Jump to content

Service/register intervall Yamaha F-150?


TeerexII

Recommended Posts

Har ikke håndboken til denne motoren for meg så lurer litt på hva Yamaha foreskriver i service intervall på denne motoren?

 

Oljeskift er vel ganske standard pr 100 time eller 1 gang i året regner jeg med, men hva med register, ventilklaring og slikt?

Slik så forøverig registerreimen ut når jeg overtok motoren, den er ikke revnet helt av, men var vel sekundet før, så den får en full service+shine nå, men tenker på sånn generellt.

 

bilde

Link to post

1000 timer/5 år var det på den 2011 modellen jeg hadde.

Kan være greit å ihvertfall følge med reima når man nærmer seg dette, da F150 tar toppen (ventilene) om reima ryker.

 

Ventilklaring..... En kompis har en som forlengst har runda 1000 timer. Klaringene var seinest I fjor høst godt innenfor speck. Og de har aldri vært justert.

Etter hva man leser på diverse forum er det ikke unormalt med bade 1000-1500 timer uten at man trenger å foreta justering. Men selvfølgelig må klaringene sjekkes!

Link to post

Vil anbefale skikkelige motorer som har registerkjede istedenfor reim, evt. E-tec uten kjede/reim :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Synest den registerreima di ser ut til at den kunne vore utsatt for ytre skader av ein kniv, skrujern eller noko.

Kor langt/gammel er motoren?

 

Eit tips eg fikk av ein utenbordsmekaniker var og kontrolere, og gjere rein anodene som står inne i kjølekanalen i motorblokka.

Desse anodene får over tid eiit stort forsteinet saltbelegg rundt anoden, dette belegget reduserer litt av effekten av anoden og ein kan få tæringskader på motoren.

 

Er litt usikker på praksisen er på reimbytte, men når eg skiftet reg reim på min tidligere F100 motor så var lageret på reimstrammehjulet rimelig slitt og eg skiftet dette.

Så eg ville skiftet ut dette strammehjulet samtidig.

Veit at ofte blir slike strammehjul også byttet på bilmotorer under registerreim skifte.

Redigert av Terje338 (see edit history)
Link to post

http://www.yamahaoutboards.com/owner-resources/owners-manuals

 

Her kan du laste ned OM. Der står det oversikt over serviceintervaller.

 

Regreim 5 år/1000timer

 

Ventilklaring 2,5 år/500 timer

 

Alle firesylindrede Yamaha så tar ventilene i stempler ved registerhavari. V6 går med klaring og tar ikke skade.

 

Skiftet for ett par år siden på en F100 fra 2002, kunne ikke se den var slitt. Skiftet i år på min egen F115 fra 2004. Ikke tegn til slitasje. Men ville fulgt intervallet uansett. Tar en halvtime maks å skifte den.

Link to post

Snakket med Yamaha og 5 år holdt i massevis. Min er som ny etter 4 iallefall. Den reima di har nok tatt i noe. Ikke normal slitasje det der....

 

Ellers er det dødsviktig å sjekke de anodene i blokken og på brakkerten ellers tærer motoren vekk på no time.....

Min F50 hadde fått hull i bunnpanne og eksosrøret var tæret 100% vekk grunnet anoder som ikke var noe igjen av. Har overhalt den sjøl men anodene sjekkes hver høst.....

Justerte ventilene på min i fjor men skal ta de igjen da det nå høres litt tikking på tomgang...

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...