis til tyver av mindre båter, og et mareritt for de som skal finne båtene igjen.. Det fungerte godt under Toll og avgifts dep. På tide å få til noe lignende igjen. Er utrolig at forsikrings selskapene ikke er mer pådrivere for å få til et offentlig register som funker. Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Slik eg ser det, et register som fungere bra, og det er Securemark, da er båt og motorgodt merket, og tyveri mindre atraktivt. Securemark er i dag likestilt som register med småbåtregisteret, men er mye bedre etter min meining. Men når det gjelder tollvesenet tar eg det med stor ro. Har båt som er oppført i securemark, og har vært der siden den va ny i 2000. Det er over 10år siden, så da er vel egentlig dokumentasjonskrav vanskelig davi kun er pliktig å oppbevare det i 10 År. (mulig eg tar feil her, men da skal eg heller finne frem kvitteringen fra tollvesenet da båten va ny..) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Jeg er sjokkert over medlemmenes vilje til frislepp for byråkrati og flere regler i "det godes hensikt". Veien til helvete er som kjent brolagt med gode hensikter. Friheten på havet må vi verne om. Alt "obligatorisk" bør bannlyses. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Oteren Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Slik eg ser det, et register som fungere bra, og det er Securemark, da er båt og motorgodt merket, og tyveri mindre atraktivt. Securemark er i dag likestilt som register med småbåtregisteret, men er mye bedre etter min meining. Nå er der vel samme drifter av de registrene. Men et båtregister må være offentlig drevet og obligatorisk. Alt annet blir svada og andre motiver for drift. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.