TeerexII Startet 5.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2013 Har ikke håndboken til denne motoren for meg så lurer litt på hva Yamaha foreskriver i service intervall på denne motoren? Oljeskift er vel ganske standard pr 100 time eller 1 gang i året regner jeg med, men hva med register, ventilklaring og slikt? Slik så forøverig registerreimen ut når jeg overtok motoren, den er ikke revnet helt av, men var vel sekundet før, så den får en full service+shine nå, men tenker på sånn generellt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Hvis jeg ikke har misforstått Yamaha verksted: Mener det er 5 år/500 t, det som kommer først mht registerrem på den. Impeller det samme. Let på nett eller stikk innom forhandler så får du vite det 100% Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 1000 timer/5 år var det på den 2011 modellen jeg hadde. Kan være greit å ihvertfall følge med reima når man nærmer seg dette, da F150 tar toppen (ventilene) om reima ryker. Ventilklaring..... En kompis har en som forlengst har runda 1000 timer. Klaringene var seinest I fjor høst godt innenfor speck. Og de har aldri vært justert. Etter hva man leser på diverse forum er det ikke unormalt med bade 1000-1500 timer uten at man trenger å foreta justering. Men selvfølgelig må klaringene sjekkes! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Vil anbefale skikkelige motorer som har registerkjede istedenfor reim, evt. E-tec uten kjede/reim Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Terje338 Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 (redigert) Synest den registerreima di ser ut til at den kunne vore utsatt for ytre skader av ein kniv, skrujern eller noko. Kor langt/gammel er motoren? Eit tips eg fikk av ein utenbordsmekaniker var og kontrolere, og gjere rein anodene som står inne i kjølekanalen i motorblokka. Desse anodene får over tid eiit stort forsteinet saltbelegg rundt anoden, dette belegget reduserer litt av effekten av anoden og ein kan få tæringskader på motoren. Er litt usikker på praksisen er på reimbytte, men når eg skiftet reg reim på min tidligere F100 motor så var lageret på reimstrammehjulet rimelig slitt og eg skiftet dette. Så eg ville skiftet ut dette strammehjulet samtidig. Veit at ofte blir slike strammehjul også byttet på bilmotorer under registerreim skifte. Redigert 5.Oktober.2013 av Terje338 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 Byttet på min F225 da jeg kjøpte den, 420 timer, og 8 år gammel. Den så ut som ny.. Den reima di ser ut som noe har vært borti den.. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Det er ihvertfall ikke normal slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 http://www.yamahaoutboards.com/owner-resources/owners-manuals Her kan du laste ned OM. Der står det oversikt over serviceintervaller. Regreim 5 år/1000timer Ventilklaring 2,5 år/500 timer Alle firesylindrede Yamaha så tar ventilene i stempler ved registerhavari. V6 går med klaring og tar ikke skade. Skiftet for ett par år siden på en F100 fra 2002, kunne ikke se den var slitt. Skiftet i år på min egen F115 fra 2004. Ikke tegn til slitasje. Men ville fulgt intervallet uansett. Tar en halvtime maks å skifte den. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Tok en halvtime for mekaniker ja. Strammehjulet er lett å ødelegge på F225, så jeg syntes det var greit å sette bort jobben, fikk se på. Kostet ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 Bør ha litt kunnskaper om skifte av reim for å gjøre det da selvfølgelig. Er man det minste usikker bør man sette bort jobben. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Snakket med Yamaha og 5 år holdt i massevis. Min er som ny etter 4 iallefall. Den reima di har nok tatt i noe. Ikke normal slitasje det der.... Ellers er det dødsviktig å sjekke de anodene i blokken og på brakkerten ellers tærer motoren vekk på no time..... Min F50 hadde fått hull i bunnpanne og eksosrøret var tæret 100% vekk grunnet anoder som ikke var noe igjen av. Har overhalt den sjøl men anodene sjekkes hver høst..... Justerte ventilene på min i fjor men skal ta de igjen da det nå høres litt tikking på tomgang... Redigert 6.Oktober.2013 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TeerexII Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Voldsomt så e-mekk frelst du skulle være for tiden da teerex Redigert 6.Oktober.2013 av c20let2k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2013 i den andre tråden ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.