Jump to content

VP-drev suger ikke opp kjølevann på land

Rexus

Recommended Posts

Jeg skal vinterkonservere VP AD41-P-motorene mine og starter med å kjøre gjennom ferskvann via de to VP DP-D1-drevene. Men det ene drevet suger ikke opp vann. Jeg har prøvd med både spylemuffe (med HØYT vanntrykk) og drevpose, men uten hell. Jeg hadde samme problem i fjor, men da utsatte jeg operasjonen til drevene var tatt av og så koblet jeg meg rett på s-slangen. Da gikk gjennomkjøringen fint.

Jeg har ikke hatt noe kjøleproblemer i sommer. Kan det være at drevet trekker inn luft et eller annet sted når båten står på land, og at dette ikke er noe problem på sjøen når hele drevet står under vann? Har sjekket impell og vannfilter. Virker tett og funksjonelt.

Kunne vært fristene å bytte om de to drevene for å se om problemet følger drevet, men det er jo en del arbeid så det kommer litt senere i feilsøkingsprosessen.

Jeg har tenkt å la drevene stå på i vinter (byttet alle belgene i fjor og har sjekket at det ikke har kommet inn saltvann i knutebelgene). Om ikke jeg finner ut av problemet, kommer jeg til å koble meg på systemet foran impellerhuset og la frostvæske suges opp av en bøtte. Det er vel det Volvo Penta anbefaler.

Hei,

Du skal ikke se bort fra at dette skyldes at det har grodd små blåskjell i kjølekanalen på drevet ditt. Dette skjedde med mine to DP290 drev og førte til kjøleproblemer med motoren som det tok lang tid å finne. Men når først feilen ble funnet, viste det seg å være et kjent problem. Løsne overgangen mellom S-slangen og kjølekanalen som sitter på drevet og gå i gang så fikser du det nok. Lykke til!

mvh DIXI

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...