Jump to content

Standard Horizon GX 1700E VHF, kun noen kanaler som fungerer

primusmotor

Recommended Posts

Hei, har akkurat montert meg en ny VHF av typen standard Horizon GX1700E med innebygget GPS.
Det som er problemet er at det er kun noen kanaler som fungerer, prøver og rope opp Rogaland radio på arbeidskanelene deres, men VHF sender ikke på f.eks kanal 7, har prøvd og og rope opp meg selv med den bærbare VHF men kommer ingen lyd, på kanal 16 og 68 og noen til så fungerer alt som det skal.
Hører heller ikke meldingene som Rogaland radio sender på den stajonære, men på den bærbare så hører jeg alt.
Er det noen som har vært borti dette problemet?

Mvh
Soa

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Hei takk for svar, men man skal vel kunne kalle opp kystradioene på arbeidskanelene?

Ikke hører jeg noe heller på disse, hørte værmeldingen der for noen timer siden, men d var på den håndholdte...

Var ikke en eneste lyd av den stasjonære VHF .

Så det må jo være noe galt da?

Men takk for svar folkens

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

De fleste kanaler er duplex, dvs frekvens fra sende er ikkje sammen en mottat.....

Prøve fe kan 6,8,10,12,13,14,15,16,17,18,20,22.....trur der er alle simplex (samme frekvens).

Men....VHF kurs?

Det stemmer ikke ganske med de kanalene du foreslår ....

Kanalene 20 og 22 er duplexkanaler som benyttes av kystradioen.

Kanal 18 er egentlig også en duplexkanal, men den kjøre som simplex og benyttes av Kvitsøy VTS.

Hvis det er så at du ligger ved Bryggen i Bergen, så burde du absolutt få svar fra Rogaland Radio på kanal 60, ellers har du ikke mye som går ut - eller eventuelt inn?

Det kan jo være at de svarer uten at du hører det, har du sjekket squelchen?

Her er forøvrig siste utgave av kanalplanen for Sør-Norge:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har akkurat samme greia på min Midland Neptune 100. Kanal 16 og et partre til hører jeg noe på. Men når feks værmelding blir varslet på 16, så hører jeg ikke noe på hverken 7, 21 eller en til. De hører jeg på min bærbare. Så noe er gærn't. Selv om de er blitt kjøpt i Norge, kan det hende at de likevel ikke har norske kanaler?

Jeg har akkurat samme greia på min Midland Neptune 100. Kanal 16 og et partre til hører jeg noe på. Men når feks værmelding blir varslet på 16, så hører jeg ikke noe på hverken 7, 21 eller en til. De hører jeg på min bærbare. Så noe er gærn't. Selv om de er blitt kjøpt i Norge, kan det hende at de likevel ikke har norske kanaler?

Har du kjøpt den i Norge, så har den nok helt sikkert "norske" kanaler - det finnes ikke noen egne Norske, vi har internasjonale, og US + Canada om jeg ikke husker feil som den 3.

Det er fult mulig får deg å ha fått endret oppsettet til f.eks US, dette bør du sjekke i displayet dit.

Om det ikke står INT i det så får du feil på alle arbeidskanlene i Norge, og vil således ikke høre noe på de.

Du er sikker på at du lytter på rette arbeidskanaler for det området du er når du lytter etter væermeldingen?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Får opp kystradioene på kanal 16, og går deretter på f.eks på kanal 7 for og høre værmeldingen, men helt dødt, hører det helt fint på den bærbare....

Har VHF kurs ja, men skal vel kunne høre værmeldingen uansett;-)

Får opp kystradioene på kanal 16, og går deretter på f.eks på kanal 7 for og høre værmeldingen, men helt dødt, hører det helt fint på den bærbare....

Har VHF kurs ja, men skal vel kunne høre værmeldingen uansett;-)

Om din VHF ikke er stilt inn på INT (internasjonale kanaler) så vil du ikke få inn e.ks ch 07.

Se i displayet dit om det står INT, eller US - skal stå på INT for å virke her i Europa.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Det stemmer ikke ganske med de kanalene du foreslår ....

Kanalene 20 og 22 er duplexkanaler som benyttes av kystradioen.

Kanal 18 er egentlig også en duplexkanal, men den kjøre som simplex og benyttes av Kvitsøy VTS.

....

Er har skrivet "trur"..... veit ikkje fra alle kanaler viss de er simplex eller duplex....

VHF, LRC, D5L/A

Hei, nei har ikke fått gjort noe med det ennå pga av div andre gjøremål i hjemmet....

Tror nok det er feil i den ja, som noen på inleggene over har hatt."

Oppdatering....

Da har jeg brukt dagen på feilsøking. Koblet opp den gamle antennen med ny kabel, da fungerte alt som det skulle, Rogaland radio hørte meg klart og tydelig:-)

Begynte og mistenke den nye antenneledningen som jeg la opp, men fikk tak i en overgang og koblet den gamle igjennom den, og de hørte meg like godt.

Så da er det min nyinnkjøpte Metz antenne som er synderen......

Takk for alle innspill her folks:-)

Nå er det ankerdram her i Fitjar havn;-)

Dårlig virkning på en VHF skyldes veldig ofte feil ved antenne, antennekabel og antenneplugger. Jeg hadde store problemer med en Glomex RA106 antenne til AIS'n. Den antennen har en helt utrolig dårlig plugg som lett gir kortslutning eller brudd (anbefaler 109-antennen med ordentlig plugg), men selv om jeg klarte å få til kontakten, virket det ikke. Etter mye sjekking, var det faktisk brudd inne i den splitter nye antennen fra en anerkjent leverandør som Glomex! Jeg fikk selvfølgelig byttet antennen i en 109-antenne hos Seatronic, kostnadsfritt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...